Kom ihåg mig?

blogg.domän.tld eller domän.tld/blogg

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-04, 11:22 #1
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Standard blogg.domän.tld eller domän.tld/blogg

God morgon!

Idag kör vi /blogg men jag börjar tro att jag var lite sinnessvag när jag valde detta.
Jag börjar tro att vi bör hellre köra blogg.domän då det borde ge mer värde i inlänkarna. Lägger vi dessutom ut bloggen på ett annat c-nät så borde de ge mer länkkärlek?

Någon som vill styrka mitt påstående? Eller är det lönlöst?
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-04, 15:51 #2
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabis avatar

En subdomän tror jag tolkas som mer fristående från huvuddomänen än vad en mapp gör. Jag tycker dessutom URL:en ser mycket snyggare ut om den ligger på subdomän. Dessutom hamnar ett eventuellt sökord i subdomännamnet längre fram i URL:en vilket kan gynna SEO:n.

Som du själv säger så borde länkar från subdomän vara mer värda.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-04, 16:02 #3
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar

Reg.datum: Mar 2003
Jag kör med /blogg eftersom jag vill ha fler indexerade sidor på domänen. Men det finns ett värde att ha blogg.domän då det oftast blir en hel del utlänkar på bloggar som man kanske inte vill ha på sin huvudsida.

Det är min uppfattning (and im sticking to it).
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-09, 20:34 #4
HP1 HP1 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2008
HP1 HP1 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2008
Vill du ha mer kraft till domänen är /blogg ett självklart val. En subdomän ses som en unik domän och ger således ingen extra kraft, bortsett från ev länkkraft då du troligtvis ämnar länka mellan de olika domänerna.
HP1 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-09, 22:10 #5
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av HP1 Visa inlägg
Vill du ha mer kraft till domänen är /blogg ett självklart val. En subdomän ses som en unik domän och ger således ingen extra kraft, bortsett från ev länkkraft då du troligtvis ämnar länka mellan de olika domänerna.
Förr sågs en subdomän tydligen som en unik domän, men detta har förändrats de senaste åren. Jag tror dock precis som du att länkar till subdomänen inte per automatik stärker huvuddomänen, vilket är fallet om man lägger bloggen i en mapp.

Utdrag från searchengineland.com/how-changes-to-the-way-google-handles-subdomains-impact-seo
Citat:
Dominating Results with Domains and Subdomains
Say you decide to start a blog about widgets to share news and information about the widget industry to augment your original e-commerce widget site. How do you structure the blog? Do you place it as part of your original site, or do you place it on a subdomain or separate domain? Three common choices are:
  • Existing site: widgets.com/blog/index.html
  • Subdomain: blog.widgets.com
  • Separate domain: widgetsblog.com

In the past, some search marketers may not have gone with the first option, to have it be within an existing site. That’s because it meant there was no opportunity to get more than two listings on the same page. Instead, historically, putting the blog on either a subdomain or a separate domain meant it would be treated as a completely different site, allowing the marketer to potentially pick up a third or even a fourth listing on the page.

Now that’s changing. Google is no longer treating subdomains (blog.widgets.com versus widgets.com) independently, instead attaching some association between them. The ranking algorithms have been tweaked so that pages from multiple subdomains have a much higher relevance bar to clear in order to be shown.

It’s not that the “two page limit” now means from any domain and its associated subdomains in total. It’s simply a bit harder than it used to be for multiple subdomains to rank in a set of 10 results. If multiple subdomains are highly relevant for a query, it’s still possible for all of them to rank well.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
blogg, blogg.domän.tld, länkkärlek, seo

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017