Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hittade precis en av mina (tidigare) domäner i listan över nysnappade domäner.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-05-15, 10:32 #1
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Standard Hittade precis en av mina (tidigare) domäner i listan över nysnappade domäner.

Hittade precis en av mina domäner i listan över nysnappade domäner. Då konstaterade jag att en leverantör av .se domäner i sina villkor frånskrivit sig ansvaret att förnya domäner.

Dvs man får aktivt kontakta leverantören för varje domän och be denne skicka en räkning.

Hur kan det komma sig att IIS inte ställer det kravet på en som skall vara återförsäljare för .se domäner.

Jag har inte varit med om nåt liknande tidigare under dom 19 år jag ägt domäner. Finns det fler som jobbar på detta sätt?
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-15, 12:34 #2
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
Hittade precis en av mina domäner i listan över nysnappade domäner. Då konstaterade jag att en leverantör av .se domäner i sina villkor frånskrivit sig ansvaret att förnya domäner.

Dvs man får aktivt kontakta leverantören för varje domän och be denne skicka en räkning.

Hur kan det komma sig att IIS inte ställer det kravet på en som skall vara återförsäljare för .se domäner.

Jag har inte varit med om nåt liknande tidigare under dom 19 år jag ägt domäner. Finns det fler som jobbar på detta sätt?
Rent affärsmässigt föreligger det väl ingen skyldighet att förnya en tjänst, utan snarare är det väl en service som blivit en praxis? Det är de återkommande förnyelserna som är mest intressanta inbillar jag mig. Därmed sagt, från en veteran som ägt domäner i 21 år till en rookie som du med bara 19 år, kan jag säga att Nej det har jag inte varit med om utom möjligtvis kanske runt 1995...
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-15, 15:15 #3
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
Hittade precis en av mina domäner i listan över nysnappade domäner. Då konstaterade jag att en leverantör av .se domäner i sina villkor frånskrivit sig ansvaret att förnya domäner.

Dvs man får aktivt kontakta leverantören för varje domän och be denne skicka en räkning.

Hur kan det komma sig att IIS inte ställer det kravet på en som skall vara återförsäljare för .se domäner.

Jag har inte varit med om nåt liknande tidigare under dom 19 år jag ägt domäner. Finns det fler som jobbar på detta sätt?

Thomas - Grundregeln är att all förnyelse skall vara frivillig (Jmfr. "opt-in") för registranten och att en registrar ej skall utföra en förnyelse utan uppdrag av registranten.

Citat:
6.1 (ii) Förnyelse av Domännamn
Registraren åtar sig att på begäran från Innehavaren förnya registreringsperioden för
Innehavarens Domännamn, med undantag av regleringen i punkt 7.7.
https://www.iis.se/docs/Registraravt...ion-150101.pdf

Men precis som autosvar skriver, så har det däremot blivit vanligt, närmast praxis, bland inte minst webbhotell/hostingleverantörer att domän bundlas eller lever i symbios med det hyrda utrymmet.
Beroende på vilken typ av villkor och avtal som registrarens kunder godkänt (registrarens egna) så är det sedan vanligt att registraren långt innan det egentligen är dags för förnyelse skickar faktura till kunden (så att det finns pengar för förnyelse hos registraren, när det sedan är dags).
Flera registrarer skickar även ut samlingsfakturor för flertalet domäner som löper ut under samma månad/period och kunden kan sedan välja bort domännamn de inte vill förnya i registrarens kontrollpanel, varvid en ny faktura genereras och skickas till kunden.
Eftersom det sedan flera år även är möjligt att fleråsförnya ett domännamn närsomhelst i 12-120 månader (dock max 120 månader/10 år totalt), så finns det även de registrarer som ebjuder att förnya direkt de fått in slantar för det - men det varierar alltså.

Bland IIS+s 150 .se-registrarer så skulle jag uppskatta att ett 15-tal av IIS´s registrarer (eller kanske något fler) som tillämpar modellen du "inte var medveten om att den existerade", allra mest vanligt är det för registrarer som i sin tur har ett eget återförsäljarled (kallas även "subregistrarer") - dvs att deras återförsäljarpartners avtal och villkor med sina slutkunder gör att återförsäljaren ("subregistraren") aktivt behöver beställa utförande av förnyelse hos registraren.

Och om du jämför med stiftelsens "egen registrar" SE Direkt, så tillämpar de frivilliga förnyelser. Iofs så uppmärksammas registranten genom att det skickas förnyelseavier (som kunder ofta uppfattar som fakturor, men det är trots allt frivilliga avier, betalas de inte så förnyas inte aktuell domän).

Det finns sedan den typ av affärsmodell som vi pratar om som praxis i tråden. Det bygger på att registranten (innehavaren) vid nyregistrering eller registrarflytt till registraren underkastar sig villkor om att du låter registraren sköta och fakturera domänen.
Men det sker oftast genom att registraren debiterar dig som kund en period innan domänens förfallodag.

Vad som händer om du inte betalar inom utsatt tid varierar sedan mellan registrarer - endera så förnyas inte domänen, eller så är registraren mer "aggressiv" och förnyar domänen och kör faktura, påminnelse, krav, inkasso osv mot kunden.

Det finns även de registrarer (en handfull) som har en än mer aggressiv lösning (Jmfr. "opt-out") där du som registrant/innehavare behöver säga upp ditt avtal rörande administrationen för respektive domän 60-90 dagar innan domänen förfaller, annars så förnyas och debiteras förnyelse och administration av domännamnet oavsett hur registranten önskar.

Det finns förövrigt de faktum att vissa registrarer sköter hela denna förnyelseprocess automatiskt med systemstöd, medan andra sköter den helt eller delvis manuellt och efter drygt 7 år på IIS kan jag konstatera att alla typer modeller ger utrymme för missnöjda kunder eller kunder som hamnar i kläm och blir av med domännamn de egentligen önskat ha kvar.

För IIS är registrantens möjlighet att välja registrar viktig och i det fall man av någonsomhelst anledning inte är tillfreds med sin registrar, så har det avtalsmässigt gjorts mycket lätt för registrant att byta registrar för sin domän genom att begära en auktoriseringskod för domänen som används för att byta till annan registrar.

Innan dessa regler sattes vid affärsmodellsbytet 2009 och revideringen 2013, så föregicks det av mycket arbete internt på IIS, men även med bla olika referensgrupper och med ombudsföreningen registrars.se´s företrädare.

Och det finns en del saker som sågs som viktigare än andra och grundläggande kan man ju lyfta fram att IIS Registry inte skall ha en åsikt i hur en partners erbjudande eller affärsmodell ser ut, utan snarare uppmuntra mångfald.
Däremot ansågs det viktigt att IIS ska motverka sk "inlåsning" för kunder och av den anledningen gjordes det möjligt för samtliga registranter att när-som-helst begära en auktoriseringskod från sin nuvarande registrar för att kunna välja annan registrar som administrarer domännamnet.
Källa: Samma länk som ovan men 6,1 (vi)

Så IIS kräver ingen speciell förnyelseprocess av en registrar, men IIS kräver däremot att registrarens förnyelseprocess är transparent för registranten och att denne har getts möjlighet att ta del och acceptera den.
(oftast tillsammans med att de skall godkänna och acceptera IIS allmäna registreringsvillkor)

Men ska sägas; Det är förstås viktigt att kunden läser igenom registrarens villkor, så att man är införstodd med vad som gäller bla för förnyelse, men sedan finns det också en "svarte petter" och det är på vilket sätt en registrar skickar ut förnyelsefakturor/avier.
De allra flesta registrarer skicka e-post endera med direktlänk eller med pdf-bilaga. Och endera kan slutkunden bytt e-postadress eller så kan fakturan hamna i skräpkorg. Detta medan andra registrarer endast skickar fakturor pappersledes och då behöver du ha adressändrat till registraren om du har flyttat. Men sen kan det förekomma att registrarer uppdaterar eller byter system eller rentav köps upp och fusioneras med annan registrar och flytt av databaser kan vara "kluriga saker"..

*Jag skrev ovan för att fler än ni "gamla domänrävar" förhoppningsvis ska ha nytta av texten.*

Men det är alltid lika tråkigt att läsa om domännamn som frisläppts, utan att tidigare innehavare önskat så. Och jag kan ju bara hoppas att såväl registrarers domänbevakning som att nya domänbevakningstjänster kommer iom att IIS släpper tillgång till zonfilerna för .se och .nu.

Senast redigerad av Internet Sweden den 2016-05-15 klockan 15:23
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-15, 15:53 #4
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
Som vanligt, fantastiskt informativt/bra svar av Peter.

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg

Det finns även de registrarer (en handfull) som har en än mer aggressiv lösning (Jmfr. "opt-out") där du som registrant/innehavare behöver säga upp ditt avtal rörande administrationen för respektive domän 60-90 dagar innan domänen förfaller, annars så förnyas och debiteras förnyelse och administration av domännamnet oavsett hur registranten önskar.
Det här har jag råkat ut för, och det är otroligt irriterande (enligt mig i nivå med det som Thomas har råkat ut för) och det gjorde att jag numera faktiskt läser de villkor man godkänner vid registrering. Och precis som Peter skriver, det är otroligt enkelt att byta registrar till en som förnyar / fakturerar så som passar en bäst. Jag t.ex vill välja vad/när som ska förnyas, det ska inte registraren göra åt mig.
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-22, 22:52 #5
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
Dvs man får aktivt kontakta leverantören för varje domän och be denne skicka en räkning.
Nu vet jag inte vilken registrar du har, men i mina öron låter detta inte som en bra idé. Det är ju bättre om man lätt kan välja i sin lista på domäner om domänen ska förnyas eller inte. Är förnyelse aktiverat så ska registraren skicka ut en faktura och sedan förnya domänen när fakturan blir betald.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-23, 23:54 #6
amagab amagab är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 206
amagab amagab är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 206
Min far råkade ut för samma sak. Det är därför jag föredrar registrar där man kan ställa in sina domän att bli förnyade automatiskt.
amagab är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-24, 09:16 #7
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Thomas: vilken registrar så att vi andra kan vara uppmärksamma?
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-24, 18:05 #8
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Du har PM.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-25, 09:53 #9
Jesper Ribackas avatar
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jesper Ribackas avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 595
tar gärna också pm om Registrar
Jesper Ribacka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-05-25, 09:59 #10
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Inte för att vara party pooper men vad är syftet med ett offentligt forum om all information som är avgörande i en tråd skickas via PM?
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017