Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Har .se domäner blivit ovärderliga?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2017-11-10, 21:11 #1
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
Standard Har .se domäner blivit ovärderliga?

Tja!

Den senaste tiden har det haglat in bud på domäner som jag äger & domänen som jag förvaltar, denna månaden har jag fått 6st förfrågningar varav samtliga gäller 5-siffriga belopp & 2st domäner har budet börjat på 6-siffriga belopp.

Jag köpte domänerna för 10-15 år sedan, dom flesta för registrator kostnaderna & övriga för under 1'000kr styck.

Samtliga mina domäner är 4 tecken eller mindre, alla innehåller bara bokstäver, inga siffror, generiska/generella svenska ord, inga obskyra ord utan ord som används dagligen av dom flesta.

För några år sedan, runt 5 år sedan så blev jag bara erbjuden 4-siffriga belopp för dessa domäner som det nu bjuds på.

Vad har hänt? Har det blivit så svårt att få tag i lediga .se domäner som inte är obskyra (tex "x7l9.se", det var ett exempel på en obskyr domän alltså) att folk är villiga att betala 10ggr högre pris för "normala" ord domäner nu?

Jag är lite kluven, har verkligen noterat en explosion i bud nivån.

Så vad tror ni, har ni märkt detsamma?

Skall man sälja nu eller skall man avvakta ännu mer?

Senast redigerad av JesperA den 2017-11-10 klockan 21:17 Anledning: Förtydligande så det inte blev syftningsfel
JesperA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-11-11, 04:07 #2
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Jag har inte stenkoll på just .se (längre ivf), så jag väljer att gratulera istället för att spekulera. Thomas mfl har nog mer att komma med.

Ps. Även jag upplever en boom i antalet förfrågningar, men i mitt fall beträffande nya gTLD:er och i viss mån även .com. Som domainer är jag naturligtvis störtförtjust i denna trend. Man vill ju ha mat på bordet.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-11-11, 19:02 #3
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
(varning för wall of text)

Ja, jag är ju egentligen inte en domainer, jag har ju bara köpt dom domänerna som jag tänkt utveckla en hemsida/tjänst på men med den nuvarande trenden i köplusten på mina domäner så kanske man skall bli Köpte idag både .se & .com adresser som jag inte kunde förstå hur dom var ledig, jag trodde scavangers hade kört igenom alla bokstavskombinationer & köpt upp alla lediga.

Har alltid varit emot att hoarda domäner, har varit sinnessjukt frustrerande när man själv behöver en domän till en hemsida man utvecklar & varenda gång har dom snappats upp av tex HugeDomains så varje gång man har turen att hitta en ledig domän så känns det nästan guld värt (överdriver kanske en smula men ni förstår), men nu när jag knappt utvecklar hemsidor/tjänster längre så kan jag inte motstå domän yrket heller (kalla mig hycklare), är ju gott med lite mat på bordet

Både bjud-nivån & bjud-antalet har ökat senaste tiden & så har även klientelet, innan var det mest vanliga privatpersoner som bjöd men numera är det stora investment företag & ganska rika entrepenörer som bjuder, känns som att en helt ny marknad har fått upp ögonen för domäner som en investering.

Jag är ju en väldigt ovan säljare då jag inte hållit på med detta förrän nu så jag är lite orolig att jag gör bort mig, när företag som omsätter flera miljarder per år bjuder på en domän så börjar man ju undra om inte domänen egentligen är värd över det dubbla?
JesperA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-11-11, 19:54 #4
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Jag har ca 60 stycken 2 letter .se och några 100 3 letters. Jag hoppas verkligen jag kommer få uppleva samma.

Senaste åren har jag ha sålt ett par för ok pengar och jag har även fått ett 500k+ bud på en 2 letter. Dessvärre var det en intresseorganisation som bara ville ha ett kortare namn och det var min bästa trafikdrivare. Stendött mao och jag vill påstå det dog i för 2 år sedan.

Har även en 2 letter .com och skulle säga att det är samma där.

Som svar på frågan hade jag sålt.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-11-11, 20:05 #5
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Jag har inte sett någon skillnad själv och har inte heller hört av någon annan att efterfrågan och värde på .se-domäner helt plötsligt har ökat. Däremot så har väl olika former av bedrägerier och attacker ökat. Det kan vara värt att kolla så att det är seriösa köpare om du nu funderar på att sälja.
Gigena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-11-11, 20:09 #6
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
Märkligt, kan 2 bokstäver vara ett hinder istället? Jag tänker, 2 är ju oftast förkortningar som du nämnde med intresseorganisationen & tex wn.se, företag & nya tjänster kanske inte vill börja med förkortningar, dom flesta kanske vill ha ett fullt ord då det kanske är bättre ur marknadsföringssyfte eller liknande (lättare att plantera namn än förkortningar)? Nätets största hemsidor är ju sällan förkortningar, Google, Twitter, YouTube, Netflix, Facebook, Amazon osv osv, flera av dom har ju beskrivande namn i sin domän vilket kanske värdesätts mer än att vara så korta som möjligt?

Eller så har jag helt slumpmässigt råkat ha några domäner som eftertraktats så kanske gör bäst i att sälja dom då.
JesperA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-11-11, 20:22 #7
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Ursprungligen postat av JesperA Visa inlägg
Märkligt, kan 2 bokstäver vara ett hinder istället? Jag tänker, 2 är ...
Absolut, min affärsidé när jag köpte på tradera var att sälja till gamla företag. Nya väljer ju som du säger likt wincher isf Internationella Sökord Bevarkarna. Jag trodde dom äldre företagen var mer på tårna.

Jag är iofs inte förvånad, på senare tid har vi på firman rest runt i världen i jakt på nya marknader. Man kan åka flera dagar i bil i USA utan att se en domänadress från ett lokalt företag. Samma i Kina och tro det eller ej Italien. Man kan bli förblindad och tro att världen är som Sverige
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-11-11, 20:45 #8
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Jag skulle säga att domänmarknaden dör mer för varje år som går, jag får in färre bud på mitt innehav idag än för ett par år sedan.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-11-12, 07:52 #9
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas Visa inlägg
Jag skulle säga att domänmarknaden dör mer för varje år som går, jag får in färre bud på mitt innehav idag än för ett par år sedan.
Låter rimligt. Googles ambition har ju varit att minska betydelsen av domännamnet, med ett näst intill obegränsat antal toppdomäner så blir det svårt att motivera varför några skulle vara bättre än andra.

I princip inga intressanta unga techbolag idag är heller vare sig intresserade eller har någon större nytta av trista, gamla sökordsdomäner.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-11-12, 15:46 #10
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
Tack för alla svar. Lite kluven, jag har sett en rejäl ökning i bud på mina domäner men era svar vittar mer om att marknaden i stort är raka motsatsen.

Jag har iaf beslutat mig för att sälja. Dock helt omöjligt för mig att sätta ett värde på domänen så vet inte vilket bud jag skall acceptera. Om ett företag sätter ett öppningsbud (sluten budgivning) på 100'000kr, vad skulle ni kontra mig (givetvis svårt att veta när jag kan inte delge detaljer om domänen men), finns det en tumregel? Kontra med 10% pålägg? 20%?

Senast redigerad av JesperA den 2017-11-12 klockan 15:52
JesperA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017