Kom ihåg mig?

Tips på kontorsstol?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-08-03, 20:06 #1
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Går i tankarna på att köpa en riktigt bekväm arbetsstol till datorn. Vad har ni för kontorsstol och har ni någon att rekommendera?
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-03, 20:17 #2
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Köpte min på IKEA. Har inget att klaga på.

http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/servl...ats=10121*10403
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-03, 22:09 #3
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Vill du slänga ut lite pengar för att sitta bekvämt, så rekommenderar jag en Kinnarpsstol. Har en hemma och en likadan på jobbet. Dock ligger de på ca. 3000,- (i de billigaste fallen).
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-03, 22:25 #4
MattiKolu MattiKolu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 55
MattiKolu MattiKolu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 55
Jag håller på att spara till en Contessa från Kinnarps. Det kommer att dröja ett bra tag innan jag sitter på en sådan men ah.. den som väntar på något gott..
MattiKolu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-03, 22:41 #5
festizs avatar
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 302
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
festizs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 302
Kanske ett dåligt svar, men jag använder ingen kontorsstol, jag sitter tokskönt i en 2 meter bred soffa med datorerna runt om kring mig i nästan en komplett halvcirkel. Med böcker, tidninar, telefon, handdator, mobil, och fjärrkontroller till allt precis inom räckhåll. Skulle jag bli trött har jag även en underbar 120*200 säng inom 2 meters avstånd att koppla av på. Eftersom jag tänker bäst när jag kopplar av Dessutom måste man ju ha en tv i närheten 28"

Däremot, så om jag skulle rekommendera en bra kontorsstol så skulle jag rekommendera en skön, absolut inte stenhård utan all stoppning ska vara mjuk, gärna ganska tjock. Den måste vara mjuk men se till att du sitter i den som du skulle i en bilracingstol, dvs som klistrad, den bör forma sig efter ryggen likt en fotölj och riktigt omsluta kroppen, den bör enligt mig själv vara steglöst ställbar i vinklingen bakåt. Sist men inte minst bör du ha ett ordenligt och långt ryggstöd med ett bra svankstöd, det enda negativa med min soffa är att jag inte kan utnyttja svankstödet som jag bör(utan att ha en kudde bakom ryggslutet) för att sitsen är för djup. Sen är det ju viktigt att se till att sidorna(armstöden) är justerbara eller aldrig kommer att slå i bordet så att du kommer för långt ifrån tangentbordet.
festiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-03, 22:43 #6
goober goober är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 24
goober goober är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 24
kommer du använda stolen mycket så rekommenderar jag INTE IKEA. Jag hade en IKEAstol förut vilket bidrog till att jag fick ryggproblem.

Satsade lite mer pengar och införskaffade mig en Kinnarps PLUS [ 8 ], efter en del inställningar så att stolen skulle passa mig sitter jag nu som en kung. :P
Ska du köpa en sån stol är nog ett nackstöd ett måste, det avlastar ryggen mer än man tror.

Även om priset är högt måste man se till sin hälsa. Det kan bli mycket dyrare i längden att använda en billig stol!


Mathias Åhsberg
goober är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-03, 22:51 #7
Marios avatar
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Marios avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Citat:
Originally posted by goober@Aug 3 2004, 21:43
kommer du använda stolen mycket så rekommenderar jag INTE IKEA. Jag hade en IKEAstol förut vilket bidrog till att jag fick ryggproblem.

Satsade lite mer pengar och införskaffade mig en Kinnarps PLUS [ 8 ], efter en del inställningar så att stolen skulle passa mig sitter jag nu som en kung. :P
Ska du köpa en sån stol är nog ett nackstöd ett måste, det avlastar ryggen mer än man tror.

Även om priset är högt måste man se till sin hälsa. Det kan bli mycket dyrare i längden att använda en billig stol!


Mathias Åhsberg
Jag skulle vilja säga emot dig genom att berätta att jag haft min IKEA arbetsstol i 2år nu, om inte längre, det är den skönaste jag använt och den är underbar, har aldrig fått ont i ryggen av den, den är perfekt, kostar en 2kkr men den är verkligen värd det.

http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/servl...ats=10121*10403



Min är röd.
Mario är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-03, 22:52 #8
festizs avatar
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 302
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
festizs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 302
Citat:
Originally posted by MattiKolu@Aug 3 2004, 21:25
Jag håller på att spara till en Contessa från Kinnarps. Det kommer att dröja ett bra tag innan jag sitter på en sådan men ah.. den som väntar på något gott..
En contessa är ju trendig och säkert ergonomiskt men man vill ju ha något som faktiskt är skönt också! Jag skulle inte kunna koppla av för att arbeta i en Contessa.
festiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-03, 23:28 #9
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 470
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 470
Efter att ha åkt runt till en massa kontors- och möbelaffärer (inkl. IKEA) i sommar så är min personliga åsikt att Kinnarps-arbetsstolar är oslagbara och att First Class-arbetsstolar (eller vad de nu heter) är det motsatta när det gäller mängden bekvämlighet och funktioner som man får för det man satsar.

Jag kommer själv inom kort beställa en Kinnarps Plus [6] 6783 som går att justera ryggstödet i djup såväl höjd (så att den passar in perfekt vid svanken), gunga på (ryggstödets och sitsens gunga är fristående), vridbara/justerbara rejäla gelekuddar i armstöden, justerbart nackstöd etc. Leveranstid ca 2 månader, men har jag suttit dåligt i ett par års tid så är det inga problem alls att stå ut med den väntetiden.

Om man ser det kortsiktigt så kanske det svider att lägga ut en massa pengar på en arbetsstol, men se det istället som en långsiktig investering som även kanske bidrar till bättre hälsa eller åtminstone inte sämre än vad den redan är.

Slår man ut kostnaden på ett par år så svider det inte alls lika mycket - inte om man börjar jämföra det med vad man per år lägger ut på annat jox och inser hur mycket tid man egentligen tillbringar per dygn sittandes på rumpan framför datorn med en kroppshållning alltmer liknande en gnagande ekorre.
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-03, 23:38 #10
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Ska ta mig en titt imorgon i Kinnarps butik. Låter verkligen intressant. Fast det är nog inget som jag i dagsläget har råd att lägga ut på. Över 4000 anser jag mig inte vilja lägga ut på en stol. Hur mycket kostade Kinnarps stolar ungefär? Ser inga prisspecifikationer på deras hemsida...
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017