Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Säkerhet mot kodstöld på webbhotellen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-07-09, 14:53 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Standard Säkerhet mot kodstöld på webbhotellen

Säkerheten mot externa intrång är förhållandevis god hos de flesta webbhotell idag tack vare all den mjukvara som finns att tillgå numera. Däremot vore det intressant att veta hur webbhotellen skyddar sig mot interna intrång, alltså att anställda "lånar" kod från kunder. Görs något för att förhindra detta eller är det ganska fritt fram för supportpersonalen på svenska webbhotell?

Om man stjäl grafik, pennor eller skrivare är det ganska lätt att upptäcka Så är inte fallet med källkoden, den går att använda på många olika vis på egen hand eller till försäljning och det är mycket liten risk att man upptäcker stölden. Jag menar nu absolut inte att all supportpersonal är tjuvar men det räcker ju med att EN är det.

Det här är den främsta orsaken till att jag själv är väldigt restriktiv med att placera egenproducerad kod på webbhotellkonton.

Jag hoppas härmed att åtminstone de webbhotell som förespråkar vänlighet och öppenhet vågar berätta
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-09, 15:20 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag kan förstå oron. Jag har också tittat på väldigt mycket kod för att lösa problem. Det är förhållandevis vanligt att webbhotellet får kritik från utvecklare som skrivit usel kod.

Merparten av den kod som läggs upp på svenska webbhotell är så pass dålig att den inte är intressant att stjäla - skulle jag tycka.

Uppenbara lösningar är att använda dotNet med codebehind. Det går givetvis fortfarande att stjäla DLLer, men då är det kompilerad kod.

För php finns möjligheten att kryptera koden om man skulle vilja, men det är det få som gör.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-09, 16:23 #3
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Det spelar väl ingen roll om koden är kompilerad? Det är ju bara använda någon reflector om man vill "backa" till "okompilerad". Men det är (skulle jag vilja påstå) möjligt att bevisa att ingen kan sno koden, det är också lite därför jag inte gillar "molnet" man vet aldrig vem som tittar och smakar :-)
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-09, 17:06 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
Det spelar väl ingen roll om koden är kompilerad? Det är ju bara använda någon reflector om man vill "backa" till "okompilerad". Men det är (skulle jag vilja påstå) möjligt att bevisa att ingen kan sno koden, det är också lite därför jag inte gillar "molnet" man vet aldrig vem som tittar och smakar :-)
Jag är också allergisk mot molntjänster som bas, det får mig ofta att vända i dörren. Däremot kan man alltid pröva att till exempel köra grafik externt för att lätta på trycket om man har tung trafik.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-09, 19:41 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Kan inte tänka mig det är så stort problem, om man nu lagt ut flera 100k på ett eget utvecklat system så kan jag inte tänka mig man använder ett webbhotell konto och kör det på.

Tror inte så många är intresserade av kunders kod.

Vill man skydda koden kan man använda Zend, är ju inte 100% skydd men väldigt väldigt tveksamt om någon skulle lägga ner tid för fixa det.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-09, 20:34 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Kan inte tänka mig det är så stort problem, om man nu lagt ut flera 100k på ett eget utvecklat system så kan jag inte tänka mig man använder ett webbhotell konto och kör det på.
Då väljer man nog inte ett webbhotellkonto, nej. Men det finns mellanting Det är ju ofta man samlar på sig större klassbibliotek där man återanvänder delar här och där. Databaser kan även ha ett värde.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Tror inte så många är intresserade av kunders kod.
Nej, många är det säkerligen inte men det finns säkerligen någon och det räcker som sagt var. De flesta som arbetar med support är unga och ser det mest som ett tillfälligt jobb.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017