Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


inArchive.com

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-07-10, 14:58 #1
Nikke Lindqvists avatar
Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 202
Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad
Medlem
Nikke Lindqvists avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 202
Question inArchive.com

Jag fick idag en fråga om inArchive.com (blev fel i rubriken, men det kan jag ju inte ändra), som av någon anledning spindlar och arkiverar nätet och har tuggat i sig en hel del småsajter. Det finns tydligen oro för att deras arkiv ska ta över sökplaceringar från originalsajten, en risk som jag tror är rätt liten om det inte är en väldigt nystartad sajt som ännu inte blivit indexerad av Google och sedan knappt lyckas bygga några egna länkar.

Hur som helst, i jakten på info om inArchive så stötte jag på en varningssida på hotpot.se, en sajt som nästan verkar maniskt besatt av att varna för (och länka till) inArchive.com: https://www.google.se/search?hl=sv&q...t.se+inarchive

Jag hittar för övrigt åtskilliga forummedlemmars sajter på inArhcive och kan inte märka att de har drabbats av detta duplicerade innehåll. Själv testade jag med att submitta Flashback, för att de skulle få lite att bita i
Men jag tror som sagt inte att den har någon som helst inverkan på de flesta sajters placering (och har därför inte postat detta i SEO-forumet).

Men. Jag är nyfiken. Vad är då er åsikt om den här typen av arkiveringssajter? Blir ni alla rasande arga och hötter med stora Copyright-skylten, eller rycker ni på axlarna och tänker att en till sådan där - hoppas de gör någonting bra av sajten med tiden?

Som ni kanske förstår, så tillhör jag den senare kategorin.

Senast redigerad av Nikke Lindqvist den 2012-07-10 klockan 15:03 Anledning: Försök att ändra rubriken
Nikke Lindqvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 15:06 #2
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Hotpot-personen har mailat mig o varnat.

Jag bryr mig inte för fem öre. Sidan är skit o kommer inte ranka på sitt eget namn knappt.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 15:06 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag är med dig förutom att jag inte ens tänker "hoppas de gör någonting bra av sajten med tiden?". Känns helt meningslöst annat än som kodträning. Tror knappast de skadar någon vettig sajt precis som du säger.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 19:31 #4
Nikke Lindqvists avatar
Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 202
Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad
Medlem
Nikke Lindqvists avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 202
Som Internetsweden påpekade på Twitter. Det finns Google-trafik: http://extremetracking.com/open?login=inarchiv Men jag tror som sagt inte att sajten syns för aktiva sajter, utan nästan enbart för sajter som har lagts ner eller helt bytt innehåll.
Nikke Lindqvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-12, 09:05 #5
Bosse007 Bosse007 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 97
Bosse007 Bosse007 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 97
Exclamation http://hotpot.se/inarchive.htm

Tipset om InArchive.com härstammar från mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist Visa inlägg
Vad är då er åsikt om den här typen av arkiveringssajter? Blir ni alla rasande arga och hötter med stora Copyright-skylten, eller rycker ni på axlarna och tänker att en till sådan där - hoppas de gör någonting bra av sajten med tiden?
Du måste läsa webbsidan http://hotpot.se/inarchive.htm! Annars förstår man inte vad det handlar om.
Det handlar alltså inte om någon "typ av arkiveringssajt". Det handlar om ett fullt medvetet försök att lura sökmotoranvändare från originalsajterna till InArchive.com. Detta dessutom på ett omfattande och på sällan/aldrig tidigare skådat sätt!
Detta framgår inte minst av den diskussion jag haft med organisationen bakom InArchive.com och som beskrivits och redogjorts för på http://hotpot.se/inarchive.htm.

Syftet med InArchive.com är alltså inte att det det ska bli "något bra" av sajten med tiden. Det finns enkom ett enda syfte med sajten, och det är att lura sökmotorerna såväl som användarna av sökmotorerna (dvs oss alla). Är det någon som kan tycka att det är bra?

Citat:
Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist Visa inlägg
Själv testade jag med att submitta Flashback, för att de skulle få lite att bita i
Ha, ha. Det var kul. Varför tänkte jag inte på detta själv?
Nu verkar det dock som InArchive - efter min webbsida om dem - "gjort ett uppehåll" i sina indexeringar av våra sajter. I alla fall har de stoppat möjligheten att se vilka sajter som indexeras. InArchive blev märkbart skakade av min info om dem och de har också spärrat möjligheten att se vilka sajter som indexerats tidigare (som tur är har jag en backup av vilka dessa sajter är).

Citat:
Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist Visa inlägg
Jag hittar för övrigt åtskilliga forummedlemmars sajter på inArhcive och kan inte märka att de har drabbats av detta duplicerade innehåll.
Jag är expert på sökmotoroptimering och jag kan lova att de flesta - eller alla - sajter som drabbats av denna hänsynslösa lettiska organisation har påverkats (eller kommer att påverkas beroende på att allt inte sker direkt).
Detta alltså trots att det är först under de senaste månaderna som sökmotorerna börjat favorisera InArchive.com.

Jag kan besvara alla eventuella frågor om effekten i sökmotorerna och om InArchive.com och arkiveringar.

Senast redigerad av Bosse007 den 2012-07-12 klockan 09:20
Bosse007 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-12, 09:42 #6
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Jag ändrar mitt tidigare uttalanden, de snor ranking och trafik på undersidor hos mig som är svaga.

Detta är ju ganska störande... Visar mest på hur dåliga google faktiskt är på ranking och duplicate content ;(
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-12, 09:49 #7
niklas_SWEDs avatar
niklas_SWED niklas_SWED är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 400
niklas_SWED niklas_SWED är inte uppkopplad
Flitig postare
niklas_SWEDs avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 400
Jag kanske är dum eller inte hänger med riktigt, men straffar /utesluter inte google såna hära skitsidor från deras index?
niklas_SWED är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-12, 10:06 #8
Bosse007 Bosse007 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 97
Bosse007 Bosse007 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 97
Exclamation Vad gör Google?

Citat:
Ursprungligen postat av niklas_SWED Visa inlägg
Jag kanske är dum eller inte hänger med riktigt, men straffar /utesluter inte google såna hära skitsidor från deras index?
En mycket välbefogad fråga, och alls icke dum!

Det finns en övertro på vad Google gör och hur bra de är på att upptäcka manipulering av resultaten i sökmotorerna. Det finns oräkneliga sätt att lura sökmotorerna för den som så önskar (själv ägnar jag mig inte åt detta, jag tror ärlighet funkar bäst i längden), men det finns ganska begränsat med metoder att upptäcka dessa manipuleringar. Som Ztream säger, Google falerar en hel del i hanteringen av sajter som bara har som syfte att luras.

Google är svårflörtad (av olika anledningar som jag kanske inte ska gå närmare in på här), och vill man få stopp på "fulsajter" som InArchive.com måste man anmäla sajten till framförallt Google (enligt min beskrivning om detta). I det fall tillräckligt många reagerar så kanske, kanske, kanske Google går in och gör en manuell justering.

Vi kan vara säkra på en sak, och det är att fusket och lurendrejerierna där ute på nätet bara kommer att öka. Om vi som är ärliga och har seriösa sajter inte vill drabbas så tror jag det är viktigt att vi går ihop och samarbetar... om vi ska överleva. Google bryr sig föga om någon eller några enskilda sajtägare. Men är vi bara tillräckligt många så kan vi förhoppningsvis få stopp på dem som försöker utnyttja bristerna i sökmotorerna på bekostnad av oss andra.

Senast redigerad av Bosse007 den 2012-07-12 klockan 10:12
Bosse007 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-12, 10:18 #9
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Visst finns det en övertro på Google. Deras algoritmer må vara avancerade idag men de är fortfarande bara algoritmer som kan utnyttjas.

Det här kanske kan funka:

https://www.google.com/webmasters/to...rt?hl=en&pli=1
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-12, 10:48 #10
Bosse007 Bosse007 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 97
Bosse007 Bosse007 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 97
Exclamation Rapportera InArchive.com till Google !

Bra tips för att rapportera sajter.

Varje gång Google kommer ut med en ny version av sina algoritmer, nu senast Panda, så spekuleras det hej vilt om hur mycket bättre allting blir. Men hur mycket bättre blir det egentligen?

Vad många glömmer bort är att vi får bara veta det om Googles algoritmer som Google vill att vi ska veta... eller rättare sagt tro att vi vet.

Det är inte lätt att hitta och definiera "duplicate content" så man kanske inte ska vara alltför hård mot Google. Men det är viktigt att vi alla är medvetna om problemen och försöker - tillsammans - bekämpa dem som på olika sätt saboterar värdefull info på nätet. Vi får inte förlita oss på att tekniken sköter allt, ibland behövs det lite manuella insatser, hands on. Som att rapportera "sökmotormissbruk".

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-07-12 klockan 11:27 Anledning: egenreklam borttaget
Bosse007 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
bottar, copyright, inarchive.com


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017