Kom ihåg mig?

Sociala medier marknadsföring

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-03-22, 12:31 #1
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Standard Sociala medier marknadsföring

Vilka system kör ni för er marknadsföring över sociala medier, främst facebook, twitter och youtube pratar jag om då.

Funderade på att göra följande:
  • Facebooksida med custompage för de som inte gillar sidan och be dom gilla den, vet inte om detta går med nya timelinesidorna dock
  • Schemalägga tweets som skickas ut automatiskt
  • Koppla ihop alla sidor med wordpress så att varje gång ett nytt inlägg postas så hamnar det automatiskt på facebook och twittersidan
  • System som kollar vilka man ska unfollowa (som inte följer en själv) på twitter

Det är de idéerna jag har läst om, inte testat någon än och vet inte om det funkar eller är värt det, vad säger ni?

Vilka är era bästa marknadsföringstips med sociala medier?

Hur får ni följare på twitter? Sitter ni och bombar era twitter sidor med massa tweets?

Hur får ni likes på facebooksidan? Genom tävlingar?

Hur får ni visningar på era youtubefilmer förutom att göra bra film?
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 13:53 #2
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
Vad för typ av sida gäller det och varför vill du marknadsföra den på sociala medier? Vad är det övergripande målet?

Kan vara värt att svara på dessa frågor först - man ser väldigt många sajter som uppenbarligen lägger ner en hel del tid och resurser på FB/Twitter osv utan att det verkar ge något uppenbart resultat.

Men annars - ja, dina idéer är väl i stort sett stunda. Dock undrar jag om varför du vill schemalägga tweets som publiceras automatiskt? Riktar sig sidan till en marknad i en helt annan tidszon eller? Och varför skulle du vilja unfollowa folk som inte följer dig tillbaka? Detta koncept fattar jag inte riktigt, det är i så fall snarare bättre att dela in de du följer i grupper - t.ex. "Potentiella kontakter" (som du försöker skapa relationer med, "Kunder" etc.
ADRTCK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 14:50 #3
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Citat:
Ursprungligen postat av ADRTCK Visa inlägg
Vad för typ av sida gäller det och varför vill du marknadsföra den på sociala medier? Vad är det övergripande målet?

Kan vara värt att svara på dessa frågor först - man ser väldigt många sajter som uppenbarligen lägger ner en hel del tid och resurser på FB/Twitter osv utan att det verkar ge något uppenbart resultat.

Men annars - ja, dina idéer är väl i stort sett stunda. Dock undrar jag om varför du vill schemalägga tweets som publiceras automatiskt? Riktar sig sidan till en marknad i en helt annan tidszon eller? Och varför skulle du vilja unfollowa folk som inte följer dig tillbaka? Detta koncept fattar jag inte riktigt, det är i så fall snarare bättre att dela in de du följer i grupper - t.ex. "Potentiella kontakter" (som du försöker skapa relationer med, "Kunder" etc.
Det gäller sidan socialfrihet.se som är en blogg om personlig utveckling.

*Schemalägga tweets så att jag minimerar arbetet, så att jag kan sitta och skriva tweets 1 vecka framöver och inte behöver tänka på det resten av veckan. Dock krockar det lite med att man behöver svara på folk som tweetar en, så denna avvaktar jag med.

*Ur marknadsföringssynpunkt finns det, vad jag förstår, ingen anledning att följa någon som inte följer mig tillbaka
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 15:10 #4
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
Verkar ju onekligen som om inriktningen på din blogg lämpar sig väl för sociala medier, så det är bara att köra på (är dock rätt tveksamt inställd till sajter som typ säljer skruvar och pushar hårt på sociala medier, att lägga den tiden och pengarna på SEO och annan typ av marknadsföring ger mer effekt, därför jag frågar).

Som sagt - jag tror att du behöver besvara vad exakt du vill uppnå med din sociala marknadsföring. Om det är att främja interaktionen med dina läsare samt diskussioner kring din blogg tror jag att schemalagda tweets är onödigt, om det inte gäller saker som du inte vill glömma bort att tweeta. För om du har detta som mål bör du kunna svara hyfsat snabbt etc.

Ur marknadsföringssynpunkt är tanken att följa personer inte bara att få dem att automatiskt följa dig, utan även att försöka bygga långsiktiga relationer med personer som kan tänka sig nämna din sajt, intervjua dig för någon tidning/nätportal, blogga om dig och så vidare. Att bara följa ett antal hundra personer och sedan droppa alla som inte följer dig tillbaka känns som ett tidsslöseri, bättre då att försöka hitta personer som faktiskt kan tänka sig vara intresserade av din blogg och rikta in dig på dem - t.ex. genom att kommentera på deras bloggar, skriva till dem på Twitter etc.
ADRTCK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 15:26 #5
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
1. Det går inte att bygga fangates med nya Timeline, med ett undantag - om du driver in besökare via FB-annonser.

2. Automatiskt publicering via de olika verktyg som finns får lägre prio i dina fans newsfeeds än direktpostade.

3. Ointressanta eller opersonliga poster drar generellt sett ner på intresset bland dina fans. Tänk hellre ut riktigt bra poster som du skriver specifikt för Facebook, än att trycka ut så många som möjligt.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 16:28 #6
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
Jag använder Facebook pages till lite olika kunder. Det jag i huvudsakligen gör för dem är att ge dem massa liks till sina fanpages och liknande, eventuellt skicka ut statusmeddelande (vilket blir dyrare i längden för dem) på min sida, med deras text, bild och ja, annons.

Själv så har jag inga direkta sajter jag har kopplat med Google + eller Twitter eller Facebook, men däremot så har jag på en tidigare sajt i min ägo haft en FB page där jag drivit in massa fans genom att tipsa om bra saker, helt gratis. Visst, sakerna går att googla upp enkelt men för att driva in lite likes/fans till ens egna sida kan man erbjuda något för det. Så gör jag iaf.
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 16:36 #7
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
Om du vill skapa tweets och facebook meddelanden automatiskt så föreslår jag att du använder dig av http://twitterfeed.com. Om du har skapat några nya inlägg på din sida, så postar de automatiskt inläggen till Twitter och Facebook (om du har aktiverat dem tjänsterna).
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-27, 11:35 #8
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Vi bestämde oss för att skippa de automatiska postningarna.

Kör ni custom tabs (sidor) på era facebook-sidor? Vad kan man använda dessa till?
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-27, 19:48 #9
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Det är oerhört olika beroende på vilken typ av verksamhet som man har, men som exempel kan du ju lyfta in hela bloggen i en av tabbarna.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017