Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


affiliatesajt med massa produkter inom nisch

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-08, 12:16 #1
martini115 martini115 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 39
martini115 martini115 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 39
Hej!
Funderar på att bygga upp en affiliatesajt med massa produkter inom en viss nisch. Säg att det handlar om datorer och tillbehör. När man klickar på t.ex. länken för musmattor så ska först små bilder av alla musmattor man har annonser för visas. Är man intresserad av någon musmatta så klickar man på den och den visas då i större format med mer information samt möjlighet att köpa den (vid köp länkas man vidare till företaget som äger produkten).

Så till mina frågor - i traditionell web-programmering, utan fokus på sökordsoptimering, så hade jag lagt alla annonser med dess information i en databas som jag sedan plockat all information från. Både för sidan(sidorna) som visar alla musmattor jag har i litet format samt för den specifika produktsidan.
Men hur blir detta nu när sökordsoptimering är så viktigt? Har någonstans hört att varje produkt bör ha sin egen sida. Men om man har 1000 produkter - ska man då ha 1000 asp-sidor?? Känns inte riktigt dynamiskt...
Eller kan man göra som jag beskriver databaslösningen ovan och även spara metataggar och title-värden i databasen som man sedan sätter på sidan som ska visa den specifika produkten? Att man alltså har en enda asp-sida för alla produkter men innehållet på sidan ändras med värden från databasen? Hur gör jag detta bäst med fokus på sökordsoptimeringen?

Tack
M
martini115 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-08, 12:31 #2
Fredrik-ss avatar
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Du ska inte göra en unik sida för varje produkt, blir ett oändligt jobb. Du gör en sida för produkter, sen skickar du med ett värde från tidigare sida med en länk liknande:

Produktnamnet(Dynamiskkod)

Sen gör du en koppling till databasen där du tar ut idet för din produkt med hjälp av idet som du skickade med länken.

Här kan du även lägga produktnamnet i titel-taggen t ex så blir det unik titel-tagg för varje produktsida.

Hoppas du fick lite klarhet i det.
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-08, 12:52 #3
martini115 martini115 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 39
martini115 martini115 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 39
Citat:
Originally posted by Fredrik-s@Nov 8 2008, 13:31
Du ska inte göra en unik sida för varje produkt, blir ett oändligt jobb. Du gör en sida för produkter, sen skickar du med ett värde från tidigare sida med en länk liknande:

Produktnamnet(Dynamiskkod)

Sen gör du en koppling till databasen där du tar ut idet för din produkt med hjälp av idet som du skickade med länken.

Här kan du även lägga produktnamnet i titel-taggen t ex så blir det unik titel-tagg för varje produktsida.

Hoppas du fick lite klarhet i det.
Hej!
Som jag misstänkte alltså
En fråga dock - om man gör på detta sätt, då kan ju inte sökmotorerna se title och meta-taggarna för resp produkt då de kommer vara gömda i en databas? Förutom för den produkten som eventuellt är aktiv och presenteras just nu?
Är ny på exakt hur sökmotorerna jobbar men om det är som jag uppfattat och beskrivit ovan så har ju databaslösningen en klar brist?

Tack!

/M
martini115 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-08, 13:36 #4
martini115 martini115 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 39
martini115 martini115 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 39
Citat:
Originally posted by martini115@Nov 8 2008, 13:52
Hej!
Som jag misstänkte alltså
En fråga dock - om man gör på detta sätt, då kan ju inte sökmotorerna se title och meta-taggarna för resp produkt då de kommer vara gömda i en databas? Förutom för den produkten som eventuellt är aktiv och presenteras just nu?
Är ny på exakt hur sökmotorerna jobbar men om det är som jag uppfattat och beskrivit ovan så har ju databaslösningen en klar brist?

Tack!

/M
Hej igen!
Lägger direkt till ytterligare en följdfråga utöver min tidigare fråga:

Är det någon skillnad att bygga upp URL:en som du beskriver, produkter.php?productID=DYNAMISKKOD"
gentemot http://www.minsajt.se/artikel/14188/dell/musmatta/
Alltså att dölja själva filnamnet samt variablerna som du skickar med?

Med hopp om att kunna börja databaskoda i eftermiddag! :P

Stort tack!

/M
martini115 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-08, 13:44 #5
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Snygga länkar brukar föredras av sökmotorer, dvs alternativ 2. Jag rekommenderar att du lägger informationen i databasen.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-08, 16:37 #6
Fredrik-ss avatar
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Citat:
Originally posted by martini115@Nov 8 2008, 13:52

Hej
Som jag misstänkte alltså
En fråga dock - om man gör på detta sätt, då kan ju inte sökmotorerna se title och meta-taggarna för resp <span class='highlight'>produkt</span> då de kommer vara gömda i en databas? Förutom för den produkten som eventuellt är aktiv och presenteras just nu?
Är ny på exakt hur sökmotorerna jobbar men om det är som jag uppfattat och beskrivit ovan så har ju databaslösningen en klar brist?
Tack
/M
Sökmotorerna fungerar så att dom följer länkar, dom crawlar kallas det. Vi kan säga att det fungerar som en person som sitter och klickar runt på länkar i oändlighet och lägger sedan till dom på t ex google.

Du kan visst skapa unika meta-taggar och unika titel-taggar. Som titel-tagg skulle t ex jag valt att använda produktnamn. Visar ett exempel, du har massa produkter som visas på en sida och sedan kan man klicka sig vidare för att få specifikt information om varje produkt, kanske ser ut något sånt här:

Bilbana
Lego
Häst
Pistol

När någon klickar på t ex Pistol, då skickas productID 4 med i adressfältet. Sedan kör du en $_GET['productID'] (är så i PHP iaf vet ej i asp). Då får du ut ID 4, så gör du en koll mot databasen att den ska plocka ut all information mot ID 4. Då kanske du har en text information som beskriver pistolen osv.

Sen när de gäller länkar så brukar man skriva ut dom så beskrivande som möjligt t ex:
http://www.produktladan.se/produkter...med-skott.html
Detta sätt ökar klickfrekvens mot att skriva ut massa IDn som man inte i klartext kan se vad det är.

Dock så gick google ut och sa ganska nyss att det inte spelar någon roll hur länken ser ut för deras spindelbot (crawler). Så alltså spelar det ingen roll för dom om de är så kallade "snygga" länkar eller "id" länkar.

Hoppas du blev lite klokare på det hela.
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-08, 17:22 #7
martini115 martini115 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 39
martini115 martini115 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 39
Tack för svar!!

Känns som att man som användare föredrar en tydligare url på sökresultatsidan för sökmotorerna, även om nu inte google skulle "bry sig" längre.
Någon som vet hur jag skapar s.k. sökmotorvänliga URLer (alltså alternativ 2 ovan) i ASP eller kan tipsa om var jag kan hitta denna info?
Använder inget CMS-program som jag kan ta hjälp av.

Tack!

/M
martini115 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-08, 17:48 #8
Fredrik-ss avatar
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Du använder dig då av mod_rewrtie och htaccess samt något script som genererar länkar. Testa att söka på sökvänligalänkar på google.
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-08, 19:27 #9
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Citat:
Originally posted by Fredrik-s@Nov 8 2008, 13:31
Du ska inte göra en unik sida för varje produkt, blir ett oändligt jobb.

Det är självklart att han skall göra det. Om han skall tjäna pengar på SEO är det precis en sida per produkt som gäller.

Webbutiker som samlar alla produkter på en kategorisida vs webbutiker som har en egen sida för varje produkt förlorar alltid när det gäller "long tail".

Det blir inte oändligt jobb. Just därför man använder sig av programmering.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-08, 20:19 #10
martini115 martini115 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 39
martini115 martini115 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 39
Citat:
Ursprungligen postat av Wojt
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik-s
Du ska inte göra en unik sida för varje produkt, blir ett oändligt jobb.

Det är självklart att han skall göra det. Om han skall tjäna pengar på SEO är det precis en sida per produkt som gäller.
Webbutiker som samlar alla produkter på en kategorisida vs webbutiker som har en egen sida för varje produkt förlorar alltid när det gäller long tail.
Det blir inte oändligt jobb. Just därför man använder sig av programmering.
Hej!
Jag har tänkt att visa varje produkt på en egen sida (förutsatt att användaren klickar på produkten på sidan där alla produkter visas i miniatyrformat) men min fråga var om jag var tvungen att skapa och spara asp-sidor för varje produkt. Säg att jag har 1000 produkter, ska det då ligga 1000 (och lite till) asp-sidor sparade i directoryt? Eller om jag kunde presentera de produkter som användaren är intresserad av på en egen sida, dock samma asp-sida för alla men med olika information som är hämtad från databasen.

Är det ändå så att du tycker jag ska ha 1000 asp-sidor undansparade?

Mvh, M
martini115 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017