Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Internet är inte så hett.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-06-16, 22:33 #11
laststorys avatar
laststory laststory är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 685
laststory laststory är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
laststorys avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
Så dom borde ju vara mer värda idag än för 5 år sedan för en som verkligen skall sälja brädor eller har ambitionen att bygga en bra site.
Är det inte bara så att den som ska sälja brädorna inte hänger här?
laststory är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-16, 23:59 #12
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Ursprungligen postat av laststory Visa inlägg
Är det inte bara så att den som ska sälja brädorna inte hänger här?
Jag tror inte det handlar om det för dom som byggde hollywood.se eller junkyard.se har aldrig hängt på WN. Inte ens i början på 2000-talet när vi några få network.nu'are som senare blev wn.se byggde det kommersiella svenska internet i världens lågkonjungtur.

Att en domän med 4 adwords och 8 shopping säljs på WN för 1700 har inget med WN att göra. Den skulle nog inte sålt för med på sedo eller (missdomain nerlagt?). Den har ju dessutom droppat 2014 och då förmodligen snappats med bud under 1700 kr.

tartareandesire skriver om startups men ge mej ett enda exempel på en redig svensk startup som funkat och startas av det jag/vi brukade kalla entreprenör. Och nu snackar vi inte nån som bränner stålar från icke bättre vetandes investmentbolag utan nåt som verkligen funkat och flugit senaste 3-5 åren. Inte bolag som i go internet anda säger lönsamhet och intäkter tar vi sedan.

Schibsted och Bonnier har vad jag tror är köpstopp. Stampen är i rekonstruktion. Allt på grund av att svenska internet inte är hett. Samt grymt olönsamt.

Förnekelse. Ge mej en miljard skall jag också göra en miljard förlust på några månader. Det är ju inte där det svåra ligger.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-17, 01:31 #13
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 470
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 470
Internet är jättehett om man ser till (åtminstone tidigare) inflödat riskkapital och värderingar av (relativt nya) företag utifrån det, men ser man till faktiska intäkter från den stora massan så blir man minst sagt oroad.

Antalet unicorns/startups värderade till över 1 miljard dollar har på senare år blivit fler än någonsin. Värdering baserat på vad? Inflödat riskkapital.

Se grafiken på https://www.cbinsights.com/blog/incr...-unicorn-club/

Jag har under det senaste året varit på flera "halelulja"-event där man prisat/upphöjt något enbart med antalet miljoner i investerat riskkapital som grund och sett det som ett obestridligt bevis på framtida succé vilket oroar mig djupt. Minnet verkar vara kort.

För jag tänker tillbaka på början på 2000-talet, när man i dåvarande IT-branschens fikarum Trafik.net-mailinglistan (finns den kvar?), kunde läsa samma extremt positiva tongångar om allting oavsett hur galet det än lät och den IT-bubbla som inte heller fanns då men till slut ändå exploderade. Jag har till och med nyligen även träffat på ungt folk i IT-branschen som inte trott mig när jag berättade om att det var en IT-bubbla då. De trodde jag drev med dem, för Internet är ju jättehett, har alltid varit det och kommer att fortsätta vara det i minst lika stor skala som idag.

Så med risk för att låta som en domedagsprofet och en riktigt bitter gammal gubbe (men jag har inte fyllt 40), så är det lite så här det känns just nu:

https://www.youtube.com/watch?v=HJZPzQESq_0
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-17, 01:38 #14
glastron glastron är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 77
glastron glastron är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 77
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
Men jag står fast vi att allt utom ultrapremiumdomäner och korta domäner just nu är stendött. Det är bara att läsa dropplistorna på .nu och .se för att bekräfta.
Använder du något verktyg för att sortera bland listorna? Listan för .nu och .se är superlånga.. går ju knappt ens att läsa igenom för att hitta bra namn tycker jag. Varje gång jag velat regga en bra domän, så har dem blivit snappade av någon seo-byrå för att domänen har länkar till sig, där de sen publicerar sina spam-artiklar.
glastron är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-17, 07:45 #15
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
tartareandesire skriver om startups men ge mej ett enda exempel på en redig svensk startup som funkat och startas av det jag/vi brukade kalla entreprenör. Och nu snackar vi inte nån som bränner stålar från icke bättre vetandes investmentbolag utan nåt som verkligen funkat och flugit senaste 3-5 åren. Inte bolag som i go internet anda säger lönsamhet och intäkter tar vi sedan.
.
Inom ehandeln så finns det en del som har lyckats bra utan riskkapital, exempelvis Partykungen.

Affiliate har Google dödat effektivt vilket har gjort allt mycket svårare men jag tycker inte att det har blivit lättare att få tag i bra domännamn, fortfarande mest skräp som droppas.

Jag försökte snappa skateboard.nu 2014 och kollade även nu när den var tillsalu på vad det fanns för annonsörer i segmentet men det är rätt tunt så det är svårt att få igen pengarna.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-17, 08:15 #16
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Larsson Visa inlägg
Ska man kapitulera och bygga något som även auto-postar en länk till allt som postas här till en Köp & Sälj Domännamn-grupp på Facebook?
Finns det någon Köp & sälj-grupp på facebook där detta finns? Det hade varit perfekt. Kanske t o m att det är köp & sälj domän/hemsidor.
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-17, 13:44 #17
A.Os avatar
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
A.Os avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
Citat:
Ursprungligen postat av spajk Visa inlägg
Finns det någon Köp & sälj-grupp på facebook där detta finns? Det hade varit perfekt. Kanske t o m att det är köp & sälj domän/hemsidor.
Det hade varit superbra med en FB-grupp. Jag tror man hade kunnat få igång försäljningen lite mer då. Det hade dock krävts att gruppen fick uppbackning av wn.se alternativt att wn startar gruppen.

Vad säger du Tomas?
A.O är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-17, 16:21 #18
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Ursprungligen postat av A.O Visa inlägg
Vad säger du Tomas?
Jag har inte facebook.

... men det går ju att fixa om man tror det finns intresse för en sådan grupp.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-17, 16:34 #19
Stefan Johanssons avatar
Stefan Johansson Stefan Johansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 162
Stefan Johansson Stefan Johansson är inte uppkopplad
Medlem
Stefan Johanssons avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 162
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
... men det går ju att fixa om man tror det finns intresse för en sådan grupp.
Jag tycker att det låter som en väldigt bra idé med en Facebook-grupp.
Stefan Johansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-17, 22:13 #20
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan Johansson Visa inlägg
Jag tycker att det låter som en väldigt bra idé med en Facebook-grupp.
https://www.facebook.com/WN-1097414766990655/

WN funkar inte som username då det måste ha likes och minst 5 bokstäver. Vad skall man säga som domänintresserad gråter man ju blod.

Hur löser man sånt här?
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017