Kom ihåg mig?

Sälja webbsida hur gå tillväga?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2019-02-05, 23:13 #1
PeterJ PeterJ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 9
PeterJ PeterJ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 9
Standard Sälja webbsida hur gå tillväga?

Hej
Driver sedan 8 år en webbsida. Funderar nu på sälja den då det varit min hobbyprojekt. Nu med små barn (plural), "riktigt jobb", hus, träning och fru så räcker dygnets 24 timmar inte till.

Jag håller på att förbereda mig och hoppas någon kan hjälpa mig med svar.

1. Sidan drar in ett par 100' per år så hur gör man med en affär in denna storleken ska man ta in någon mäklare, escrow eller bara ta det privat? Avtal finns det något standard avtal?

2. När sidan värderas och säljs mellan företag anger man alltid då utan moms? Tex den klassiska värderingen 2 års inkomster är det utan moms?

3. Skatteupplägg hur gör man inför försäljning på ett lagligt sätt i Sverige för optimera skatten. Jag har idag enskild firma. Behövs det ändras till AB?
PeterJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2019-02-08, 21:46 #2
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
1. Ett par 100 ' är bra men stor skillnad mellan 100' eller 500' =)
En värdering på 200-500' skulle jag absolut inte försöka göra genom nån mäklare eller liknande. Där emot försöka få ut budskapet att det är till salu är en annan sak, t.ex. genom WN, Flippa och blocket. Kontakta några andra företagare som skulle kunna ha nytta av sajten är bra också - t.ex. konkurrenter eller angränsande verksamheter som kan ha synergieffekt av din sajt.

När det kommer till köpesummor på över 1M så är min åsikt att mäklare är vanligare men inte nödvändigt. Beror mycket på din egen erfarenhet och hur nischat det är.

2. B2B är alltid utan moms. Klassisk värdering på 2 x intäkt är svår att använda på websidor. Enskild trafikälla? Risk att åka ur Google SERP? Mycket arbete? Sänker värderingen regält. Men en självgående sajt med låg risk, utan underhåll och skött bra historisk skulle dra upp det.

3. Just enskild firma är min stora svaghet inom företagande så här får någon rätta mig ifall det är annorlunda än för Aktiebolag när man flyttar inkråm som underprisöverlåtelse.

Vanligast är att du gör en underprisöverlåtelse till ett nytt AB (Aktiebolag B). Du säljer sajten för en liten peng till ditt Aktiebolag B somär ett dotterbolag till Aktiebolag A (Gamla ägaren). Priset måste vara minst det bokförda värdet och du beskattas som vinst i Aktiebolag A för en inkråmsförsäljning, görs med moms.

Steg två är att du nu säljer Aktiebolag B som en aktieöverlåtelse. Denna försäljning är momsfri och utan vinstbeskattning! Du kan då ta lågbeskattat utdelning från Aktiebolag A med endast 20% totalt beskattning (se 3:12 reglerna för hur mycket årligen).

I ditt fall existerar inte Aktiebolag A och skulle i så fall behövs transaktionen genomföras i tre steg innan försäljning. Enskild Firma > Aktiebolag A > Aktiebolag B - Och om du själv inte är bekväm i att göra pappersarbetet för detta så kan du räkna omkostnader på minst 30tkr plus att behöva låsa Aktiekapitalen. Behöver du hjälp med allting, inklusive avtalen så runt 100tkr i avgifter och juridisk/skatt-hjälp.

Min rekommendation är att ifall det handlar om lite större belopp eller om du vet med dig att du kommer göra något företagande igen i framtiden; Gör flytten till Aktiebolag A (Inkråmsavtal behövs). När du har en köpare klar så kan du skapa Aktiebolag B (Inkråmsavtal från A till B, och aktieöverlåtelseavtal för sälja aktierna i aktiebolag B till Ny ägare). Det är dock långt ifrån säkert att en köpare kan tänka sig att köpa ett Aktiebolag istället för Inkråm, det medför extra arbete och kostnader även för köpare - för egen del går den gränsen nog runt 1M SEK köpeskilling, för andra är den säkert både lägre eller högre.

För din del, är det en mindre summa (säg under 300tkr) så skippa allt detta huvudbry helt. Inte värt kostnaden, tiden och kostnaderna.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2019-02-10, 22:04 #3
PeterJ PeterJ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 9
PeterJ PeterJ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 9
Tack Danski! då har jag något att gå på
PeterJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2019-04-26, 14:18 #4
diego diego är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 159
diego diego är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 159
Standard Rörelseöverlåtelse

Om du skriver ett rörelseöverlåtelseavtal och säljer "hela rörelsen" så behöver det inte redovisas som momspliktig försäljning, dvs köparen behöver inte betala moms till dig vid köptillfället. Även om du har enskild firma, köparen måste dock även ha giltig firma.

Senast redigerad av diego den 2019-04-26 klockan 14:21
diego är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017