Kom ihåg mig?

Läsa på om forumet Discourse

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2020-08-12, 12:10 #1
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Standard Läsa på om forumet Discourse

https://www.discourse.org/
https://github.com/discourse/discourse
https://www.youtube.com/results?sear...course+install

Jag tycker detta verkar vara ett fint forum. Någon som har erfarenhet av det eller rent av som kör det? Det jag framförallt gillar är att ambitiösa medlemmar automatiskt ges utökade befogenheter och själva kan administrera forumet. Så vill jag gärna att det ska vara.

Jag har konto på Binero // numera Websupport och det kanske går att logga in på SSH på deras Linuxplatform och installera...?

Det finns en massa filmer i länken ovan och jag har inte tittat på en enda. Det ska jag givetvis göra!

Annars kanske man kan köra forumet på AWS, Google Cloud eller Azure...? Det går säkert, men nu har jag ett fungerande webhotelkonto, mest det.
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2020-08-18, 23:22 #2
Sven74 Sven74 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 374
Sven74 Sven74 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 374
Nyfiken på forum....
Standard-licensen går på 12.000 kr per år. Svårt att gå plus på forum om man inte ska ha forumet som en magnet åt en e-handel.
Sven74 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2020-08-19, 18:51 #3
GRLs avatar
GRL GRL är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 320
GRL GRL är inte uppkopplad
Flitig postare
GRLs avatar
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 320
Hosted, kostar 12000:- ja, men forumet är opensource, "Discourse is the 100% open source discussion platform" kolla github.
GRL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2020-08-24, 09:41 #4
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Tack för svar! Ja köpa-varianten kostar $100 / månad så... visst, det är en dyr hobby, nog är det så! Men då får man också ett fullt fungerande system och nån som är ansvarig för att det faktiskt fungerar.

Beroende på sammanhang kan det vara en fördel.

Precis som nämnts ovan så finns projektet även för Git och att ladda ner till Linux. Jag har funderar på Binero Cloud, 149:-/månad för det minsta paketet.

Haken är att det inte bara är att göra git clone utan man måste även trassla med Docker. Docker är säkert jättebra, men jag har inte fattat riktigt hur! :-)

Jag har ärligt talat inte fördjupat mig så mycket ännu... men sen sist har jag tittat på Binero Cloud och tittat lite på film.
Det jag ska göra är att titta på film om hur man installerar från git.

Jag tror att AWS iosf är både billigare och bättre(??) men jag hyser ett visst motstånd mot Amazon och den amerikanska rättvisan. Binero är mer svenskt, så att säga! Ett litet konto som detta är ju skit samma, men, men...

En klar nackdel med Binero är att man kan uppgradera men inte nergradera. Det känns inte så friskt... men å andra sidan, inget varar för evigt och det kanske går över!
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2020-08-30, 01:01 #5
Esuk Esuk är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 15
Esuk Esuk är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av MrBob Visa inlägg
En klar nackdel med Binero är att man kan uppgradera men inte nergradera. Det känns inte så friskt... men å andra sidan, inget varar för evigt och det kanske går över!
Kör en KVM VPS hos Glesys, den kan du öka och minska prestandan på medans den är i drift. Skall du börja med minimumspecifikationen från Discourse så kostar VPS:en från 119kr/mån enligt deras priskalkylator.

https://glesys.se/vps/pris
Esuk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
discourse, forum


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017