Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Niqab i skolan?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-02, 11:14 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av KarlRoos Visa inlägg
Okej, jag trodde att vi stod för att kvinnor och män är lika mycket värda i Sverige? Har jag fel? I så fall så ber jag om ursäkt.
Det tycker uppenbarligen inte du eftersom du antyder att dessa kvinnor inte har någon egen fri vilja utan du måste ta detta beslut åt dem. Du menar väl ändå inte att kvinnor och män har samma typ av klädsel i "det västerländska samhället"? Det sätt som tjejer och unga kvinnor i det västerländska samhället visas upp på är väl knappast mindre kvinnoförnedrande, snarare tvärtom. Utbredningen av kosmetisk kirurgi nedåt i åldrarna är väl ett betydligt större problem än niqab.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-12-02 klockan 11:21
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 11:15 #12
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Att du är rädd för det som är annorlunda ska väl inte behöva drabba andra människor.
Amen ge dig...
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 11:18 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av kalasboll Visa inlägg
Amen ge dig...
Det var han själv som sa att det var skrämmande?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 11:21 #14
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
Ja men kommentaren är så vanlig och tråkig och hindrar folk från att tycka som man vill. Precis som att man inte får tycka illa om en person det går bra för (trots att framgången inte är anledning till ogillandet) utan att folk skriker jante.
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 11:23 #15
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det var han själv som sa att det var skrämmande?
Det stämmer.

Nu skall jag bege mig till Arlanda för att åka till Belgien, ett land utan den förtryckande burkan och niqaben (http://news.bbc.co.uk/2/hi/8652861.stm). Kikar in i tråden på måndag när jag är tillbaka i Sverige.
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 11:41 #16
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Jag tycker att vi skall förbjuda isbjörnar att äta skumbananer på biografer mellan kl 17.05 och 17.21.

Nej men lite mer seriöst - vi pratar om ett mycket begränsat reellt problem. Dels så är sannolikheten otroligt liten att någon med niqab faktiskt skulle deleta i samhället på detta sätt (utan att det är någonslags protest från neofeministiska svenska kvinnor som konverterar till Islam bara för att visa för samhället och nära och kära att de har rätt att göra så), just eftersom de väljer (eller blir tvingade) att leva efter en otroligt konservativ tolkning av Islam som inte heller tillåter dem att fortbilda sig eller arbeta.

Dels så finns det heller inga praktiska begränsningar som gör det omöjligt att tillgodose sig bildning om man bär heltäckande klädsel. Kan vi lära ut till blinda, döva, folk med kognitivt funktionshinder eller människor som fått ansiktet bortbränt så kan säkert våra duktiga pedagoger lära ut till någon med ett tyg framför ansiktet.

Till sist så tror jag att det bästa man kan göra för kvinnorna är att tillåta dem att vistas ute i samhället oavsätt vad de har på sig. Om vi kan vara vänliga och trevliga mot dem så kanske de finns en chans att de vill delta i vårt sätt att leva. Om det är en snäll människa så skulle jag inte ha några problem att låta henne passa mitt barn på dagis. Hällre en snäll människa i heltäckande kläder än en elak människa som visar ansiktet.

Mer kärlek, mindre hat. :-)

Senast redigerad av coredev den 2010-12-02 klockan 11:45 Anledning: stavning, som vanligt...
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 11:47 #17
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Jag kan förstå de som tycker att burka och niqab inte hör hemma i den västerländska kulturen, inte för att jag riktigt vet vad den västerländska kulturen skulle vara. För mig känns det som något påhittat, precis som svenskhet.

Hur som helst, ett förbud mot niqab eller för den delen något annat traditionsenligt plagg är i min mening en kränkning av individens valfrihet. Kom nu inte släpandes med argumentet "det är inte kvinnans fria vilja", för hur fan vet ni att det inte är det? Hur många gånger tryckte era päron på er saker som ni inte ville ha på er när ni var små/yngre? Jag kan komma på ett antal gånger som morsan ville att jag skulle ha skjorta fast jag själv ville ha något annat, men allt för att följa de sociala klädkoderna!

De kvinnor som är över 18 och därmed myndiga enligt svensk lag har valet att ta av sig sin burka eller niqab som de själva behagar.

Jag är så jävla trött på den enorma rädsla som finns för islam och muslimer.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 11:51 #18
robincox robincox är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 301
robincox robincox är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 301
Frågan är hur debatten hade sett ut om en kille eller tjej (vars familj är nudister) hade kommit till skolan utan kläder. Då hade nog 100% av svenska folket (inklusive jag själv) varit för ett förbud för nakenhet i skolan, eller?
robincox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 11:53 #19
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Citat:
Ursprungligen postat av robincox Visa inlägg
Frågan är hur debatten hade sett ut om en kille eller tjej (vars familj är nudister) hade kommit till skolan utan kläder. Då hade nog 100% av svenska folket (inklusive jag själv) varit för ett förbud för nakenhet i skolan, eller?
Då börjar vi röra oss kring lagen om förargelseväckande beteende, i hur många kulturer är nudism en del?
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 11:59 #20
robincox robincox är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 301
robincox robincox är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 301
Citat:
Ursprungligen postat av abergman Visa inlägg
Då börjar vi röra oss kring lagen om förargelseväckande beteende, i hur många kulturer är nudism en del?
Varför skulle det vara någon skillnad på att inte ha kläder på sig, ha för mycket kläder på sig, ha rosa kläder på sig osv. Förargelseväckande beteende är vad du själv definerar det som, vilket gör den här frågan så himla svår.

Vad är det som är så förargelseveckande med en naken person i klassrummet? är det den personen det är fel på för att han/hon inte följer våra sociala koder eller är det själva koderna?

Vad är det som är så förargelseveckande med en totalt täckt person i klassrummet? är det den personen det är fel på för att han/hon inte följer våra sociala koder eller är det själva koderna?
robincox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017