Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Movify.se - En avancerad tracker-sökmotor

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-08, 04:26 #1
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 234
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 234
Standard Movify.se - En avancerad tracker-sökmotor

Har sökt utvecklare via det här forumet sedan tidigare vilket har fungerat över förväntan, där av kör jag här igen.

Driver och utvecklar för närvarande siten Movify.se.
Siten rullar på förvåningsvärt bra utan någon som helst reklam och har sedan 1:e Nov haft dryga 24 000 unika besökare.

Jag söker nu en eller flera frontend- /backend- utvecklare som kan tänkas gå in i projektet.
Insatsen från din sida är tid och ideer, rent ekonomiskt så klarar sig projeket med finansiering från mitt bolag.

Drygt 20 000:- är avsatt för projeket som ska användas till reklam och drift.

Alla inblandade utvecklare kommer dela på eventuell vinst.

Här kommer en lite FAQ och beskrivning av projektet saxat från Flashback.

Problemet
Filmkväll med Pelle, Bengt Olle och Lars var vid det blir dags att välja film. Problemet är bara att de inte kan enas om vilken film de ska se. Pelle vill absolut inte se en action, för de gjorde han igår. Bengt har sett alla filmer, men kan tänka sig att se något har någorlunda bra betyg. Olle, som äger stället, kan tyvärr inte spela upp filmer i CAM eftersom hans 72" TV gör lågupplösta filmer väldigt suddiga. Sist men inte minst så vill Lars inte se något han redan har sett. Efter 3h så slutar det hela med att dom ser Sagan Om Ringen för 10:e gången var vid alla somnar 45 min in i filmen.
Lösningen
En sökmotor som gör det möjligt att plocka fram exakt de filmer som personerna i fråga vill se.
Filmerna ska även finns för nerladdning och då gärna på någon site där det går undan.

Detta problem hoppas jag kunnat lösa m.h.a Movify.
Hur fungerar det?
Användaren (i detta fallet du) anger (på startsidan) vad som vill ses.

Knappen Genres visar alla genrer som finns tillgängliga. Alla genrer som klickas i måste finnas med i resultatet. Där av så är det inte rekommenderat att kryssa i allt. Kryssas inget i så hämtas alla filmer oavsett genre.

Under knappen Listor finns det möjlighet att välja publika filmlistor från IMDb. Alla filmer i den specifika spellistan kommer att exkluderas. På de viset så kan du välja bort filmer du redan har sett. Här är ett exempel på en film-lista. Observera att filmlistan bara är en exempel-lista. Den speglar inte vad en riktigt person röstat på. Är du redan medlem på IMDb så kan du välja vote history i inställningspanelen och där göra listan publik. Där efter kan du importera den här

Under Siter kan du välja vilka trackers du vill se torrents i från. Klickar du inte i några så visas alla torrents.

Språk anger, precis som det låter, vilket/vilka språk filmen ska vara relaterad till. Kryssar du inte i några språk så visas alla, kryssar du i 5 språk så måste alla dessa 5 finnas med i filmen.

Sist men inte minst så har vi Källor, aningen konstigt namn, men här går det att välja vilken kvalité filmen ska finnas i. Varje torrent kan bara ha en kvalité, där av så kan du utan problem kryssa i flera alternativ. Om det är så att en torrent-fil inte är relaterad till någon 'källa' så ignoreras inte torrenten.
Exakt hur fungerar den?
En gång per timme indexeras angivna torrent-siter. Efter du har fyllt i formuläret på startsidan så skickas informationen till iMDB:s egna sökmotor, vart efter x antalet filmer returneras. Dessa hämtas sedan 'bakom kulisserna' á 50, jämförs med alla indexerade torrenfiler och skickas där efter till webbläsaren m.h.a Beacon Push.
Designen är inte den snyggaste!
Layouten är något som jag inte har jobbat med speciellt mycket. Bakomliggande teknik är enligt min mening viktigare i ett uppstartsskede, där av så är jag nöjd så länge sakerna fungerar. Givetvis är det något som ska åtgärdas i framtiden. Då jag inte är en designer så får du mer än gärna hjälpa till om du känner att du har tid och kunskapen.
Varför tar sökningen sådan tid?
Det är väldigt många externa tjänster som är involverade, där av tar sökningen lite tid.
I dagsläget så är det tyvärr inget jag kan göra något åt. Sökningen är dock helt asynkron, vilket i detta fallet betyder att webbläsaren inte behöver vänta på resultat. Så fort servern hittar något som passar dig så pushas informationen ut till webbläsaren.
Hur laddar jag ner torrent-filerna?
När tabellen fyllts med information, en bit in i sökningen, så kan du klicka på siffran i Torrent-spalten. En ny ruta poppar sedan upp, var vid du har möjlighet att klicka på en torrent-fil till höger, en bättre lösning är dock på väg. Observera att du måste vara registrerad på den specifika tracken för att kunna ladda ner torrent-filen.
http://beta.movify.se

Senast redigerad av linusoleander den 2011-04-19 klockan 03:15 Anledning: Genres => genrer, ändrar dock ej de svartmarkerade
linusoleander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-08, 13:25 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Är tyvärr inte intresserad men bara en korrigering: genre heter genrer i plural på svenska. Tycker väl egentligen inte site passar sig på svenska heller men det är kanske mer en smaksak
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-08, 15:44 #3
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 234
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 234
Oj, vilken respons. Har fått ett gäng mail och PM ang projeket, till min förvåning så har ingen utav er som hört av sig varit utvecklare.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
[...]genre heter genrer i plural på svenska[...]
Okej, tar och ändrar de

Senast redigerad av linusoleander den 2011-04-19 klockan 03:15
linusoleander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-10, 10:26 #4
NeoTech NeoTech är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 90
NeoTech NeoTech är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 90
Tekniskt sett i de rådande juridiska klimatet, så är det nog ingen tekniker som vill ha sin frihet och ekonomiska framtid i behåll som skulle våga ta i det där. :|
NeoTech är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-10, 15:34 #5
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 721
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 721
kul projekt - får du det att funka bra så kommer jag att använda sajten!

förslag är att inte bara fokusera på torrents, släng in länkar till bredbandsfilmsajter och videouthyrare också, det är ju en tjänst som går att använda även med lagliga alternativ.

när man väljer/filter på förstasidan vore det bra med valet "alla" på tex källor, format, siter
Max är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-11, 15:48 #6
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 234
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 234
Citat:
Ursprungligen postat av NeoTech Visa inlägg
Tekniskt sett i de rådande juridiska klimatet, så är det nog ingen tekniker som vill ha sin frihet och ekonomiska framtid i behåll som skulle våga ta i det där. :|
Siten agerar sökmotor, så det ska enligt juristen jag har pratat med inte vara några problem med den nuvarande lagstiftningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
[...]bredbandsfilmsajter och videouthyrare också, det är ju en tjänst som går att använda även med lagliga alternativ.[...]
Kollade lite på de för ett tag sedan, problemet vad då, om jag inte mins fel, att inga film-siter tillät annonsering (i form av Kör-nu-knapp) på en site som Movify.

Citat:
Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
[...]när man väljer/filter på förstasidan vore det bra med valet "alla" på tex källor, format, siter
Om du inte väljer något så används alla.
Layouten är dock något som ska håller på att byggas om, så förhoppningsvis så ska det inte bli några missförstånd som dessa i framtiden.
linusoleander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-11, 21:09 #7
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Citat:
Ursprungligen postat av linusoleander Visa inlägg
Siten agerar sökmotor, så det ska enligt juristen jag har pratat med inte vara några problem med den nuvarande lagstiftningen.
Angående lagstiftningen...

Jag antar att du licenserar IMDB-data för minst $15000 (http://www.imdb.com/licensing/) samt att du har tillstånd från övriga datakällor som du använder (för t.ex. filmcovers m.m.), för då finns det bara ett hinder kvar d.v.s. att tjänsten ändå bryter mot lagen.

The Pirate Bay länkade i alla fall även vidare till något lagligt material och till material som kunde vara vad som helst, men hela din tjänst (enligt sitens funktion och din beskrivning ovan) har enbart som syfte att förmedla olovligt tillgängliggjord film som ligger länkade på torrentsiter.
Du kan ju aldrig hävda att det är användarna som laddat upp materialet och du har ingen kontroll, att du inte visste om att det fanns länkar till olagligt material då det är hela syftet med din site. Filtrering på Cam, Dvdrip, screener m.m...
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-12, 03:23 #8
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 234
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 234
Citat:
Ursprungligen postat av ric Visa inlägg
Angående lagstiftningen...

Jag antar att du licenserar IMDB-data för minst $15000 (http://www.imdb.com/licensing/) samt att du har tillstånd från övriga datakällor som du använder (för t.ex. filmcovers m.m.), för då finns det bara ett hinder kvar d.v.s. att tjänsten ändå bryter mot lagen.[...]
Informationen hämtas från The Movie DB, inte IMDb.
Testkörde siten mot IMDb i början (i samma veva som flashback-tråden skapades), men gick senare över till TMDB.
Det är även där alla posters kommer i från.

Det kan hända att det finns media kvar från föregående version, vilket kommer att rensas bort i den nya.

Citat:
Ursprungligen postat av ric Visa inlägg
[...]The Pirate Bay[...]
TPB är en tracker, Movify är en sökmotor.
linusoleander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-13, 12:11 #9
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Citat:
Ursprungligen postat av linusoleander Visa inlägg
Informationen hämtas från The Movie DB, inte IMDb.
Testkörde siten mot IMDb i början (i samma veva som flashback-tråden skapades), men gick senare över till TMDB.
Det är även där alla posters kommer i från.

Det kan hända att det finns media kvar från föregående version, vilket kommer att rensas bort i den nya.

TPB är en tracker, Movify är en sökmotor.
Oavsett om den är laglig eller inte så riskerar du att bli stämd eller hotad. Ett tips är då att du inte lika tydligt går ut med vilka som står bakom för att minska risken för trakasserier.

Men det är sant att TPB var en tracker men samtidigt så har tankafett stängts ner av någon anledning.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-13, 19:07 #10
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Citat:
Ursprungligen postat av linusoleander Visa inlägg
TPB är en tracker, Movify är en sökmotor.
Förklara begreppet sökmotor och varför en sökmotor är ett undantag i lagen?
Det är inte vad det är utan vad det gör och dess syfte som avgör.

The Pirate Bay fälldes av Hovrätten och Tingrätten för medhjälp till brott mot upphovsrättslagen. Man ansåg att The Pirate Bay underlättat olaglig fildelning.

http://www.svea.se/templates/DV_Press____21065.aspx


Movify (i dagens form) har som syfte att underlätta olaglig fildelning av film, det kommer du aldrig ifrån, vad du än kallar tjänsten för.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017