Kom ihåg mig?

Vad tycker ni om FS Data?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-23, 13:20 #1
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Question Vad tycker ni om FS Data?

Som några av er kanske vet så är jag åter i webbhotellsbranschen, efter ett par års frånvaro, och arbetar sedan några veckor tillbaka på FS Data. FS Data är ett av Sveriges äldsta och mest välrenommerade webbhotell blablabla...

Nej, jag vill veta vad ni tycker om FS Data. Som webbhotell, serverleverantör och domänleverantör. Vad har ni för erfarenhet och uppfattning av det här företaget?

Jag känner Fredrik och Nini, som äger FS Data, sedan många år tillbaka och det är två av de trevligaste personerna i branschen. Jag har alltid sett FS Data som en tekniskt stabil och seriös leverantör. Supporten är bra och kontrollpanelen är rätt så intetsägande, medan marknadsföringen är väldigt tråkig. Det är min bild av FS Data.

Men det är inte vad jag är ute efter.

Jag vill veta vad jag behöver göra för att FS Data ska bli det företag som ni väljer främst som webbhotell, serverleverantör och domänleverantör. Så, vad tycker ni om FS Data?
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-23, 13:23 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Du borde veta vad jag tycker om företag som hela sitt liv har blåst kunderna utan reservkraft och någon form av redundans, och som sitter i k-märkta hus :P

Sedan är det även totalt bedrägeri att kalla att man har redundans som fsdata gör, att peka om till nya IP på en annan lina på DNS är fan inte redundans.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-23, 13:31 #3
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Patrik, kolla gärna detta inlägg med en rundtur från FS Datas kontor (och en av serverhallarna). Här finns det reservkraft så det räcker och blir över, både i form av ett separat UPS-rum och en gigantisk dieselmotor i källaren: http://www.fsdata.se/blogg/en-rundtur-pa-fs-data/

Vad det gäller IP och DNS-redundans så är det ett projekt som färdigställs här i början av nästa år, om jag inte har fel. Och det K-märkta huset får Loopia stå för

Tack för kommentarerna! Någon mer som vill berätta vad de tycker om FS Data?

Senast redigerad av JonathanS den 2010-12-23 klockan 13:32 Anledning: K-märkningen i Västerås
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-23, 13:44 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS Visa inlägg
Patrik, kolla gärna detta inlägg med en rundtur från FS Datas kontor (och en av serverhallarna). Här finns det reservkraft så det räcker och blir över, både i form av ett separat UPS-rum och en gigantisk dieselmotor i källaren: http://www.fsdata.se/blogg/en-rundtur-pa-fs-data/

Vad det gäller IP och DNS-redundans så är det ett projekt som färdigställs här i början av nästa år, om jag inte har fel. Och det K-märkta huset får Loopia stå för

Tack för kommentarerna! Någon mer som vill berätta vad de tycker om FS Data?
Fast reservkraften kom väl dit först runt 2010 om jag minns rätt? Om man tänker på hur gammalt företaget är så är det ju ändå 10 år efter Fast dom han ju före Loopia alla fall.

Fast vi lär ju märka om det blir några nya FSD nere trådar 2011 då :P
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-23, 13:44 #5
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Har inte hört nått vettigt om de, men de kanske har ändrats de senaste åren. Kompisars vars företag fick ringa typ varje morgon för att säga att sidan låg nere "den är uppe om 30." -Jaha?
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-23, 14:10 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Beror ju lite på vilket mål ni har med verksamheten. Vill ni bli större bland "vanligt folk" så är det ju utan tvekan priset som måste ändras. Sen har ju hemsidan aldrig varit särskilt spännande eller inbjudande. Vem väljer en sköldpadda som symbol för ett webbhotell? Det är ju inte den klyftigaste idén i branschen direkt

Personligen tycker jag också att startavgifter är förlegat. Det skickar bara signaler om att man vill lura kunderna att stanna kvar eller att man är ett oprofessionellt webbhotell utan välfungerande automatiserade system.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-12-23 klockan 14:12
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-23, 14:34 #7
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Skippa hela "webbhotell"-grejen och satsa alla kort på Cloud Computing.

Edit: Och sikta på att bli billigare än Amazon EC2 osv.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-23, 14:43 #8
AndersNs avatar
AndersN AndersN är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 142
AndersN AndersN är inte uppkopplad
Medlem
AndersNs avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 142
Har vart kund där tidigare, dock många år sedan.
Fungerade någolunda bra, fick dom problem med en av deras ÅF.
Dock anser jag att för en normalkund så är det ett rätt dyrt webbhotell.
AndersN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-23, 15:06 #9
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
När jag hade kunder där tyckte jag att det fanns den del teknisk inkompetens; vid serverbyten/uppgradering tänkte de inte alls på att fortsätta att stödja de komponenter som finns installerade samt konfigurationer så en del omprogrammering fick göras vid mailformulär, uppladdningsscript, bildomskalning samt att skrivrättigheter nollställdes, sökvägar till databaser.
Hade kunderna åtminstone fått indikationer att detta skulle behövas göras hade det varit en grej.

Vid driftstörningar tog det väldigt lång tid innan felet åtgärdades, och man fick sällan någon driftinformation.

Egentligen var kunderna hos Glidecom, men FS-data tog över driften för dessa kunder när FS-data förvärvades(?).

Supportpersonalen var förvisso trevliga, men det kunde ta väldigt många vändor innan saker blev lösta.

Supportticket-systemet blev jag helt ursinnig på, då det tog lång tid innan man fick någon lösning på sitt problem. Och ringde man blev jag irriterad över de långa väntetiderna och den "äckliga" telefonsvararrösten (no affence alla skåningar).

Nackdelarna överväger tyvärr här, så jag kommer inte längre ihåg de positiva.

Glidecoms personal och hantering var överlag bra tyckte jag då.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-23, 15:25 #10
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Helt bizarra rutiner vid flytt från webbhotellet. Hjälpte en kund att sätta upp ny sajt och i samband med det flytta. Kunden fick då ett brev med bekräftan, så långt bra.

Men, för att uppsägan skulle genomföras var man tvungen att svara på brevet. Man var dessutom tvungen att aktivt välja att inte få "hjälp" med dns/domänpekning, vilket var dyrt. Riktigt dyrt.

Deras tidigare bristfälliga reservkraft är väl känt, inte så mycket att dryfta kanske.

Tyvärr har jag en känsla av att de inte ligger på topp. Kontrollpanelen är ju utomordentligt dålig. Fast de är i gott sällskap där.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
fsdata, webbhotell


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017