Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


PHP-utvecklare sökes som partner

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-02, 10:57 #1
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
Doctor.Datas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Standard PHP-utvecklare sökes som partner

Ni kanske har läst tråden som jag startade ”The Social Network (filmen om Facebook)” där jag berättar om ett projekt som jag och en mycket god vän höll på med länge och intensivt.

Eftersom min tidigare partner har gått vidare med att bilda familj och inte har längre har tid till detta projekt så söker jag en ny samarbetspartner för detta stora projekt.

Jag skrev också i tråden om att projektet vi sysslade med höll sig inom ett område där konkurrensen är stor och jag väljer nu öppet att tala om vilken nisch det handlar om och det är dejting. Men låt mig fortsätta innan ni drar några förhastade slutsatser om detta för jag vet att konkurrensen är stenhård och det är svårt att slå igenom på marknaden.

Vår idé var inte att starta en vanlig dejtingsida för singlar utan istället inom en nisch för dejting som till exempel för de som är intresserade av sport, resor m.m. Vilken nisch vi började arbeta inom vill jag inte gå in på men jag tror fortfarande på idén och idag finns det bara en sida i Sverige som har inriktning för den här målgruppen. Jag tycker att den webbplatsen är dålig, tafattig och liknar mest de andra dejtingsidorna där man får fram fejkbesökare som användaren tror att har besökt ens sida.

Jag vill bygga sidan användarvänlig tillsammans med ett högt integritetsskydd plus mycket annat. Tyvärr kommer vi inte åt varken kod eller design för vårt tidigare projekt då allting är borta så vi måste tyvärr börja om från scratch eller börja med ett open source verktyg och jobba utifrån det.

Nischen är väldigt kontroversiell och min sambo var inte så positiv till detta men när jag pratade med övriga personer så tror de alla på idén och expanderar man den i fler länder så kommer detta bli stort. Jag tror att om vi hinner drar igång till sommaren och lanserar sajten i början på 2012 så kan vi redan under 2012 få verksamheten lönsam med mycket goda framtidsutsikter.

Det finns inget kapital till detta och inget bolag startat. Men med tiden startar vi ett AB och där du får 30% och jag 70% av bolaget. Jag vill börja med att träffa den tilltänkta samarbetspartner där vi skriver ett NDA-avtal tillsammans och går igenom punkt för punkt.

Är du en PHP-utvecklare som har ett driv och en passion utöver det vanliga så vill jag komma i kontakt med dig. Av säkerhetsskäl kan jag inte berätta inom vilken nisch dejtingsidan kommer att rikta sig mot. Men jag berättar gärna mer vid ett möte ”eye to eye” mot att vi skriver som sagt ett NDA-avtal. Ett annat sätt är att jag sänder dig ett NDA-avtal som du får skriva på och sända tillbaka till mig och att vi sedan tar allt via e-post.

Mina uppgifter i det här bolaget är som tidigare – komma med designförslag och förslag på funktioner där du programmerar in allting. Jag har även mycket goda kontakter med media som gör att vi innan lansering kan få bra publicitet.

Har du frågor eller är du intresserad? Dra iväg ett PM så kanske vi syns och kan göra detta till verklighet.

Senast redigerad av Doctor.Data den 2011-03-02 klockan 11:00
Doctor.Data är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-02, 11:10 #2
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
varför ska du ha 70% kommer du att jobba betydligt mer är din partner som du söker?
Är tanken att börja koda dag och natt och ha siten klar till 2012 och då börja dra in pengar, eller kommer det in pengar tidigare i projektet?

du skriver också "Hade vi idag fortsatt med detta så tror jag att vi båda haft detta som en heltidssyssla med en omsättning på 30-40 miljoner/år och 10-15 anställda på heltid. " på vad baserar du det?
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-02, 11:16 #3
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
Doctor.Datas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
varför ska du ha 70% kommer du att jobba betydligt mer är din partner som du söker?
60/40 är också möjligt. Allt är förhandlingsbart.

Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
Är tanken att börja koda dag och natt och ha siten klar till 2012 och då börja drain pengar, eller kommer det in pengar tidigare i projektet?
Första steget blir väl ett möte där man går igenom designen och funktionerna. Efter det startar man programmeringen av hela webbplatsen.

Nej, det kommer inte att komma in pengar i projektet under utvecklingsstadiet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
du skriver också "Hade vi idag fortsatt med detta så tror jag att vi båda haft detta som en heltidssyssla med en omsättning på 30-40 miljoner/år och 10-15 anställda på heltid. " på vad baserar du det?
Marknaden och att vi har en väldigt svag konkurrent som jag anser saknar mycket. Tilläggas bör är att den här konkurrenten har bara verksamhet i Sverige och inget annat land. Därför ser jag det som ett ypperligt tillfälle att redan nu slå ut den här aktören från marknaden och jag tror att med rätt person bredvid mig så är det möjligt.

De övriga målen som jag har satt upp är:
- Lansering våren 2012
- 2012 omsätter vi mellan 5-8 miljoner
- 2013 har vi en sida i varje nordiskt land med en omsättning på mellan 20-25 miljoner

Senast redigerad av Doctor.Data den 2011-03-02 klockan 11:46
Doctor.Data är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-02, 11:59 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
http://www.wn.se/showthread.php?p=20390333#post20390333

Där skriver du att du redan går med vinst på 700-1500k. Varför inte anlita någon istället eller bara ta ett lån om du är så säker på de siffror du ställer upp? Det vore ju helt klart betydligt bättre för dig.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-02, 12:02 #5
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
Doctor.Datas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Vill helst inte anlita någon eller ta ett banklån, istället vill jag arbeta tillsammans med någon. Siffrorna som jag ställde upp i mitt tidigare inlägg baserar jag på marknaden och undersökningar som jag har tagit del utav.
Doctor.Data är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-02, 12:03 #6
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Hej Doctor.Data!

Jag har tyvärr redan tillräckligt med egna projekt så jag kan inte vara behjälplig men blev lite intresserad av projektet och dina tankebanor. Utan att veta alltför mycket om branschen så tror jag på din idé om ett nätverk med nischade datingsajter. Sport, politik, IT, filmälskare, musikälskare - marknaden är stor. Har som sagt ingen större inblick i marknaden och därmed ingen aning om detta redan finns.

Vad jag dock inte tror på är dina högtflygande planer.

Citat:
Ursprungligen postat av Doctor.Data Visa inlägg
De övriga målen som jag har satt upp är:
- Lansering våren 2012
- 2012 omsätter vi mellan 5-8 miljoner
- 2013 har vi en sida i varje nordiskt land med en omsättning på mellan 20-25 miljoner
Du skriver att du beräknar att lansera sidan i början av år 2012. Du skriver samtidigt att det inte finns något kapital. Det handlar om en marknad som redan är otroligt konkurrentutsatt och domineras av 3-4 stora aktörer (bland annat norska Schibstedt). Exakt hur räknar du när du skriver att du kommer att omsätta 5-8 miljoner samma år?

Senast redigerad av coredev den 2011-03-02 klockan 12:05
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-02, 12:10 #7
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
Doctor.Datas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Du skriver att du beräknar att lansera sidan i början av år 2012. Du skriver samtidigt att det inte finns något kapital. Det handlar om en marknad som redan är otroligt konkurrentutsatt och domineras av 3-4 stora aktörer (bland annat norska Schibstedt).
Men dessa aktörer har som målgrupp singlar och jag skulle aldrig ge mig på den marknaden att starta en dejtingsajt för singlar. Däremot mot den målgruppen som jag har i tankarna.

Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Exakt hur räknar du när du skriver att du kommer att omsätta 5-8 miljoner samma år?
- En aktör i Sverige
- Ej användarvänlig
- Marknaden finns och kommer alltid att finnas
- Har kontakter inom media och kan på det sättet ordna gratis marknadsföring

Jag kanske tog i lite när jag sa 5-8 miljoner. Men för att hamna tillbaka på jorden så vågar jag påstå att 3-4 miljoner om man lanserar webbplatsen mellan Januari-Mars 2012 är inte en omöjlighet.
Doctor.Data är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-02, 12:36 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Så du ska konkurrera med otrohetssajten eller?

Jag får lite underliga vibbar av det här också eftersom du har ett par anställda redan och ger intryck av att ha resurser nog att anställa en utvecklare på heltid istället vilket skulle vara mycket mer förmånligt för dig.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-02, 12:57 #9
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Tycker också det här börjar bli lurigt, nyss 5-8 miljoner och 1h senare har du halverat omsättningen. Hur många medlemmar/besökare ar du räknat på?

Sen skriver du "Sjalv sa gick jag till banken, redovisade uppgifter pa det jag ville kopa samtidigt som jag satte tva fastigheter i borgen. Blev beviljad ett lan pa 12 miljoner kronor." vilket jag inte får ihop med "Vill helst inte anlita någon eller ta ett banklån"

Om du kan redovisa liknande uppgifter för det här projektet, varför inte gå till banken?

Du kanske även skulle ta och berätta lite mer om dig själv?
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-02, 13:02 #10
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Hej igen

Jag följer upp med lite mer konstruktiv kritisk runt ditt projekt. Jag ber dig att inte missförstå mig nu, jag tycker inte att dina planer är totalt fel - mitt syfte är att agera devil's advocate för att få dig att se på projektet med andra ögon. Det vore synd om du slösade bort all den där härliga drivkraften och kreativiteten på något som har en så stor risk att misslyckas. Det skall och kan man absolut göra om det handlar om passion, men i detta fallet verkar det mer handla om att tjäna pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Doctor.Data Visa inlägg
Men dessa aktörer har som målgrupp singlar och jag skulle aldrig ge mig på den marknaden att starta en dejtingsajt för singlar. Däremot mot den målgruppen som jag har i tankarna.
Så din målgrupp är alltså inte singlar utan människor med ett specifikt intresse som är i ett förhållande men ändå vill träffa en ny? Nej precis. Vad jag försöker visa på här är att målgruppen kanske ändå är samma, bara att du väljer ut en eller flera specifika submålgrupper. Därmed konkurrerar ni ändå de facto om samma människor. Det kan hända att du kan få en hel del med ett visst särintresse att välja din produkt istället för den generella, det är ofta en bra affärsmodell, men samtidigt är det ändå viktigt att inse man slåss på samma marknad. Skall du göra reklam på Google så köper du t.ex. "dating" precis som dina konkurrenter för det finns sannolikt ingen idag som skulle söka på "dating snowboardintresserade".

Citat:
Ursprungligen postat av Doctor.Data Visa inlägg
Jag kanske tog i lite när jag sa 5-8 miljoner. Men för att hamna tillbaka på jorden så vågar jag påstå att 3-4 miljoner om man lanserar webbplatsen mellan Januari-Mars 2012 är inte en omöjlighet.
Jag håller med. Det är inte en omöjlighet, men det är mycket osannolikt. Hur ser din affärsmodell ut? Vad är det man skall betala för? Är det är att få medlemskap på sajten så uppstår ett klassiskt "hönan eller ägget"-problem: varför skulle någon vilja betala för att få vara med på en sajt som inte har några andra medlemmar?
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017