Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad är viktigt att tänka på vid köp av hemsidor?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-05-04, 21:16 #1
Peter U Larssons avatar
Peter U Larsson Peter U Larsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 6
Peter U Larsson Peter U Larsson är inte uppkopplad
Nykomling
Peter U Larssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 6
Standard Vad är viktigt att tänka på vid köp av hemsidor?

Hej!

Jag skulle vara väldigt tacksam om jag fick en del råd kring köp av hemsidor. Är helt ny på detta.

Vilka punkter är viktiga att tänka på så att man inte gör ett dåligt köp?

Vad skall man checka? Vilka fakta skall man begära?

Vilka risker och fallgropar finns det?

Hälsn,
Peter
Peter U Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-04, 21:43 #2
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Rent spontant

Mest självklara:
* Intäkter
* Utgifter

Många räknar inte arbetsinsats som utgift, men det är det i verkligheten. Ta det i beaktande. Handlar det exempelvis om en blogg som behöver uppdateras kanske det tar en timme per dag för säljaren att uppdatera. Det ligger dock ofta en inlärningskurva bakom och uppbyggande av källor etc. så det är ett glädjetal som säkert kommer ta 1,5-2 timmar för köparen.

  • Trafikkällor - är en annan punkt som är väldigt viktig. Kontrollera alla trafikkällor. Är det organisk, refferals, betald trafik ?
  • Placering i SERP/SEO - Kontrollera så att säljaren inte har jobbat med "oetiska" metoder som skulle kunna äventyra hela webbplatsens existens i SERPen. Ser det ut att vara stabila placeringar? Kontrollera länkstruktur och säkerhetsställ att den förblir intakt efter köpet.
  • Framtidsutsikter - Ser du potential i webbplatsen? Finns det utrymme för tillväxt och utveckling? Kanske har starka konkurrenter lanserat liknande tjänst nyligen?
  • Beroende - Många webbplatser, och företag i allmänhet, har nyckelpersoner som sitter på kunskap som objektet är totalt beroende av. Sker det en "bra" överlämning så att du kan fortsätta utveckla webbplatsen och bibehålla trafik- och intäktsflödet?
  • Legal verksamhet - Mycket ligger i gråzonen så kontrollera noggrant att det inte är en illegal verksamhet som köpes. Mestadels upphovsrätts som du kan fokusera på här.

Och som vanligt: Låter det för bra för att vara sant? Japp, då är det oftast så också! Ingen säljer en webbplats med passiv inkomst för en struntsumma.

Som överallt annars i samhället finns det alltid människor som vill blåsa dig. Var inte godtrogen, betala inte i förskott! Skriv avtal - är det större summor? Ha ett personligt möte!

Räkna på det, när kan du räkna hem investeringen? Är det rimligt?

Lyssna på andra - men tro på dig själv!

Behöver du hjälp i bedömning kan jag säkert bolla lite om jag har tid
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-10, 16:41 #3
Webjake Webjake är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
Webjake Webjake är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 281
Hej, riktigt bra svar Daniel, lärorika saker du tar upp. Något som jag väldigt gärna skulle vilja ha förklarat lite mer utförligt är punkt två i listan, nämligen hur kollar man att säljaren inte har arbetat med oetiska metoder och dels bara bara blåst upp sidan innan försäljningen? länkstrukturen likaså.

tack så mycket på förhand


Citat:
Ursprungligen postat av daniel_ Visa inlägg
Rent spontant

Mest självklara:
* Intäkter
* Utgifter

Många räknar inte arbetsinsats som utgift, men det är det i verkligheten. Ta det i beaktande. Handlar det exempelvis om en blogg som behöver uppdateras kanske det tar en timme per dag för säljaren att uppdatera. Det ligger dock ofta en inlärningskurva bakom och uppbyggande av källor etc. så det är ett glädjetal som säkert kommer ta 1,5-2 timmar för köparen.

  • Trafikkällor - är en annan punkt som är väldigt viktig. Kontrollera alla trafikkällor. Är det organisk, refferals, betald trafik ?
  • Placering i SERP/SEO - Kontrollera så att säljaren inte har jobbat med "oetiska" metoder som skulle kunna äventyra hela webbplatsens existens i SERPen. Ser det ut att vara stabila placeringar? Kontrollera länkstruktur och säkerhetsställ att den förblir intakt efter köpet.
  • Framtidsutsikter - Ser du potential i webbplatsen? Finns det utrymme för tillväxt och utveckling? Kanske har starka konkurrenter lanserat liknande tjänst nyligen?
  • Beroende - Många webbplatser, och företag i allmänhet, har nyckelpersoner som sitter på kunskap som objektet är totalt beroende av. Sker det en "bra" överlämning så att du kan fortsätta utveckla webbplatsen och bibehålla trafik- och intäktsflödet?
  • Legal verksamhet - Mycket ligger i gråzonen så kontrollera noggrant att det inte är en illegal verksamhet som köpes. Mestadels upphovsrätts som du kan fokusera på här.

Och som vanligt: Låter det för bra för att vara sant? Japp, då är det oftast så också! Ingen säljer en webbplats med passiv inkomst för en struntsumma.

Som överallt annars i samhället finns det alltid människor som vill blåsa dig. Var inte godtrogen, betala inte i förskott! Skriv avtal - är det större summor? Ha ett personligt möte!

Räkna på det, när kan du räkna hem investeringen? Är det rimligt?

Lyssna på andra - men tro på dig själv!

Behöver du hjälp i bedömning kan jag säkert bolla lite om jag har tid
Webjake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-10, 17:13 #4
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 341
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 341
Citat:
Ursprungligen postat av Webjake Visa inlägg
Hej, riktigt bra svar Daniel, lärorika saker du tar upp. Något som jag väldigt gärna skulle vilja ha förklarat lite mer utförligt är punkt två i listan, nämligen hur kollar man att säljaren inte har arbetat med oetiska metoder och dels bara bara blåst upp sidan innan försäljningen? länkstrukturen likaså.

tack så mycket på förhand
Det lättaste sättet är att först göra en sökning på domänet. Efter det kolla inlänkar till sidan via en sida som backlinkwatch eller liknande. Sen kan man kolla lite historik på olika sökord som är viktiga för sidan på gserp.se där du även kan se historik för placering.

Om sidan har många inlänkar från sidor utan relevans, spambloggar och liknande så finns det en stor chans att sidans ranking kan drabbas negativt.
daniel.s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-14, 18:52 #5
Peter U Larssons avatar
Peter U Larsson Peter U Larsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 6
Peter U Larsson Peter U Larsson är inte uppkopplad
Nykomling
Peter U Larssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 6
Hej!

Tack för era svar!

Skall studera detta och sedan återkomma med (dumma?) frågor.

Hälsn,
Peter
Peter U Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-21, 02:14 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag instämmer i det daniel tar upp men när man köper en befintlig hemsida så är det kollosalt viktigt at man tittar på de ekonomiska faktorerna:

Vitsen med att köpa en befintlig webbplats är mestadels att man köper ett befintligt bevisat cashflow, därför är det extremt viktigt att fokusera på just det vid ett köp. Kontrollera alla ekonomiska siffror att de stämmer extra noga, samt gör en avkastningsvärdering. Det är ju avkastningen som är viktig ur värderingssynpunkt. Vil man utveckla webbplatsen så måste man ofta lägga ner mycket atbete och ibland även mycket pengar på marknadsföring och att anlita konsulthjälp. Det är inget man ska betala säljaren för, utan den kostnaden komme refter köpet.

- Balans- och resultaträkning (kan inte säljaren ta fram det så avstå affären, för då har de ingen koll)
- Kolla vilken arbetstid som krävs, som daniel skrev så brukar de flesta säljare räkna kostnaden för arbetstiden som "vinst" vilket är helt fel. Vid ett köp ska du räkna med marknadsmässig lön för den som gör jobbet.
- Lokalkostnader glömmer de flesta att räkna med, det är en betydande kostnad som många glömmer.
- Marknadsföringskostnad glömmer många att ta med.

Som köpare får man ställa upp en kalkyl för avkastningsvärdering och för substansvärdering (oftast obefintligt substansvärde vid köp av webbsidor).

Skaffa gärna boken "värdering av företag" från BLINFO.SE, den innehåller detaljerad info om hur du beräknar avkastningsvärderingen.

Tänk också på att de pengar du måste stoppa in i projektet för att det ska utvecklas enligt säljarens plan, ska du räkna in i kalkylen så du ser hur stor risk du tvngas ta innan du får en vettig avkastning på din investering.

Avkastningsvärderingen är det högsta värde du kan betala för att kunna räkna hem investeringen. Ju högre risk desto högre krav på avkastning har köparen.

Många säljare här på WN har ganska dålig koll på ekonomin i verksamheten och begär ofta helt vansinnigt höga priser. Avstå hellre än att köpa något med osäker avkastning, varje projekt kräver ofta betydligt mer jobb än man räknat med från början.

Jag har satt ihop ett Excelark för avkastningsvärdering där man även kan mata in de fiktiva kostnader för lön och lokalkostnader som många glömmer.

Mitt kalkylark är byggt enligt mallen i boken "Värdering av företag" från blinfo.se och innehåller även formler för riskvärderingen. Men själva riskbedömningen i sig får man göra själv.

Var även vaksam mot begreppsförvirring, många kan inte skilja på vinst och intäkt, täckningsbidrag och vinst, täckningsbidrag och intäkt, intäkt och inbetalning m.m. Man häpnar många gånger hur dessa grundläggande ekonomiska begrepp blandas ihop hej vilt.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-05-21 klockan 02:28
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-21, 21:31 #7
Peter U Larssons avatar
Peter U Larsson Peter U Larsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 6
Peter U Larsson Peter U Larsson är inte uppkopplad
Nykomling
Peter U Larssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 6
Tack för bra svar i denna fråga!
Peter U Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-22, 20:07 #8
Peter U Larssons avatar
Peter U Larsson Peter U Larsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 6
Peter U Larsson Peter U Larsson är inte uppkopplad
Nykomling
Peter U Larssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 6
Hej!

Tack för er input på detta!

Har nu tittat över det hela och kommit fram till nedanstående.

Tacksam för bekräftelser och svar på de olika punkterna.

Det hela var lite mer komplicerat än jag trodde från början.

Följande punkter bör jag checka vid köp av en hemsida:

1) En sida som tilltalar mig med passande innehåll.

2) Ett unikt innehåll på sidan - detta kan jag checka på:
http://www.copyscape.com/
http://www.plagiarismchecker.com/
http://www.plagiarismdetect.com/

3) Checka även så att det inte finns några copyrightsproblem.

4) Jag vill även ha en sida som inte kräver större underhåll och uppdateringar.

5) En seriös säljare.

6) Intäkter
Då begär jag väl en bild av adsense över 3 månader?

7) Utgifter

8) Page Rank?
Hur stor betydelse har detta?
Vad avgör egentligen Page Ranken? Antalet starka länkar till sidan, eller?

9) Inlänkar till sidan?
Hur checkar jag detta?
Hur kan jag veta att säljaren inte tar bort dessa länkar efter köpet?

10) Sidans stabilitet i SERPen.
Är det stabila placeringar? Kontrollera länkstruktur och säkerställ att det blir intakt efter köpet.
backlinkwatch, gserp.se

11) Besökarantal?
Begär jag då ett bild av analytics över 3 mån.

12) Trafikkällor
"Trafikkällor - är en annan punkt som är väldigt viktig. Kontrollera alla trafikkällor. Är det organisk, refferals, betald trafik?"
Då begär jag väl också en bild från analytics över 3 mån.

Det är väl lite som att köpa en begagnad bil.

Låt mig veta vad ni säger.

//Peter
Peter U Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-22, 20:25 #9
JLEs avatar
JLE JLE är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 382
JLE JLE är inte uppkopplad
Flitig postare
JLEs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 382
Titta lite på Flippa.com och de auktioner som åtefinnes där. Vad folk frågar efter i kommentarer osv under auktioner.

Även så är Flippas blogg bra och kommer med en hel del tips.
JLE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-24, 02:17 #10
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
Var försiktig med Flippa dock, där krängs en hel del skräp. Generellt sett bör man vara försiktig med MFA-sidor då bra sådana sällan säljs, utan det är skräpet som man försöker prångla ut med buller och bång.
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
hemsidor, köp


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017