Kom ihåg mig?

När en annonsör svarar ja? Vad göra?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-08, 14:09 #1
Pettolajnen Pettolajnen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 217
Pettolajnen Pettolajnen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 217
Standard När en annonsör svarar ja? Vad göra?

Vad gör jag om jag ringer upp ett företag och frågar om dom vill annonsera på min sajt och dom svarar ja? Vad ska jag säga då? Hur brukar man göra?

och:

Ska jag skicka någon offert eller beställningsformulär dom ska godkänna?
Ska jag skicka faktura innan eller efter annonskampanjens period?

Berätta hur ni gjort!
Pettolajnen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-08, 14:11 #2
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Om det svarar ja så skall du säga Kanon, skicka en offert till dem via mail om du kommit överens om det över nallen.
Så får de glutta lite på vad de får och så kan de maila/ringa tillbaka till dig och säga om de godkänner offerten så kastar du ut fakturan.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-08, 14:14 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Beroende på relation kan det kanske räcka med att skicka en faktura och be dem skicka tillbaka ett godkännande innan du påbörjar tjänsten.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-08, 19:34 #4
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Beroende på relation kan det kanske räcka med att skicka en faktura och be dem skicka tillbaka ett godkännande innan du påbörjar tjänsten.
Är det bra relation så är det ju bara att skicka fakturan, godkännande får du ju genom att de betalar fakturan. Eller har jag tänkt fel här?
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-09, 10:15 #5
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Beror lite på betalningsvillkoren, ibland får man igångsätta tjänsten innan man skickar fakturan.

Men vanligtvis har du skickat en offert eller gjort en muntlig presentation som är så innehållsrik att kunden tackar ja.

Då skickar du en beställningsbekräftelse med alla villkor bifogade och som tydlgit berättar vad kunden beställt och övriga villkor för tjänsten, ansvarsfriskrivningar med mera.
Du behöver inte vänta på svar på denna bekräftelse, men om kunden hör av sig så måste du reda ut frågorna tills allt är klart.

Parallellt sätter du igång två processer, dels levererar du tjänsten genom att lägga upp annonsen på det sätt ni kommit överens om.
Dels sätter du igång en fakturering utifrån de betalningsvillkor som finns i beställningen och som anger när du fakturerar, (innan, efter, löpande, vid vissa milstolpar) och hur mycket samt övriga villkor som betalningstid o dyl.

Professionella kunder som mediabyråer skickar egna bokningsbekräftelser med vad de anser sig ha beställt, i de fallen kan du låta dem göra jobbet.

Men en bokningsbekräftelse direkt efter accept är riktigt tycker jag.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-09, 10:57 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Ett tips är att du skapar en avtalstext för din tjänst.

Skickar över avtalsförslaget och anger avtalets parter (dvs ditt företag och kundens företag, partsuppgift bör ALLTID inkludera orgnr eller personnr för att vara tydligt), Kontaktuppgifter, priset, leveranstiden (annonseringsperioden) som är specifika uppgifter för detta "uppdrag" eller "Tjänst".

När kunden bekräftar (kan ske via mejl) att ni är överens om villkoren och att de vill göra en beställning enligt dessa villkor, så har ni ett avtal. Se till att spara denna bekräftelse och hela konversationen om eventuell tvist uppstår.

Mitt personliga tips är att inte påbörja leverans av en tjänst förrän du är helt överens med kunden och att ni har ett "avtal" (helst skriftligt på papper, men en bekräftelse i mej, eller bejkräftelse på en webbsidal funkar oftast också, men är svagare ur bevissynpunkt vid en tvist).

Det är ett av de absolut vanligaste orsakerna till att konflikter eller tvister uppstår är att produktion eller leverans påbörjas innan parterna "förhandlat klart" och verkligen ingått ett avtal, var noga med att få en tydlig bekräftelse på att kunden är nöjd med villkoren och att du själv är det också. Det är först när båda parter är överens som man har en möjlighet att få en nöjd kund och en nöjd leverantör.

Finns det minsta oklarhet eller om du anar minsta missnöje så ta omedelbart upp detta och diskutera med kunden, tills ni blir nöda. Kan ni inte enas om ett avtal, så ska du inte påbörja din leverans, det kommer annars bara att leda till missnöje.

Ett annat tips vid leverans av enkla standardiserade onlinetjänster är att inte påbörja leverans förrän du fått betalt för fakturan (som du givetvis kan skicka i ett mejl som en PDF). När kunden har betalat så har du verkligen en ganska säker idikation på att kunden bekräftat er överenskommelse. Risken att du blir "blåst" är dessutom betydligt lägre. Du slipper hela problematiken med efterkrav, kundreskontra, sena betalningar, påminnelser, dröjsmålsränta, inkasso, kronkalle, en massa huivudvärk, det är förbaskat skönt att slippa hantera detta.

Jag brukar säga att diskussioner på telefon är "marknadsföring" men att en skriftlig bekräftelse på en avtalstext är ett avslut på "försäljningsprocessen" och "produktionsprocessen" och "leveransprocessen" kan börja. "Betalningsprocessen" kan komma var som helst efter "försäljningsprocessen", beroende på vad ni har kommit överens om.

Generalmisstag nr 1a är att inte vara tydlig och få en tydlig bekräftelse (INNAN produktion eller leverans påbörjas) på att man har ett avtal och att innehållet i detta avtal finns i skriftlig form, så parterna kan gå tillbaks och kontrollera vad man kommit överens om INNAN det blir tvister.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-08-09 klockan 11:29
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
annonsera, annonsörer


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017