Kom ihåg mig?

Feedback: Hemsida för realtidstjänst

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-03-21, 20:06 #1
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
Standard Feedback: Hemsida för realtidstjänst

Hejsan WNare

Har skickat iväg en förfrågan till mod om det här skulle klassas som egenreklam eller inte. Men ännu inte fått något svar efter några timmar trots aktivitet från denne.


Lite snabb information då:
Utvecklat ett API för realtidstjänster som minimerar serverbelastningen hos kunden om t.ex. har hög belastning pga. ajax-polling eller long-polling.

Kundens serverkostnader blir då billigare samtidigt som de kan fokusera på sin egen kärnverksamhet.

Först använde jag bara det själv, sedan såg jag att det fanns en efterfrågan på att inte behöva göra samma implementeringar och serverinstallationer överallt när man ska använda tjänsten på en ny sida eller applikation.

Vad jag vill att ni ska ge kritik på då:
Först och främst är det helhetsintrycket, vill att det ska se professionellt ut och inge ett förtroende för oss.

Är det kanske något som är otydligt på sidan, för lite text, svårt att hitta kontaktuppgifterna? Ser sidan konstig ut i vissa enheter?

Rätt lätt att man blir blind för sina egna projekt.

Ber även om ursäkt för att sidan är på engelska, men det är för att jag började med det och har inte tid att ändra om det just nu. Men övriga förändringar fixar jag gärna

Så att ingen påpekar detta:
"We've currently served 5,551,800 API calls" den siffran stämmer inte, men är tänkt att göra i framtiden. Mest för syns skull.

Övrig information
Annars får ni gärna leka runt med mobiltelefonerna där nere. Ni kommer inte kunna se vad andra skickar, däremot från att ni skickar meddelandet till att det syns på skärmen så har det tagits emot och behandlats av våra servrar och tillbaka till användarna.

Servrarna är uppe just nu och då ska status vara grön på signalerna där, annars är denne röd.

Under Case Studies kommer ni hitta två "företag", blå och röd. Detta var tänkt att man ska skriva om kundens företag och på vilket sätt vi hjälpt dem.

Men vi får se om det blir av.

Några andra funderingar?
Borde jag berätta mer om mig själv: vem jag är osv.?


Tack på förhand!

URL: https://pikoman.se

Senast redigerad av Alex den 2015-03-21 klockan 21:38 Anledning: x264 glömde urlen i sin post
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-21, 20:23 #2
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
Glömde urlen, går inte redigera längre:

https://pikoman.se
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-21, 21:56 #3
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Egenreklam måste i detta fall vara helt OK - det måste det om man har en avdelning för feedback på ett forum :-)

Över till din sida...

* Framsidan
Din webbplats är helt OK men enligt mig så behöver du jobba mer med den för att nå ända fram. Det jag saknar mest är en enkel presentation för nya besökare vad verktyget är till för och varför de skall använda sig av just ditt verktyg. Din första underrubrik är "Environmental friendly" men den borde handla om vad verktyget faktiskt gör. Du kanske borde ha någon form av hero som berättar detta på ett enkelt sätt?

Sedan är jag inte jättekär i din bakgrundbild. Det gröna kontrasterar härligt mot det blå, men helheten ser enligt mig inte riktigt OK ut.

* Case studies
Ser väldigt billigt ut utan någon riktig case-study. Ta bort eller lägg till något riktigt.

* Documentation
Verkar riktigt nice.

Du får många plus för att du har så mycket kontaktuppgifter tydligt i footern. Bra jobbat.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-21, 22:11 #4
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Egenreklam måste i detta fall vara helt OK - det måste det om man har en avdelning för feedback på ett forum :-)

Över till din sida...

* Framsidan
Din webbplats är helt OK men enligt mig så behöver du jobba mer med den för att nå ända fram. Det jag saknar mest är en enkel presentation för nya besökare vad verktyget är till för och varför de skall använda sig av just ditt verktyg. Din första underrubrik är "Environmental friendly" men den borde handla om vad verktyget faktiskt gör. Du kanske borde ha någon form av hero som berättar detta på ett enkelt sätt?

Sedan är jag inte jättekär i din bakgrundbild. Det gröna kontrasterar härligt mot det blå, men helheten ser enligt mig inte riktigt OK ut.

* Case studies
Ser väldigt billigt ut utan någon riktig case-study. Ta bort eller lägg till något riktigt.

* Documentation
Verkar riktigt nice.

Du får många plus för att du har så mycket kontaktuppgifter tydligt i footern. Bra jobbat.

Framsidan

Jo det var det jag misstänkte, att man inte riktigt når hela vägen fram eller övertygar en riktigt.

Ska fila på ett par versioner till så kan jag återkomma med bilder här i tråden?

Gillar också färgerna blå och grön, men bilden är kanske inte den bästa och relevanta nej (tog någon från mobilen)

Något förslag på vad jag kan ha i stället?


Case Studies
Case Studies var jag väldigt nöjd med tills jag var tvungen att ta bort företagslogotyp och information. För hade inte tillåtelse att ha deras logotyp och grejer. Ser mycket bättre ut med riktiga logotyper och företag som jag hade först.

Men jag lägger till det som förslag och är det fler som instämmer plockar jag bort det helt och hållet.

Documentation

Tack så mycket, härligt att höra

Footern

Jo ska vara lätt att komma i kontakt med en, man ska inte behöva leta länge.


Tack för din feedback Betyder mycket
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-31, 00:18 #5
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
Väldigt spännande och bra tjänst!

Jag har några tekniska frågor och förslag:
  • Hur skiljer sig Pikoman från Pubnub?
  • Vart laddar man dina wrappers för PHP/C#? Du bör inkludera länkar till dessa i din dokumentation
  • Går det endast att ha en javascript klient som lyssnar eller fungerar det i andra programmeringsspråk också?
  • Hur fungerar Pikoman säkerhetsmässigt? Är en kanal krypterad via API-nyckel eller dylikt eller kan vem som helst försöka lyssna på diverse kanaler?
  • Du bör inkludera mer information kring prissättningen - vad det är som ingår för $19 etc.
  • Du lägger mycket betoning på att ni använder en svensk datahall, inkludera gärna mer information om datahallen och varför det är ett stort plus.
  • Inkludera gärna inbyggd funktionalitet för kryptering av datan som skickas inom kanalerna.
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-31, 01:24 #6
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
Citat:
Ursprungligen postat av captaindoe Visa inlägg
Väldigt spännande och bra tjänst!

Jag har några tekniska frågor och förslag:
  • Hur skiljer sig Pikoman från Pubnub?
  • Vart laddar man dina wrappers för PHP/C#? Du bör inkludera länkar till dessa i din dokumentation
  • Går det endast att ha en javascript klient som lyssnar eller fungerar det i andra programmeringsspråk också?
  • Hur fungerar Pikoman säkerhetsmässigt? Är en kanal krypterad via API-nyckel eller dylikt eller kan vem som helst försöka lyssna på diverse kanaler?
  • Du bör inkludera mer information kring prissättningen - vad det är som ingår för $19 etc.
  • Du lägger mycket betoning på att ni använder en svensk datahall, inkludera gärna mer information om datahallen och varför det är ett stort plus.
  • Inkludera gärna inbyggd funktionalitet för kryptering av datan som skickas inom kanalerna.

Kul att höra, ska besvara alla frågor
  • 1. Pubnub använder sig av så kallad long-polling, det innebär att du gör en förfrågan, men den väntar ända tills något händer. (Som att du ska ladda en hemsida, men har en timout på förfrågan på två sekunder t.ex. så inget visas så länge).

    Pikoman använder sig av websockets som native, flash som fallback, och är detta inte önskvärt / stöds så används polling.

    Provat med stöd ända ner till IE5 och det fungerar ypperligt.
  • 2. Det är sant att jag borde ha wrappersen nära att ladda hem vid dokumentationen. Det får jag ändra
  • 3. Just nu stödjs även Java, så du kan implementera det i android också som push notifications. Då ser client-apiet lite annorlunda ut. Men är rätt basic forward då jag har en exempel mall som inkluderas.

    Har ingen iOS enhet så lite svårt för mig att utveckla det. Men tänkt ordna det så fort man får en kund som vill ha det i iOS enheter också.
  • 4. Alla förfrågningar går via en SSL kryptering på 2048 bitar. både till api:et och själva anslutningarna till servrarna.

    Ingen kan lyssna på dina kanaler, du får tre stycken saker när du registrerat en applikation:

    apiNr, appKey (denna är public) och din appSecret.

    För varje rum som någon försöker komma in i t.ex.

    var channel = pikoman.subscribe("presence-mcdonalds");

    Så görs ett serveranrop till en backend server (t.ex. en hemsida som tar emot detta)

    Sedan väljer du om användare (t.ex. session['userid'] === 1) är behörig att gå in i mcdonalds kanal hos DIG.

    och om denne är behörig så returnerar du en authkey (denna genereras med $pikoman->auth($channelName, $socketId, $userId, $userInformation)


    men du kan lika gärna använda $pikoman->auth_presence($channelName, $socketId, $userId, $userInformation);

    eller för privata kanaler:

    $pikoman->auth_private($channelName, $socketId);

    denna nyckeln krävs för att bli ansluten till ett rum då.

    Ingen annan kan alltså avlyssna ett rum. och ditt presence-mcdonalds är inte samma som presence-mcdonalds hos ett annat appId.
  • 5. Ja det borde jag ha med, men vet inte riktigt vart.
  • 6. För det första så vill inte folk att deras information lämnar Sveriges gränser för eventuell avlyssning av trafik (visserligen är datan krypterad, men man vill vara 100% säker).

    Detta är även för att säkerställa oerhört låg latency mot andra aktörer som har sina servrar utomlands.

    Fram och tillbaka klockar jag in på mellan 19-21 ms fram och tillbaka från hemnätverket.

  • 7. All data är redan krypterad då alla förfrågningar går via wss eller https.

Hojta till om något känns oklart så får jag förklara igen (kan bli lite missförstånd ibland när jag förklarar)

Senast redigerad av x264 den 2015-03-31 klockan 01:35
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-31, 15:50 #7
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
Citat:
Ursprungligen postat av x264 Visa inlägg
6. För det första så vill inte folk att deras information lämnar Sveriges gränser för eventuell avlyssning av trafik (visserligen är datan krypterad, men man vill vara 100% säker).

Detta är även för att säkerställa oerhört låg latency mot andra aktörer som har sina servrar utomlands.
Du borde inkludera något angående detta på hemsidan. Inkludera gärna även vilken datahall det faktiskt är. Det är stora skillnader mellan transitleverantörer som datahallarna använder sig utav.

Citat:
Ursprungligen postat av x264 Visa inlägg
7. All data är redan krypterad då alla förfrågningar går via wss eller https.
Absolut, jag tänker snarare så att det är krypterad så att inte ens du kan avlyssna informationen som skickas. Eftersom du har den privata SSL-nyckeln så kan du dekryptera allt som skickas.

Det är simpelt för användare att själv bygga lite kod som krypterar informationen via AES eller dylikt innan den skickas till dig - men tror det skulle underlätta och vara ett stort plus om dina bilbiotek redan har inbyggt stöd för det. Ett tips är att kolla upp GibberishAES som finns för JS & PHP.

Tycker att tjänsten är väldigt spännande och du svarade tydligt på mina frågor Det finns väldigt många som har behov utav detta.
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-04-01, 02:06 #8
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
Citat:
Ursprungligen postat av captaindoe Visa inlägg
Du borde inkludera något angående detta på hemsidan. Inkludera gärna även vilken datahall det faktiskt är. Det är stora skillnader mellan transitleverantörer som datahallarna använder sig utav.



Absolut, jag tänker snarare så att det är krypterad så att inte ens du kan avlyssna informationen som skickas. Eftersom du har den privata SSL-nyckeln så kan du dekryptera allt som skickas.

Det är simpelt för användare att själv bygga lite kod som krypterar informationen via AES eller dylikt innan den skickas till dig - men tror det skulle underlätta och vara ett stort plus om dina bilbiotek redan har inbyggt stöd för det. Ett tips är att kolla upp GibberishAES som finns för JS & PHP.

Tycker att tjänsten är väldigt spännande och du svarade tydligt på mina frågor Det finns väldigt många som har behov utav detta.
Trevligt att du kommer med ytterligare feedback och det uppskattas verkligen.

Hemsidan uppdaterar jag under kommande dagarna (troligtvis i morgon, senast i övermorgon) med extra information och vad priserna avser och fördelarna med latens och det andra du tog upp!

(Har du förslag på vart det bör placeras?)

---

Vad gäller krypteringen där så låter det som en väldigt bra idé och jag har lagt till den på listan över saker som ska göras.

Du är den första som frågar om detta och det är inte ens något jag hade tänkt på själv. Men å andra sidan är tjänsten precis lanserad för allmänheten!

Självklart avlyssnar vi inget (Vi behåller heller inga loggar, förutom vid eventuella fel.); men jag förstår till 100% varför det är en trygghet att ha en kryptering så att inte heller jag (teoretiskt) skulle kunna avlyssna.

Det är möjligt att jag kan klämma in det i nästa uppdatering tillsammans med en annan grej, men ska inte lova något och inte hålla det sen.
---

Jag vill självklart vara så öppen som möjligt med saker och ting och kunna ha en god dialog med såväl kunder som folk med intresse

Men som du märker kan jag vara lite otydlig när jag berättar ibland och därför funderar jag även på att ta in en partner som kan hjälpa till med detta så det blir ännu bättre framöver

Och vill du hålla dig uppdaterad så kan jag skicka ett meddelande när AES-krypteringen stöds per default.


Tack återigen för feedbacken!
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-04-16, 00:20 #9
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
Med risk för att klassas som bump.

Jag har nu rekonstruerat lite av sidan (lagt till information om hur det fungerar och prisinformation).

Med detta har vi också släppt en ny uppdatering av servrarna med ytterligare funktioner och möjligheter.

En av uppdateringarna innefattar att man kan bestämma om en användare får skicka information mellan webbläsare / appar utan att behöva gå genom kundernas servrar först.
Du behöver alltså inte sätta någon global flagga per kanal eller applikation!

@captaindoe Tyvärr så kom inte ditt förslag om kryptering med i denna uppdateringen och hoppas du tar hänsyn till detta

Senast redigerad av x264 den 2015-04-16 klockan 00:30
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-04-16, 00:38 #10
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
Oj, kan inte redigera inlägget.

Har inte bytt bilden heller, hittade ingen bra (för design är väl inte min starka sida).
Sedan texterna är sådär. Men tog det viktigaste först med beskrivningen och priset framförallt.
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017