Kom ihåg mig?

Internet är inte så hett.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-06-15, 22:03 #1
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Standard Internet är inte så hett.

Vad skall man säga om detta?

http://www.wn.se/t1066853.html

Domänen skateboard.nu (rättstavad) 4 adwords annonser i google. 8 reslutat från 8 olika aktörer på google shopping. En .nu domän man 2010 kunde offrat lillfingret för.

0 bud för priset det skulle kostat att förnya den sedan år 2000.

Internet och domäner är inte så hett längre.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-15, 22:04 #2
Piraten Piraten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 367
Piraten Piraten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 367
Vore den så het hade du väl köpt den själv?
Piraten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-15, 22:07 #3
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Ursprungligen postat av Piraten Visa inlägg
Vore den så het hade du väl köpt den själv?
Ja det är ju det jag skriver. 2010 kanske jag hade betalt 50 000 för den. Nu är det ju även så att jag redan har 200 siter igång och är en 40+are samt familjefar. Men uppenbart fylls det inte på med unga med visioner. Det finns ju stora möjligheter med en domän likt denna.

Ahhh jag köper väl den då
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-15, 22:49 #4
backens avatar
backen backen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 110
backen backen är inte uppkopplad
Medlem
backens avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 110
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
2010 kanske jag hade betalt 50 000 för den.
2010 hade det kanske räckt att slänga upp en bild på en skateboard, en annons och upprepa ordet skateboard 500 gånger i footern för att få tillbaka pengarna. Intresseminskningen kanske beror på att google blivit bättre på att sålla bort enkla siter vilket gör att man faktiskt måste bygga något någorlunda bra på siten för att ranka. Men jag håller med om att domänen duger gott till att göra något bra på.
backen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-15, 22:54 #5
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Ursprungligen postat av backen Visa inlägg
Intresseminskningen kanske beror på att google blivit bättre på att sålla bort enkla siter vilket gör att man faktiskt måste bygga något någorlunda bra på siten för att ranka.
Håller med dig till fullo. Till det släpper ju heller inte google in så mycket nytt innehåll oavsett hur bra det är. Dock är det ju domäner som just denna (emd) som man med bra innehåll kan komma igenom med. Gör man det har man ju pengarna tillbaks på en dag eller två. Så dom borde ju vara mer värda idag än för 5 år sedan för en som verkligen skall sälja brädor eller har ambitionen att bygga en bra site. Men uppenbart är det inte så.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-16, 07:11 #6
ereboss avatar
erebos erebos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 242
erebos erebos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 242
Håller med. Det är betydligt enklare att lyckas med rätt domännamn än ett som inte är relevant till innehållet.
Så är det iaf 100% på de sajter jag lyckats dra in lite pengar på.
erebos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-16, 16:38 #7
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 470
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 470
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg

Internet och domäner är inte så hett längre.
Utan att ha någon avsikt att förolämpa eller misskreditera WN så skulle jag nog mer säga att den här marknadsplatsen inte längre är så het som den var förr i tiden, eftersom beteendet hos användarna har förändrats kraftigt på senare år i och med den alltmer accelerande teknikutvecklingen, övergången till mobiler och att det nu finns information i överflöd som ställer mycket större krav på att användaren filtrerar och gör ett mer aktivt val vad den verkligen är intresserad av.

Detta förutom att Facebook styr allt fler och flers liv. Imorse berättade exempelvis min Facebook-app för mig att det skulle regna där jag befinner mig idag och att jag inte skulle glömma regnjackan, så då behövde jag ju inte längre besöka någon väder-site eller öppna en väder-app. Mitt attention-span är kortare än någonsin och mina undermedvetna förväntningar att bli serverad/presenterad sådant som är relevant för mig har ökat.

Så att följa "Köp & Sälj Domännamn" på det här forumet, oavsett RSS-flöden (hur många av Generation Z vet ens förresten vad RSS är för något?), börjar tyvärr bli lite som att slå upp text-tv sidan 400 för att kolla dagens väder. Allt färre och färre gör det.

Vi gamla rävar finns fortfarande här, men jag tror personligen inte vi (längre) hittar så många nya köpare som förstår värdet av ett bra domännamn/varumärke och marknadsavdelningar (med budget) här. Och vi gamla rävar har redan tillräckligt många domännamn och har med åren insett att vi inte behöver fler domännamn i våra portföljer, dvs vi som började tidigt har med åren lärt oss att hejda oss lite, vilket ytterligare bidrar till en passiv stämning och att det ser ut som att våra domännamn är värdelösa när de egentligen inte är det. Så det är många utomstående som nog skulle kunna göra riktigt bra klipp här nu, om de bara visste om att vi fanns, men de lever ju i sin egen filterbubbla.

Det är i alla fall väldigt synd och tråkigt. The Million Dollar Question är hur vi förändrar denna marknadsplats till att bli en marknadsplats mer tillgänglig för alla och mer "i tiden". Ska man kapitulera och bygga något som även auto-postar en länk till allt som postas här till en Köp & Sälj Domännamn-grupp på Facebook?

Men inledningsvis så kanske man ska strama upp reglerna lite och förbjuda att man postar intetsägande trådrubriker så som "Namn", "Kom och köp feta domäner", "diverse domäner", "10 domäner till salu" för åtminstone själv så följer jag numera inte detta forum genom att besöka webbsidan utan jag får en daglig sammanfattning av vad för trådar som postats/uppdaterats och utifrån rubriken så väljer jag sedan att besöka webbsidan om det låter intressant.

Om jag inte vore en gammal räv med stort intresse för domäner, så skulle jag tyvärr ha slutat med dessa dagliga sammanfattningar för länge sedan pga att det (numera) kräver så mycket mer av mig för att hänga med och konkurrensen från all annat i mitt informationsflöde, eller "min filterbubbla" (där det finns filter på riktigt), bara blir större och större.

Senast redigerad av Henrik Larsson den 2016-06-16 klockan 16:47
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-16, 19:21 #8
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Fantastiskt inlägg Henrik. Jag håller med dig i i princip allt du skriver. Även att "marknadsplatsen inte längre är så het som den var förr i tiden" som jag var den första här på WN att verkligen skriva om. Men min grunduppfattning där är att WN har ändå klarat sig OK jämför med de flesta andra. Trafiken ligger på domän och webbhotells delen som den brukar. Vad det beror på kan jag inte förklara.

Men det fylls ju inte på med några unga "småentreprenörer" alls. Det är bara riskkapital och startups som är coolt idag.

Jag har ju varit med om detta 2 ggr och det har ju du med. Kraschen 1999 och finanskrisen 2008. Jag skulle vilja likaställa dagens tillstånd med dessa två för småföretagare på internet.

Vad det gäller värdet på domäner hoppas jag dom går ner lite. Jag läste en topp 20 lista på stora domänköp av .se domänköp och insåg att jag varit inblandad i köpen av hälften.

Men jag står fast vi att allt utom ultrapremiumdomäner och korta domäner just nu är stendött. Det är bara att läsa dropplistorna på .nu och .se för att bekräfta.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-16, 22:16 #9
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Håller inte med alls. Internet är hetare än någonsin tidigare men det är betydligt mer moget och dagens startups är av ett helt annat slag än för tio år sedan. Att bygga en enkel sajt kring ett domännamn kommer man inte långt med. Det finns dock fortfarande utrymme för nischade småföretag, inte minst inom e-handel.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-16, 22:58 #10
Sven74 Sven74 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 374
Sven74 Sven74 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 374
det är väl .nu som inte är så hett.
Det finns rätt många bra lediga domännamn under .nu som ligger ute.
Sven74 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017