Kom ihåg mig?

Söker super-utvecklare till drömprojekt

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-04-23, 21:55 #21
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Connys inlägg är oftast väldigt genomtänkta och detaljerade i sin natur, han har varit i branchen väldigt länge och har lång erfarenhet av affärer, kravställning och planering i enterprise miljö. Han kanske kan uppfattas av vissa, främst nybörjare, som någorlunda brysk och ifrågasättande men det tror jag inte är hans avsikt - av alla år jag varit WN medlem har jag inte sett en enda tråd där han varit respektlös eller hoppat på andra såsom jag sett många andra göra.
För att hålla oss till ämnet, jag tror det blir väldigt svårt att hitta en 'super-utvecklare' då sådana, såsom jag själv, per definition har ett antal års professionell erfarenhet vilket i de flesta fallen innebär att man är kanske i övre 20-årsåldern/början av 30, har familj, räkningar att betala etc. vilket gör det väldigt svårt att arbeta pro bono även om man kanske skulle tycka det vore roligt. Jag kan inte räkna hur många projekt jag tackade nej till, även om jag tyckte de var jätteintressanta pga. den ekonomiska biten.
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-24, 07:03 #22
FredrikGust FredrikGust är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 19
FredrikGust FredrikGust är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 19
Att bygga programvara är som att bygga hus. Om grunden blir bra finns alla förutsättningar för att resten också blir bra eller att man kan fixa saker i efterhand. Blir grunden däremot dålig kommer resten av huset kunna rasa samman senare oavsett hur fint man bygger fasaden.

Mitt råd till TS är därför att se till att kunna betala för att sätta arkitekturen kring det som ska byggas och ha som bollplank när det sedan ska utvecklas. Då klarar man sig med någon som är junior/semisenior som utvecklare.

I uppstarten när man tar fram en ny programvara kan vägen tyckas spikrak och beräknas vara möjlig att göra på någon månad. Vi som arbetat med programvaruutveckling i mer än 20 år vet tyvärr att det ofta är mer realistiskt att multiplicera sina estimat med 3 (eller pi) för att hitta den riktiga tidplanen innan allt är klart och man nått till 90%.

Ska man starta upp med nytt och unikt bör finansieringen vara ordnad och ha utrymme för ett överdrag på minst 100% om man inte arbetar med ett team som är duktiga på att samarbeta redan från början och löser problem allt efter att de dyker upp. I annat fall finns stor risk för att det blir konstigt i relationerna med ägarandelar och arbetade timmar. Det är trots allt så att 20% av 100 000kr är mer än 50% av ingenting.

Jag önskar ändå TS lycka till, har själv varit i samma situation och satsat på olika projekt genom åren. Vissa lyckade och andra inte fullt lika lyckade.
FredrikGust är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017