Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


The Entrepreneur Diet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-11-01, 08:25 #11
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Själv blir jag full av några glas vin och blir helt bakis nästa dag och inte kan fokusera på arbetet, så dricker bara någon gång om året annars påverkas jobbet. Hur orkar du springa och simma nästa dag, blir du inte bakis?
Jag klarar av alkohol bra och bränner mycket snabbt, så kan dricka en hel dag utan bli bakis dagen efter. Så några flaskor vin eller 10-20 öl kan gå ner utan påverka mig så mycket.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-11-01, 09:12 #12
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Jag klarar av alkohol bra och bränner mycket snabbt, så kan dricka en hel dag utan bli bakis dagen efter. Så några flaskor vin eller 10-20 öl kan gå ner utan påverka mig så mycket.
Från systembolaget
Citat:
Förbränning av alkohol tar tid och går inte att påskynda. De flesta gör sig av med 1,5-2 cl sprit (40 procent) per timme.
Från Sveriges Bryggerier:
Citat:
En tumregel är att levern förbränner ca 1 cl ren (100 %-ig) alkohol i timmen. Det finns inga huskurer eller mediciner som kan snabba på processen.
Låter som du bör ta dig en funderare på ditt intag. Jag hoppas innerligt att den konsumtion du beskriver inte sker dagligdags.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-11-01, 10:14 #13
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt Visa inlägg
Från systembolaget


Från Sveriges Bryggerier:


Låter som du bör ta dig en funderare på ditt intag. Jag hoppas innerligt att den konsumtion du beskriver inte sker dagligdags.
Ta inte allt från systembolaget till 100% fakta då deras uppdrag är propaganda emot alkohol.

Och vissa personer kan bränna alkohol lite fortare, sedan beror mycket på kroppens storlek vad man ätit och massa saker. För alkohol kan även bindas till vissa fett vilket gör kroppen inte tar in alkoholen lika snabbt men åt andra sidan man förbränner den långsammare istället.

Jo jag dricker varje dag, men så klart inte i dom mängder. 2-5 glas vin eller om jag kör öl istället upp till 4-6 öl. Dock är det i många fall utspritt, typ en öl till lunch. Sedan till middag etc. Och varierar mycket beroende land man är i, tanke på är bortrest i 6-8 länder per år.

Fåtal gånger per år det slutar i ett dygn drickande.

Har dock koll på mina lever värden för gör blodprov varje år, visst alkohol syns på test men inte så extremt farliga lever värden ändå.

Tänk på har livförsäkring på över 10 miljoner, dom tvingar på en hälsoundersökningar både urin, blod och andra tester för se hur kropp mår. Dom skulle aldrig ge ut livförsäkring i den summan om dom tror jag kommer dö innan ålder.

Har även premium sjukvårdsförsäkring som täcker vård för närmare 40 miljoner per år, dom vill med inte få dyra vårdkostnader.

Så har test som utgångsvärde hur min kropp mår varje år.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-11-01, 12:07 #14
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Jag kan tyvärr inte låta bli att reflektera över att det är lite strutsmentalitet. Bara för att du har försäkringar, oavsett belopp, betyder det inte att din kropp mår bra.

Bara medmänsklig omtanke Patrik.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-11-01, 13:13 #15
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt Visa inlägg
Jag kan tyvärr inte låta bli att reflektera över att det är lite strutsmentalitet. Bara för att du har försäkringar, oavsett belopp, betyder det inte att din kropp mår bra.

Bara medmänsklig omtanke Patrik.
Nej jag vet, men orsak varför man gör läkarundersökningar för se hur man ligger till varje år. Inte så jag gissar kroppen mår bra.

Om blir värre får man börja tänka på minska alkohol, men stor skillnad ta några glas vin per dag än supa några flaskor vodka på en gång folk gör på fredag och lördag i Sverige. Det är betydligt farligare för kropp.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-11-01, 17:35 #16
glastron glastron är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 77
glastron glastron är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 77
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Dricker nog bara 4-8 koppar kaffe per dag, men börjat springa en timme på gym varje dag sedan någon timme i pool samt bubbelpool sedan sola i 20-40 min.

Privat gym / pool i byggnad så gör allt mycket smidigare.

Sedan slappna av med några glas vin och öl på kvällen.

Men efter som jag sover 8-10 timmar per dag så blir man aldrig så trött ändå.
Låter som du har det bra!

Själv då, sover 8 timmar och tar en timmes promenad före frukost. brukar bli 4 koppar kaffe och något glas öl/vin ett par dagar i veckan.
glastron är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-11-01, 20:24 #17
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av glastron Visa inlägg
Låter som du har det bra!

Själv då, sover 8 timmar och tar en timmes promenad före frukost. brukar bli 4 koppar kaffe och något glas öl/vin ett par dagar i veckan.
Mitt problem sover förmycket, och vanligare 10 timmar före 8 timmar sedan tar det en halvtimme extra innan man ens kommit upp från säng.

Och av den orsak blir man lite extra segare pga. all sömn istället, sedan lite stressad när kl börjar närma sig 11 när man vaknat. Och man vill hinna dricka kaffe och lite så och hinna gå äta lunch vid 12. Fördel bor vid världens största köpcenter och har privat gång från byggnad bor i direkt dit så sparar ändå tid.

För man vill vara vid gym vid 14 så hinner gå till pool kl 15 och bli klar vid 16 något, just för solen börjar gå ner 17:30 tiden.

Så alltid tråkigt bli stressad på morgon och endast ha en timmes felmarginal, så försöker lyckas vakna lite tidigare.

Och vintern börjar ju komma så man vill få sin soltid, och börjar bli kallt här endast 32-34 på dagarna och sjunker neråt lite varje vecka nu.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-11-02, 09:39 #18
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Mitt problem sover förmycket, och vanligare 10 timmar före 8 timmar sedan tar det en halvtimme extra innan man ens kommit upp från säng.

Och av den orsak blir man lite extra segare pga. all sömn istället, sedan lite stressad när kl börjar närma sig 11 när man vaknat. Och man vill hinna dricka kaffe och lite så och hinna gå äta lunch vid 12. Fördel bor vid världens största köpcenter och har privat gång från byggnad bor i direkt dit så sparar ändå tid.

För man vill vara vid gym vid 14 så hinner gå till pool kl 15 och bli klar vid 16 något, just för solen börjar gå ner 17:30 tiden.

Så alltid tråkigt bli stressad på morgon och endast ha en timmes felmarginal, så försöker lyckas vakna lite tidigare.

Och vintern börjar ju komma så man vill få sin soltid, och börjar bli kallt här endast 32-34 på dagarna och sjunker neråt lite varje vecka nu.
Vad jag förstått vaknar du 11 och går på gym 14 och sedan tar ett simtur i poolen kl 15.

Nu undrar jag, jobbar du alls?

Det där med hur mycket man behöver sova är intressant, har 2 små söner. Ena vaknar 5-6 varje morgon och är alltid pigg, medans andra barnet är alltid trött och vill sova länge och trött på morgonen.

Själv vaknar jag efter 5-7 timmars sömn och det tar mig kanske 20 minuter innan hjärnan vaknat också.

Kännde en ehandlare som hade militärbarkgrund, han hade lärt sig att sova mindre i militären så han sov bara 4 timmar varje dag och var inte alls trött.

Så du förlorar 6 timmar om dagen av ditt liv jämfört med denna person som sover 4 timmar per dygn.

Låt oss räkna lite:

365 dagar X 6 timmar = 2190 timmar (91 dagar)

Låt oss anta att du lever 40 år till:

14600 dagar X 6 timmar = 87600 timmar (3,650 dagar)

Du kommer alltså leva 10 år mindre än personen som sover 4 timmar per dygn.

Angående drickandet tycker ja du skall dricka mindre finns hur många sjukdomar som helst som orsakas av alkohol, många organ blir svagare av alkohol under längre tid och viktigast av allt kommer alkohol att leda till problem med hjärnan, bland annat försvagas minnet. Det som du får tänka på är att du börjar bli äldre, kroppen klarar inte av alkohol lika bra när du blir äldre.

Hitta på något som är roligt som kräver att du är nykter. För mig funkar online spel bra, som Star Craft 2 om du nu tycker om strategispel. Känns som en belöning för hjärnan när man spelar spel man tycker är roligt, då vill man inte dricka alkohol för det är inte alls roligt jämför med att spela.

Du kan också försöka med serier och filmer finns hur många som helst, några serier jag sett/ser på är:
- the walking dead (zombies)
- shameless (roligt/intressant)
- westworld (robot människor)
- aftermath (typ armageddon livet efter katastrof)
- prisonbreak

Filmer kräver också att du är nykter för att hänga med, så det bör fungera också. Men jag tror spel fungerar bättre då du är delaktig i spelen (kräver mer av dig).

Senast redigerad av Lindalicious den 2016-11-02 klockan 09:54
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-11-02, 10:05 #19
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Bästa serien handlar om IT entreprenörer "Silicon Valley":



https://www.youtube.com/watch?v=69V__a49xtw
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-11-02, 10:11 #20
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Vad jag förstått vaknar du 11 och går på gym 14 och sedan tar ett simtur i poolen kl 15.

Nu undrar jag, jobbar du alls?

Det där med hur mycket man behöver sova är intressant, har 2 små söner. Ena vaknar 5-6 varje morgon och är alltid pigg, medans andra barnet är alltid trött och vill sova länge och trött på morgonen.

Själv vaknar jag efter 5-7 timmars sömn och det tar mig kanske 20 minuter innan hjärnan vaknat också.

Kännde en ehandlare som hade militärbarkgrund, han hade lärt sig att sova mindre i militären så han sov bara 4 timmar varje dag och var inte alls trött.

Så du förlorar 6 timmar om dagen av ditt liv jämfört med denna person som sover 4 timmar per dygn.

Låt oss räkna lite:

365 dagar X 6 timmar = 2190 timmar (91 dagar)

Låt oss anta att du lever 40 år till:

14600 dagar X 6 timmar = 87600 timmar (3,650 dagar)

Du kommer alltså leva 10 år mindre än personen som sover 4 timmar per dygn.

Angående drickandet tycker ja du skall dricka mindre finns hur många sjukdomar som helst som orsakas av alkohol, många organ blir svagare av alkohol under längre tid och viktigast av allt kommer alkohol att leda till problem med hjärnan, bland annat försvagas minnet. Det som du får tänka på är att du börjar bli äldre, kroppen klarar inte av alkohol lika bra när du blir äldre.

Hitta på något som är roligt som kräver att du är nykter. För mig funkar online spel bra, som Star Craft 2 om du nu tycker om strategispel. Känns som en belöning för hjärnan när man spelar spel man tycker är roligt, då vill man inte dricka alkohol för det är inte alls roligt jämför med att spela.

Du kan också försöka med serier och filmer finns hur många som helst, några serier jag sett/ser på är:
- the walking dead (zombies)
- shameless (roligt/intressant)
- westworld (robot människor)
- aftermath (typ armageddon livet efter katastrof)
- prisonbreak

Filmer kräver också att du är nykter för att hänga med, så det bör fungera också. Men jag tror spel fungerar bättre då du är delaktig i spelen (kräver mer av dig).
Om jag jobbar alls? Flesta skulle nog inte kalla det jobba. Om man ska vara ärlig så blir det nog fåtal timmar per vecka som man faktiskt gör något.

Dock är jag mer effektiv, så föredrar svara på ett mail när sitter på toa och ändå tjäna pengar samtidigt man skiter. Dubbel besparing av tid.

Sedan är ju nya Iphone 7 vattentät så använder mobil i pool samtidigt, så går använda mail och skype samtidigt.

Jag blir med piggare av sova 5 timmar än 10 timmar om man väl nu kommer upp från säng. Dock tveksamt om skulle klara vara pigg av så lite sömn i längden. Åt andra sidan får jag ju värme och sol året om vilket bättre för kroppen.

Om man räknar bort hälsa som aspekt i sömnen så spelar det inte så stor roll om man sover extra timmar om man ändå inte har något fylla upp tiden med.

Även om jag dricker blir jag inte full, så spel och tv funkar fortfarande utmärkt. Dock är jag ingen spel människa. Undviker sitta vid dator mer än nödvändigt, och nästan allt kan jag göra på mobil eller platta.

Skulle se det mer deprimerande sitta hemma spela ensam än röra på mig eller vara ute.

Serier / film ser man på men samma sak där, men sitta kolla på sådan 6-8 timmar per dag inte så kul eller bra för hälsa i längden.

Men försöker faktiskt minska på alkohol vissa dagar, men är av orsak alkoholen så dyr är i Dubai. Så börjat tycka onödigt bränna 25-40k per månad endast i alkoholkostnad.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017