Kom ihåg mig?

Köpa förmånsbil till AB

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-06-27, 09:46 #1
busawreck busawreck är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 4
busawreck busawreck är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 4
Standard Köpa förmånsbil till AB

Jag tänkte skaffa en förmånsbil till mitt egna AB och har jämfört leasing över 3 år med att företaget köper bilen och säljer den till mig privat efter ett år.

Med 50% restvärde har jag fått ett leasingerbjudande där följande gäller:
- Den totala leasingkostnaden inkl. halft momsavdrag är något högre än 50% av bilens nypris inkl. moms.
- Mitt AB kan låna alla pengar till bilköpet till en lägre kostnad än skillnaden ovan, genom att det lånar av mig privat till en högre ränta än vad jag betalar privat.

Då känns det mer förmånligt att mitt Aktiebolag köper bilen:
- Om mitt AB har bilen i 3 år och sedan säljer den till mig blir det ungefär samma totalkostnad som vid leasing
- Om bilens värde sjunker brantare än %50/3 första året så kan det vara värt att sälja bilen till mig själv, eftersom värdeminskningen relativt förmånsvärdet då kan förväntas bli lägre de kommande två åren, och då kommer den totala kostanden över 3 år bli lägre än om jag äger eller leasar bilen i aktiebolaget.

Skulle värdeminskningen bli lika stor eller större år 2 och 3 så blir det naturligtvis mer kostsamt att äga bilen privat de åren, men det känns troligast att värdeminskningen är markant sörst det första året.

Finns det några skattetekniska eller andra ekonomiska nackdelar med det upplägg jag förespråkar?
busawreck är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-27, 11:03 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Tanken med leasing är att du får ett problemfritt bilägande, se det som en löpande kostnad och byt bilen var 3-e år till en ny så kommer du aldrig behöva besöka en verkstad Sen rekommenderar jag att ta högre månadsavgift och lägre restvärde, på det sättet får du tillbaka pengar när du säljer bilen efter 3 år.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-27, 13:16 #3
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Davve Visa inlägg
Tanken med leasing är att du får ett problemfritt bilägande, se det som en löpande kostnad och byt bilen var 3-e år till en ny så kommer du aldrig behöva besöka en verkstad
Problemfritt ägande har inget med leasing att göra. Leasing är en betalningsform och det vanligaste leasingalternativet till dags dato är att den som leasar också ansvarar för service och underhåll. Det har dock blivit vanligare med olika former av paketerbjudanden där allt från service till däckbyten ingår, dock har det inget med betydelsen av leasing att göra.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-29, 21:56 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Fördelen med leasing är också att hela leasingkostnaden och driftkostnader är avdragsgilla i företaget. Köper företaget bilen så är inte köpet i sig avdragsgillt utan det blir avskrivningsplan och annat krångel rent administrativt.

Och som det skrevs tidigare i tråden så kan du byta bil vart tredje år utan att tänka på hur försäljningen ska gå till.

Kan ju vara praktiskt att välja ett servicepaket som är mer komplett för att slippa bekymmer men ta den högre kostnaden om man har marginaler för det och tycker det är värt det.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-29, 23:25 #5
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
Leasing är det självklara valet. Det är enda sättet att kunna dra av en del moms på personbilar och månadskostnaden är fullt avdragsgill.

SKV kan aldrig ifrågasätta en vanlig leasingbil - alla företag har ju bilar.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-30, 08:27 #6
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
SKV kräver dock hela 100 tjänstemil per år för att klassas som förmånsbil och avdragbar moms på leasingen.
Tsarraz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-30, 09:21 #7
Nordico Nordico är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 27
Nordico Nordico är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 27
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Fördelen med leasing är också att hela leasingkostnaden och driftkostnader är avdragsgilla i företaget. Köper företaget bilen så är inte köpet i sig avdragsgillt utan det blir avskrivningsplan och annat krångel rent administrativt.

Och som det skrevs tidigare i tråden så kan du byta bil vart tredje år utan att tänka på hur försäljningen ska gå till.

Kan ju vara praktiskt att välja ett servicepaket som är mer komplett för att slippa bekymmer men ta den högre kostnaden om man har marginaler för det och tycker det är värt det.
Bra inlägg som vanligt. Tack Conny.
Nordico är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-30, 12:43 #8
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarraz Visa inlägg
SKV kräver dock hela 100 tjänstemil per år för att klassas som förmånsbil och avdragbar moms på leasingen.
Hehe.

Du blir heller inte förmånsbeskattad om du kör under 100 privata mil per år.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-30, 14:54 #9
busawreck busawreck är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 4
busawreck busawreck är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Fördelen med leasing är också att hela leasingkostnaden och driftkostnader är avdragsgilla i företaget. Köper företaget bilen så är inte köpet i sig avdragsgillt utan det blir avskrivningsplan och annat krångel rent administrativt.

Och som det skrevs tidigare i tråden så kan du byta bil vart tredje år utan att tänka på hur försäljningen ska gå till.

Kan ju vara praktiskt att välja ett servicepaket som är mer komplett för att slippa bekymmer men ta den högre kostnaden om man har marginaler för det och tycker det är värt det.
Tack. Så jag förstår det som att det negativa med att köpa bilen på företaget är att det blir lite mer administrativt komplicerat eftersom den ska skrivas av med 20% per år, medans med en leasingbil så har man en fast kostnad över 3 år, samt att man kan välja att inte köpa ut bilen om man leasar den och därmed slippa försäljning etc.?

För rent ekonomiskt ser jag inga nackdelar, att halva momsen är avdragsgill spelar ju ingen roll om den totala leasingkostnaden (inkl. halv moms) blir större än värdeminskningen. Och alla driftskostnader är avdragsgilla oavsett om företaget leasar eller äger bilen, eller hur?

Hur är det med tillbehör som takbox och cykelhållare etc., går de ens att köpa på företaget om man inte kan motivera att de behövs i verksamheten?
busawreck är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-30, 21:45 #10
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Räkna också på långtidshyra. Det kan vara ett intressant alternativ och som jag förstått det är hela kostnaden inkl moms avdragsgill då.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
aktiebolag, ekonomi, förmånsbil, leasingbil


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017