Kom ihåg mig?

Återkallad F-skatt - Hjälp!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-10-30, 12:03 #1
maester maester är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 57
maester maester är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 57
Standard Återkallad F-skatt - Hjälp!

Hej, jag har fått återkallad F-skattsedel igår. Detta beror på att jag inte lämnat in någon deklaration.

Detta beror på att jag haft extremt mycket att göra samt andra personliga skäl som tagit fokus från detta, olyckligtvis.

Hur som helst, jag är i behov av F-skattsedeln. Jag har flera uppdrag jag ska fakturera och pengarna behövs för överlevnad.

Någon som har tips på vad jag kan säga till Skatteverket. Känns inte som att de lyssna speciellt mycket till "personliga skäl" tyvärr. Jag kan ha fel, men tipsa gärna!
maester är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-30, 12:20 #2
logic logic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 160
logic logic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 160
Ring och fråga vad som krävs för att de ska återkalla indragningen är väl en bra start?

Det är typiskt dumt att strunta i att ta hand om dina företagspapper. Anlita hjälp som hanterar den biten åt dig i fortsättningen om det bär dig så mycket emot!
logic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-30, 12:26 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
I Skatteförfarandelag (2011:1244) står det att Skatteverket får avstå återkallelse, om det föreligger särskilda skäl.

Men jag hittar inte något stycke som definierar vad som utgör "särskilda skäl". Jag skulle gissa på att det är praxis som bestämmer det, dvs prejudicerande domar.

En skattejurist eller företagsjurist kan förmodligen hjälpa dig. Vill du behålla din f-skatt, så bör du förmodligen inte förlita dig på svar som du får via forum.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-30, 12:53 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Använd t.ex. Frilans finans så länge? Det finns i princip inga giltiga ursäkter när det gäller Skatteverket eller andra åtaganden gentemot staten vilket man naturligtvis kan ha åsikter om. Har du inte tid själv så se till att någon hjälper dig.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-30, 13:40 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Du kan starta utländsk bolag istället, det kan staten inte dra in eller ge näringsförbud på.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-30, 13:52 #6
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 551
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 551
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Du kan starta utländsk bolag istället, det kan staten inte dra in eller ge näringsförbud på.
Har nog frågat detta tidigare men aldrig lyckats få svar (inte från revisor heller tyvärr). Hur går man till väga för att skatta från sitt utländska företag i Sverige? (ponera att man har driftställe här). Har funderat på att fixa utlandsbolag ett tag, men vill vara bombsäker på att jag gör rätt med skatten innan jag sätter igång.
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-30, 14:13 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av maester Visa inlägg
Hej, jag har fått återkallad F-skattsedel igår. Detta beror på att jag inte lämnat in någon deklaration.

Detta beror på att jag haft extremt mycket att göra samt andra personliga skäl som tagit fokus från detta, olyckligtvis.

Hur som helst, jag är i behov av F-skattsedeln. Jag har flera uppdrag jag ska fakturera och pengarna behövs för överlevnad.

Någon som har tips på vad jag kan säga till Skatteverket. Känns inte som att de lyssna speciellt mycket till "personliga skäl" tyvärr. Jag kan ha fel, men tipsa gärna!
Enklast är att anlita en bokföringsfirma som gör jobbet åt dig, dvs slänger ihop bokföringen och fyller i deklarationsblanketten, sen skriver du under och skickar in (om du gör det på papper) annars är det enkelt med den elektroniska deklarationen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-30, 14:40 #8
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av TheCheesePolice Visa inlägg
Har nog frågat detta tidigare men aldrig lyckats få svar (inte från revisor heller tyvärr). Hur går man till väga för att skatta från sitt utländska företag i Sverige? (ponera att man har driftställe här). Har funderat på att fixa utlandsbolag ett tag, men vill vara bombsäker på att jag gör rätt med skatten innan jag sätter igång.
Beror på var bolaget är startat, men bolaget är självständigt ändå. Det är din privata inkomstskatt som är frågan.

Är det EU bolag och har viss försäljning volym till Sverige av fysiska varor kan du bli tvingad betala moms i Sverige.

När det gäller fastdrift ställa så är det svårt lagstöd för SKV, ofta är praxis företaget ska start fillial i Sverige om dom bedriver verksamhet i Sverige fysiskt.

Men dom kan princip inte tvinga ett bolag till det.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-30, 14:48 #9
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av maester Visa inlägg
Hej, jag har fått återkallad F-skattsedel igår. Detta beror på att jag inte lämnat in någon deklaration.

Detta beror på att jag haft extremt mycket att göra samt andra personliga skäl som tagit fokus från detta, olyckligtvis.

Hur som helst, jag är i behov av F-skattsedeln. Jag har flera uppdrag jag ska fakturera och pengarna behövs för överlevnad.

Någon som har tips på vad jag kan säga till Skatteverket. Känns inte som att de lyssna speciellt mycket till "personliga skäl" tyvärr. Jag kan ha fel, men tipsa gärna!
Olyckligt? Klantigt tycker jag nog. Om du kan arbeta kan du deklarare, eller anlita någon som gör det åt dig. Hade du varit sjuk hade jag haft förståelse.
Hur som helst, för att du ska kunna få tillbaka F-skattsedeln måste du 1. deklarara, 2. kontakta handläggaren (det står i beslutet vem du kan kontakta och hur du ska överklaga)
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-30, 15:02 #10
maester maester är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 57
maester maester är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 57
Tack för alla inspel.

Jag har en revisor som jag har anlitat.
Jag skulle egentligen ha skickat in deklarationen förra veckan men han behövde ha några kompletterande uppgifter, vilket drog ut på tiden till denna vecka. Men så i måndags fick jag beskedet att F-skatten är indragen.

Dessutom är min revisor okontaktbar för att han skulle iväg på något mån-torsdag tydligen, annars kunde jag så klart ha frågat honom om denna sak. Han är dock tillbaka imorgon får jag besked på via teleonsvararen och mail.

Tänkte om det fanns något som kunde lugna min oro tills imorgon.

Antagligen är allt papperjobb löst imorgon eller fredag och jag kan skicka in.
maester är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017