Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Avvisningsfrekvens från 0,5% till 55% över natten

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-05, 21:35 #1
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 225
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 225
Standard Avvisningsfrekvens från 0,5% till 55% över natten

Hej!

Vår hemsida har under en 8 månaders period snittat 0,5% i avvisningsfrekvens, vilket är fantastiskt bra! Men de 3 senaste dagarna har vår avvisningsfrekvens varit 55%.

Vi har inte gjort någon ändring i marknadsföringen eller på hemsidan. Det ska heller inte varit några tekniska fel på hemsidan eller servern. Allt ska ha fungerat utan problem och vi har inte gjort några som helst ändringar. Besökarantalet har under 8 månader varit det samma. Statistiken baserar sig på 350 besökare per dag och kommer från Google analytics. Om man ser på våra topp 10 trafikkällor så ligger avvisningsfrekvensen på samtliga 10 källor runt 55%, vilket är ännu konstigare. Vår trafik kommer främst från facebook annonsering, adwords och google organiska.

Det här är väldigt illa för oss och jag har aldrig varit med om något liknande förut. Så min fråga är: Vad kan ha orsakat en så kraftig stigning av avvisningsfrekvensen på så kort tid från samtliga trafikkällor?
Hansen88a är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-06, 00:09 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
0,5% låter väldigt lågt men det är väl inte omöjligt. Har besökarnas beteende ändrats i övrigt? Om inte så känns det rent spontant som att statistiken varit felaktig tidigare.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-06, 00:40 #3
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
Du kan ju installera GhostRec och analysera videoklippen, så ser du hur besökarnas muspekare rör sig (många som pekar där dom tittar). Ibland kan det vara så att folk antingen inte hittar det dom försöker leta efter, eller så finns det dom är ute efter inte.
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-06, 11:32 #4
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 225
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
0,5% låter väldigt lågt men det är väl inte omöjligt. Har besökarnas beteende ändrats i övrigt? Om inte så känns det rent spontant som att statistiken varit felaktig tidigare.
Besökarnas beteende har ej förändrats utöver avvisningsfrekvensen vad jag kan tyda. Antal sidor per besökare och snittiden på hemsidan har ju också gått ner, men det är ju en effekt av avvisningsfrekvensen.

Vår gamla hemsida var inte alls bra och hade en avvisningsfrekvens på normala värden på 30%, med den nya/nuvarande kom vi ner til 0,5%. Vår nuvarande hemsida är riktigt bra med många smarta ingångar som gör att avvisningsfrekvensen är låg. Det är inte alls troligt att avvisningsfrekvensen är 55%, det är mycket mer troligt att den är 0,5%. Baserat på våra 50 besök idag så är avvisningsfrekvensen 71%...

I min kännedom skall ingenting ha förändrats, varför jag inte förstår något alls.

Har du något mer förslag om vad det skulle kunna vara?
Hansen88a är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-06, 16:04 #5
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Googles egna speciallister har sagt att det är nära på omöjligt att nå under 20%. Min egen erfarenhet med statistik från 100-tals sajter säger det samma.

0.5% är overkligt lågt, baserat på era 350 besökare skulle alltså mer än 348st alltid klicka sig vidare på sidan. Även den stackars japanen som skrev fel webbadress och inte kan ett ord svenska tycker ändå att det är värt att läsa vidare...

Istället tror jag på att det tidigare funnits något på er sajt som har orsaktat fel mätning. t.ex. redirect, splashscreen eller eventracking.
- www.a.se/index.phtml har skickats vidare till www.a.se/welcome.phtml (alla läser minst två sidor förutom de som stänger sidan blixtsnabbt)
- www.a.se är en fin introduktionsvideo och man måste klicka sig vidare för att se content
- Google mäter besökaren som en bounce om endast ett gif-kall görs. Om ni t.ex. haft en evenmätning på förstasidan så har två kall gjorts till Analytics och det räknas felaktigt som att det INTE är en bounce.

Har ni inte gjort några egna ändringar på server, sajt, dns eller analytics så har troligen Google gjort en uppdatering av Analytics som fixar ett känt mätproblem.

Ganska skönt då ni nu kan göra korrekta mätningar av era kampanjer!
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-06, 22:58 #6
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Googles egna speciallister har sagt att det är nära på omöjligt att nå under 20%. Min egen erfarenhet med statistik från 100-tals sajter säger det samma.

0.5% är overkligt lågt, baserat på era 350 besökare skulle alltså mer än 348st alltid klicka sig vidare på sidan. Även den stackars japanen som skrev fel webbadress och inte kan ett ord svenska tycker ändå att det är värt att läsa vidare...

Istället tror jag på att det tidigare funnits något på er sajt som har orsaktat fel mätning. t.ex. redirect, splashscreen eller eventracking.
- www.a.se/index.phtml har skickats vidare till www.a.se/welcome.phtml (alla läser minst två sidor förutom de som stänger sidan blixtsnabbt)
- www.a.se är en fin introduktionsvideo och man måste klicka sig vidare för att se content
- Google mäter besökaren som en bounce om endast ett gif-kall görs. Om ni t.ex. haft en evenmätning på förstasidan så har två kall gjorts till Analytics och det räknas felaktigt som att det INTE är en bounce.

Har ni inte gjort några egna ändringar på server, sajt, dns eller analytics så har troligen Google gjort en uppdatering av Analytics som fixar ett känt mätproblem.

Ganska skönt då ni nu kan göra korrekta mätningar av era kampanjer!
Väl beskrivet! 0,5% kan man ju fetglömma...45-55% är det normala från min erfarenhet.
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-08, 13:44 #7
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 225
Hansen88a Hansen88a är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Googles egna speciallister har sagt att det är nära på omöjligt att nå under 20%. Min egen erfarenhet med statistik från 100-tals sajter säger det samma.

0.5% är overkligt lågt, baserat på era 350 besökare skulle alltså mer än 348st alltid klicka sig vidare på sidan. Även den stackars japanen som skrev fel webbadress och inte kan ett ord svenska tycker ändå att det är värt att läsa vidare...

Istället tror jag på att det tidigare funnits något på er sajt som har orsaktat fel mätning. t.ex. redirect, splashscreen eller eventracking.
- www.a.se/index.phtml har skickats vidare till www.a.se/welcome.phtml (alla läser minst två sidor förutom de som stänger sidan blixtsnabbt)
- www.a.se är en fin introduktionsvideo och man måste klicka sig vidare för att se content
- Google mäter besökaren som en bounce om endast ett gif-kall görs. Om ni t.ex. haft en evenmätning på förstasidan så har två kall gjorts till Analytics och det räknas felaktigt som att det INTE är en bounce.

Har ni inte gjort några egna ändringar på server, sajt, dns eller analytics så har troligen Google gjort en uppdatering av Analytics som fixar ett känt mätproblem.

Ganska skönt då ni nu kan göra korrekta mätningar av era kampanjer!
Tack för ett bra svar!

Pratade med webbyrån som sa att de gjort en ändring inom META tagsen. Kan vara förklaringen. Måste varit någon form av spårningsfel tidigare (vilket jag borde förstått!).

Nu får vi istället jobba på att försöka få ner avvisningsfrekvensen
Hansen88a är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-08, 14:18 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
- www.a.se är en fin...
Tack för länken

Men för att hålla sig till ämnet så låter 55% ändå rätt bra och 0,5% låter helt osannolikt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-09, 10:07 #9
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Tack för länken

Men för att hålla sig till ämnet så låter 55% ändå rätt bra och 0,5% låter helt osannolikt.
Jag skulle inte säga att 55% är så bra. Men det beror ju såklart på vad det är för typ av hemsida och vad syftet är samt vilken typ av trafik man får till den. Under 40-50% skulle man kunna klassa som bra beroende på typ av hemsida och vad man har för trafik till den.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017