Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


När Yreg ringde...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-19, 09:06 #21
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av klein
8000 per år är väl antaligen inte orimligt för en hemsida som man tjänar pengar på. Men här handlar det om enkla statiska hemsidor gjorda frontpage av någon PRAO elev från särskolan. För 8000:- året så bör man åtminstonde få en webbutik med databas och möjlighet att lägga upp ett produktregister på ca 20.000 produkter plus SEO vänligt innehållet.
Om du hittar en billig designer får du betala 500 kr per timme. Han har då två arbetsdagar på sig att designa din sida och mata in all text. Det är klart det går, men det är ändå relativt billigt... framförallt om det ska ingå design av logotyp etc.

Citat:
Ursprungligen postat av ztream
Ja, det är viktigt att ta konsekvensen av att man blir lurad av ett svin till telefonförsäljare.
Jag får hålla med om att telefonförsäjlare som luras är svin. Sen finns det telefonförsäljare som inte luras och de är bättre även om de också är jobbiga.

Visst är det fel att lita blint på en telefonförsäljare och att inte läsa avtal innan de ingås. Å andra sidan är det minst lika fel att utnyttja detta.

Givetvis finns det också gott om webbdesigners/programmerare/webbyråer som inte klarar av att göra det de åtagit sig eller att kommunicera med kunden på en vettig nivå som kunden förstår. Jag har förstått att det finns producenter även på WN som faller i den kategorin - baserat på kontakter utanför forumet - jag har själv inte råkat ut för någon sådan och vet inte i detalj vem som avses.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 12:04 #22
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Citat:
Originally posted by robaino@Oct 19 2007, 02:20
Kalla andra yrkesgrupper för svin gör inte att du växer i mina ögon.
Jag kallade inte någon yrkesgrupp för svin. Det sammanföll sig bara att ett svin var telefonförsäljare. Du vet, det är svinigt att ringa och ljuga för folk och sedan tvinga dem till avslut. Fast kanske inte i din värld?

Det finns rötägg i alla branscher och att det antagligen bara jobbar rötägg på Yreg ska självklart inte belasta en hel yrkeskår.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 12:56 #23
mkj mkj är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 279
mkj mkj är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 279
är det verkligen tillåtet att ha 24 mån uppsägning?.....galet! kan inte finnas nån skälighet i det!
mkj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 13:37 #24
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
24 månaders uppsägning låter galet och kan man verkligen kräva att man måste skicka in sin uppsägning via rekommenderat brev? Om de kan motta en beställning via fax så borde de rimligtsvis kunna acceptera en uppsägning via fax?
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 13:57 #25
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
24 månader är extremt, men helt lagligt. Man får ingå sådana avtal och det tycker jag väl att man borde uppmärksamma som kund, men de kunde också klart och TYDLIGT upplysa om det, vilket de inte heller gör...

Tycker själv att deras priser är rätt så rimliga med tanke på den allmänna prisbilden idag, men deras affärsmetoder lämnar dock en del övrigt att önska...

Det finns billigare leverantörer, men för 7000, eller för den delen 21 000 på tre år om man missar att säga upp avtalet, får du inte så vansinnigt mycket (och i detta ingår deras webbhotellstjänst, som i och för sig är rätt mager, men ändå)...

De är inga änglar, men de är smarta affärsmän med kanske väl ivriga säljare med sviktande säljmoral...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 14:26 #26
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
Jag har hjälpt loss x-antal företagare från Yreg och kan bara gratulera Yreg till en framgångsrik affärsmodell.

För sålänge det finns dumma och snåla företagare så kommer yreg finnas...
Dvs. Yreg är en never ending story!
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 16:46 #27
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
Mer korrekt är 24 månaders avtal i princip lagliga (och kanske inte alls så ovanliga i andra sammanhang) men i detta fallet är det inte lagligt, jfr MD 2003-12-22, rubriceras negativ avtalsbindning. Det innebär i korthet att ett avtal som förlängs med en ny bindningstid om man inte aktivt avslutar det inom den första bindningstiden inte vinner laga kraft. Däremot är det fortfarande obehagligt både som företagare och privatperson att bli skickad till inkasso eller Kronofogden, så jag kan tänka mig att de flesta böjer sig för Y-reg (m.fl.) när de kommer med sina krav.

Vad gäller den juridiska aspekten så liknar den här diskussionen lämnat-bilen-olåst eller tjej-som-går-lättklädd-i-parken debatten tycker jag, folk verkar inte alls bry sig om vad som är rätt eller fel, allt handlar om hur smart eller dum personen ifråga är och så får han/hon skylla sig själv. Visst, det är en dimension, men man missar hela poängen! Lika mycket som man ska läsa skriftligt avtal så är muntligt avtal exakt lika gällande, även om det är tusen ggr svårare att bevisa. Det tillhör den mest grundläggande juridik.

Jag har jobbat en hel del med telefonförsäljning själv, och det är förstås aldrig kul att hamna hos en kund som skäller ut en. Man bör ha i åtanke (som kund) att den man pratar med inte är den som hittar på manus eller regler för att jävlas med en, utan bara gör sitt jobb. Dessutom är det inte alltid så valfritt som man tror, eftersom man enligt lag måste acceptera jobberbjudanden, eller så förlorar man sin ev. A-kassa. Därmed inte sagt att jag tycker om telefonförsäljare, men man kan ändå förstå deras sits.

...tack för ordet
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 16:52 #28
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Citat:
Originally posted by -klein@Oct 19 2007, 01:30

8000 per år är väl antaligen inte orimligt för en hemsida som man tjänar pengar på. Men här handlar det om enkla statiska hemsidor gjorda frontpage av någon PRAO elev från särskolan. För 8000:- året så bör man åtminstonde få en webbutik med databas och möjlighet att lägga upp ett produktregister på ca 20.000 produkter plus SEO vänligt innehållet.


Om du hittar en billig designer får du betala 500 kr per timme. Han har då två arbetsdagar på sig att designa din sida och mata in all text. Det är klart det går, men det är ändå relativt billigt... framförallt om det ska ingå design av logotyp etc.

Citat:
Ursprungligen postat av ztream
Ja, det är viktigt att ta konsekvensen av att man blir lurad av ett svin till telefonförsäljare.
Jag får hålla med om att telefonförsäjlare som luras är svin. Sen finns det telefonförsäljare som inte luras och de är bättre även om de också är jobbiga.

Visst är det fel att lita blint på en telefonförsäljare och att inte läsa avtal innan de ingås. Å andra sidan är det minst lika fel att utnyttja detta.

Givetvis finns det också gott om webbdesigners/programmerare/webbyråer som inte klarar av att göra det de åtagit sig eller att kommunicera med kunden på en vettig nivå som kunden förstår. Jag har förstått att det finns producenter även på WN som faller i den kategorin - baserat på kontakter utanför forumet - jag har själv inte råkat ut för någon sådan och vet inte i detalj vem som avses.
Det som tar längst tid är databasen, att bygga databasen är jobbigast. Men får man bara det fungera, så är inga problem att bygga en webbutik med nämda budget. Håller på med ett projekt nu, vissligen bara 5000 artiklar. Men där fick man mycket bra data från leverantören, så att säga. Skall man göra klipp och klist från olika leverantörer hemsida, så blir det dyrare.

Men finns ett färdig varugrupperat produtkregister med bilder, så går det att göra på nämda tid.

Nu menar jag en budget,budget, utan design typ OsC standard utseende..
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 16:54 #29
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by teddyjohan@Oct 19 2007, 16:46
Mer korrekt är 24 månaders avtal i princip lagliga (och kanske inte alls så ovanliga i andra sammanhang) men i detta fallet är det inte lagligt, jfr MD 2003-12-22, rubriceras negativ avtalsbindning. Det innebär i korthet att ett avtal som förlängs med en ny bindningstid om man inte aktivt avslutar det inom den första bindningstiden inte vinner laga kraft. Däremot är det fortfarande obehagligt både som företagare och privatperson att bli skickad till inkasso eller Kronofogden, så jag kan tänka mig att de flesta böjer sig för Y-reg (m.fl.) när de kommer med sina krav.

Vad gäller den juridiska aspekten så liknar den här diskussionen lämnat-bilen-olåst eller tjej-som-går-lättklädd-i-parken debatten tycker jag, folk verkar inte alls bry sig om vad som är rätt eller fel, allt handlar om hur smart eller dum personen ifråga är och så får han/hon skylla sig själv. Visst, det är en dimension, men man missar hela poängen! Lika mycket som man ska läsa skriftligt avtal så är muntligt avtal exakt lika gällande, även om det är tusen ggr svårare att bevisa. Det tillhör den mest grundläggande juridik.

Jag har jobbat en hel del med telefonförsäljning själv, och det är förstås aldrig kul att hamna hos en kund som skäller ut en. Man bör ha i åtanke (som kund) att den man pratar med inte är den som hittar på manus eller regler för att jävlas med en, utan bara gör sitt jobb. Dessutom är det inte alltid så valfritt som man tror, eftersom man enligt lag måste acceptera jobberbjudanden, eller så förlorar man sin ev. A-kassa. Därmed inte sagt att jag tycker om telefonförsäljare, men man kan ändå förstå deras sits.

...tack för ordet
Telefonförsäljning till företag bårde förbjudas.. Dom stör, dom äter arbetestid .
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 16:59 #30
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Citat:
Originally posted by -klein@Oct 19 2007, 01:30

8000 per år är väl antaligen inte orimligt för en hemsida som man tjänar pengar på. Men här handlar det om enkla statiska hemsidor gjorda frontpage av någon PRAO elev från särskolan. För 8000:- året så bör man åtminstonde få en webbutik med databas och möjlighet att lägga upp ett produktregister på ca 20.000 produkter plus SEO vänligt innehållet.


Om du hittar en billig designer får du betala 500 kr per timme. Han har då två arbetsdagar på sig att designa din sida och mata in all text. Det är klart det går, men det är ändå relativt billigt... framförallt om det ska ingå design av logotyp etc.

Citat:
Ursprungligen postat av ztream
Ja, det är viktigt att ta konsekvensen av att man blir lurad av ett svin till telefonförsäljare.
Jag får hålla med om att telefonförsäjlare som luras är svin. Sen finns det telefonförsäljare som inte luras och de är bättre även om de också är jobbiga.

Visst är det fel att lita blint på en telefonförsäljare och att inte läsa avtal innan de ingås. Å andra sidan är det minst lika fel att utnyttja detta.

Givetvis finns det också gott om webbdesigners/programmerare/webbyråer som inte klarar av att göra det de åtagit sig eller att kommunicera med kunden på en vettig nivå som kunden förstår. Jag har förstått att det finns producenter även på WN som faller i den kategorin - baserat på kontakter utanför forumet - jag har själv inte råkat ut för någon sådan och vet inte i detalj vem som avses.
Det finns kunder också som har lever i det blå, dom tycker man skall producera saker och ting för inga pengar alls, för det skall dom ha max allting.
Inser inte att det tar en jävla massa tid och göra en bra hemsida, även om man plockar färdiga open source produkter från hyllan såsom oscommerce, drupal , mambo osv.

Så skall dom yxa till och anpassa till kunden fördel. Jag menar fortfarande att många företags hemsidor kan man stoppa in i en drupal web och sedan patharna mallarna lite med grafik och liknade. Då får man en öppen lösning som kunden själv kan updatera innehållet på.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017