Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Förstår inte det här med hobbyverksamhet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-08-05, 10:09 #1
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
Standard Förstår inte det här med hobbyverksamhet

Hejsan alla

Jo det är som så att jag är arbetslös och sjukskriven för tillfället. Sedan ska jag kanske gå någon slags starta eget kurs hos arbetsförmedlingen och sen har jag chansen att kanske träffa en konsult då och få ett starta eget bidrag eller vad man säger på sex månader.

Hur som helst så utvecklade jag en tjänst för mig själv egentligen. (för hobby projekt)

Nu har jag en annan som vill använda tjänsten och då har jag ju inte råd att stå för server-kostnaderna åt personen i fråga.

Men var hos ett informationsmöte hos skatteverket och förklarade lite situationen men då menar de på att de räknas som att jag vill tjäna pengar på grejen och måste då gå över till enskild firma.

Men då får jag heller inte möjlighet till det där starta eget bidraget eller att gå den där kursen.

Så jag har ingen aning om vad jag ska göra riktigt.

Kan personen i fråga som betalar mig ringa och säga att jag gör något svart och så blir det en anmälan eller hur fungerar det?

Alternativet är ju att jag bara säger till personen att det inte går!

Men det skulle ju vara kul om man kunde tjäna ihop ett busskort i månaden (som betalning för underhåll och administration av kod och server-hanteringen) så att man kan ta sig in till stan och så utan att man måste ha en enskild firma.

Senast redigerad av x264 den 2014-08-05 klockan 10:16 Anledning: Kom på att typen av tjänst inte är relevant
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-05, 10:24 #2
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Läs SKV 344 så står det förklarat, men om du driver det med vinstsyfte är det näringsverksamhet då övriga villkor verkar vara uppfyllda (självständingt och varaktigt).
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-05, 10:33 #3
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
Jo jag läste:

http://www.skatteverket.se/download/...1479/34411.pdf

men jag hakade upp mig på vinstsyfte.

Om jag t.ex. beräknar min arbetskraft kanske åtta timmar i månader för den här personen. men bara tar en 1-200 kr / månaden. Då är det ju 25 kr i timmen och jag tycker inte det räknas som i vinstsyfte då jag lika gärna kan leta burkar?


Men får väl helt enkelt strunta i det då

Tack för snabbt svar
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-05, 22:16 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Starta-eget-bidraget syftar just till att du ska starta eget företag och driva det i vinstsyfte. Målet är att du ska kunna försörja dig själv efter 6 månader.

Gör allt i rätt ordning så blir det bra. Gör du detta i fel ordning så kan du helt förlora försörjningen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-06, 08:07 #5
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 342
Citat:
Ursprungligen postat av Conny Westh Visa inlägg
Starta-eget-bidraget syftar just till att du ska starta eget företag och driva det i vinstsyfte. Målet är att du ska kunna försörja dig själv efter 6 månader.

Gör allt i rätt ordning så blir det bra. Gör du detta i fel ordning så kan du helt förlora försörjningen.
Om jag får möjlighet till bidraget ska jag uppdatera er på WN med hur det går (om ni vill)
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017