Kom ihåg mig?

Delägarskap i ett AB som privatperson eller företag?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2019-01-22, 14:06 #1
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 767
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 767
Standard Delägarskap i ett AB som privatperson eller företag?

Hej,

Har precis fått erbjudande om delägarskap i ett företag, och undrade ifall det är smartare att gå in som privatperson dvs att jag personligen blir delägare eller ska jag gå in med mitt AB, så att mitt AB blir delägare?

För- och nackdelar?
naak2803 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2019-01-22, 14:28 #2
Sirwinalot Sirwinalot är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 87
Sirwinalot Sirwinalot är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 87
Intressant fråga och inte helt ovanlig.

Första frågan är ju om man har likividitet tillgängligt för båda alternativen, i ditt fall utgår jag från det eftersom du nämner båda.

Jag tycker att andelen man ska äga är av intresse och således hur eventuell utdelningsstrategi ser ut för det specifika ABt. Därtill får det en effekt på om pengarna ska beskattas direkt vid utdelning eller möjlighet till att välja när det ska beskattas själv.

Kommer det vara personalkostnader i bolaget (läs löner) och kommer jag själv vara anställd eller någon närstående till mig?

Det finns fler aspekter än så, men dessa är några inledande som kan ge dig en bra start på hur det ska ägas.
Sirwinalot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2019-01-22, 15:29 #3
Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2018
Inlägg: 199
Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2018
Inlägg: 199
Samt vad ditt AB har för verksamhet nu.

Det kan mycket väl vara som så att "rätt lösning" är ett tredje, att du startar ett nytt Holdingbolag AB som i sin tur heläger Gammalt AB och deläger Nyinvestering AB.
Kackalorum är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2019-01-25, 00:34 #4
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Förutsätter det gäller fåmansbolag och tänkte lista lite för/nackdelar i olika situationer

Fördelar holdingbolag
- Vid utdelning så behövs inte hänsyn tas till samtliga aktieägares sparade lågbeskattade utrymme
- Vid ett bolag utan eller med låga löner, så kan delägarna ta del av fulla schablonen vardera i varsitt holdingbolag istället för att dela på en schablon med direktägande.
- Vid försäljning av bolag behöver du inte skatta för allt på en gång
- Utdelning till holdingbolag behöver inte beskattas personligt och ger därför mer kapital att investera vidare
- Möjligheter att flytta vinster/förluster och låna mellan bolag (beroende på ägandefördelning)
- Kan göra utdelning till holdingbolag för att skydda vinster från framtida ekonomiska risker

Nackdelar holdingbolag
- Ditt personliga lågbeskattat utrymme kan endast räknas upp med huvudregel (50% av löneunderlaget i verksamhetsbolaget) ifall holdingbolaget äger mer än 50% (eller om du kan göra detta genom närstående). Annars helt begränsat till holdingbolagets löneunderlag eller förenklingsregel (schablonbelopp). Kan snabbt bli stor skillnad med lite anställda i verksamhetsbolaget vars löner inte kan användas av ägarna för aktieutdelning.
- Mer administration och kostnader med ett extra bolag

Senast redigerad av Danski den 2019-01-25 klockan 00:37
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017