Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Snapback

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-02, 16:21 #101
expression expression är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 688
expression expression är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 688
Oj, oj, oj, skumma affärer på gång. Dessa borde inte få vara registrars!
expression är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-02, 17:58 #102
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by claesm@Aug 2 2008, 16:06
@InternetSweden: På fullt allvar sök pengar från IIS internetfond för att göra en utredning om hur snapback-verksamheten fungerar idag och samtidigt ge IIS förslag på hur det rättvist skulle kunna fungera i framtiden.

Detta är en fråga som är viktig för alla aktörer i branschen, från enskilda domännamnsägare, via webbhotell och IIS-ombud till de stora operatörerna. Precis som registrering av domännamn är ett område som helst inte ska bedrivas av überkommersiella aktörer (utan av t ex stiftelser som IIS) finns inte heller skäl att låta ett fåtal profitera på trixande i samband med återregistrering av domännamn.
Tack claesm - för din uppmuntran, men det är nog inte aktuellt av flera skäl.

Först och främst stängdes möjligheten att ansöka om detta den 31 Juli (om jag inte missminner mig helt).
Sedan har jag själv svårt att avgränsa manipulation av Snapbacksdomäner från "vanligt" skojeri och ser det snarare som en del (om än kraftigt växande) bit, men helt integrerad med annan manipulation av användning av domäner, som typos mmm.

Jag är dessutom av den åsikt att denna fortlöpande översyn/kontroll "bör" ske från centralt håll, dvs inte ens från IIS, utan om möjligt högre ort dvs PTS eller kanske mer precist från SITIC´s sida, och då inte för att det är brist på resurser hos .SE, utan att det berör långt mer än .se-domäner för Svenskt vidkommande. Alltså de domäner som är aktuella för det Svenska användandet av Internet - långt över 1 miljon domäner..

Om det sen på SITIC idag finns kompetens eller resurser för detta känner jag naturligtvis inte till och jag ser det heller inte som relevant, då de inte har det uppdraget. Men som jag ser utvecklingen, så är vi inte speciellt långt borta från ett liknande scenario - jag kan inte se något alternativ.

Och jag vet inte i vilken mån jag skulle kunna bidra till något matnyttigt för en sådan organisation, men jag är alltid öppen för förslag

Det som triggade mig extra mycket rörande denna "soppa" (som N!cklas kallade det) är att Gsys är medlemmar i Registrars.se - dvs ombudsföreningen för .se-ombud, som i sin tur har dessa etiska riktlinjer som medlemmarna ska hörsamma och spela efter
http://www.registrars.se/wp-content/upload...egistrarsse.pdf
För säkerhets skull bör det dessutom upprepas att; det inte är mer än sammanträffanden och lite konstigheter och annat som jag tydliggjort i denna tråd. Men jag kan väl hinta om att det inte ser ut att stanna här..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-02, 19:46 #103
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Det skulle vara intressant och se om Registrars.se ville uttala sig inom det här och hur de ser på saken. Antalet sammanträffanden får det att kännas väldigt lång från tillfälligheter och det kan knappast vara något som Registrars.se vill förknippas med.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-03, 01:02 #104
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Irriterande!

Jag nöjde mig för lätt när jag såg den geografiska sammanslutningen av registranter i de 50 registreringarna från domaintool.se
Vad heter det - man ser inte skogen för alla träd som står i vägen..

Det här är listan över domäner som jag fick från domaintool.se alltså de 50 första som låg på Gsys namnserver.
http://www.internetsweden.com/wn/50_domaner.pdf

Jag har inte alla klart för mig ännu, men eftersom jag nu helt säkert vet att 3 av personerna har direkt koppling till Getupdated och en 4:e är tidigare delägare i Gsys - så har jag inga tvivel längre.
Jämför gärna dessa två sidor: http://www.lngroup.se/ och http://www.gsys.se/ så förstår man att det är mer än boxadressen dom delar..

Inser väl nu att jag borde ha reagerat mera över att det lyste "Crystone" överallt - allt var ju egentligen så uppenbart - trodde att dom skulle försöka dölja det mer..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-03, 18:15 #105
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Aug 2 2008, 01:36
Citat:
Kontakt-ID inmobi0711-00002 *
Namn Irina TXXXXX (Editerat enligt PUL)
Företag Inmob Investments Ltd *
Organistionsnummer [CY]194852 *
E-postadress [email protected] *
Adressrad 1 Afroditis 25, 2nd floor *
Adressrad 2 Office/flat 204 *
Adressrad 3 - *
Postnummer P-1060 *
Stat eller provins non *
Ort Nicosia *
Land CY *
Telefon +46.850677
Citat:
* Sara AXXXXXX ([email protected]) (Editerat enligt PUL)
* +46.850677
* Afroditis 25, 2nd floor
* Office/flat 204
* Nicosia, NA CYP-1060
* CY
Citat:
Namn Mattias KXXXXXX (Edit PUL) *
Företag Drion World Solutions AB *
Organistionsnummer [SE]556602-8550 *
E-postadress [email protected] *
Adressrad 1 Brahegatan 10 *
Adressrad 2 *
Adressrad 3 - *
Postnummer 11437 *
Stat eller provins - *
Ort Stockholm *
Land SE *
Telefon +46.850677100 *
Fax +46.850677115 *
Skapad 2007-02-09 *
Senast ändrad 2008-07-12
Tillfällighet?
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-03, 19:26 #106
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Thor@Aug 3 2008, 18:15
Tillfällighet?
Det missade jag.. men absolut tillfällighet! precis som att han i flera olika registreringar vänt på siffrorna i numret +46.375111444 källa mot hans mobilnummer +46.735111444 källa
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-03, 22:31 #107
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Efter att nu tydligt ha sett Getupdated-kopplingen, så gjorde jag ett nytt försök med en image av domaincrawlers namnservrar från mitten av maj, men jag orkade bara med 250 stycken i hyfsad bokstavsordning.
Jag tror att det ger en ganska bra bild om hur det såg ut då spridningsmässigt bland IDn http://www.internetsweden.com/wn/250_domains.pdf
Bla hittas dessa
andnis0712-00001 Andreas N. driver tillsammans med Linus L. ett HB som delar boxnumemr med Gsys, Detta bolag var även delägare i Gsys tidigare.
kimilv0712-00001 Kimmo I. är av denna länk attt döma någon typ av säljledare på Getupdated
http://www.getupdated.se/nytt/Karriarmojli...ter/b2bsaljare/
Från den listan med 50 domäner hittar man rickar0710-00003 som också har registrerat denna adress http://whois.webhosting.info/thestudentbay.com - alltså en Getupdatedanställd

Kollade även för skojs skull upp rv_´s profil på Facebook och i hans friendlist hittade jag en del bekanta:
Erik F. erikfe0707-00001
Kimmo I. kimilv0712-00001
Andreas N. andnis0712-00001
Rikard S. riksch0702-00004
Jim W. jimwes0702-00006


Men om vi sammanfattar lite..
- Gsys registrerar vid varje månads större snapsläpp stora mängder utgående domäner mestadels för endera personer anställda eller med koppling till koncernen Getupdated.
Domänerna är av den art att knappast någon annan är intresserad av dem, detta trots att de inte har någon offentlig beställningssida och bara registrerar år partners, så lyckas dessa partners sammanstråla just till detta datum varje månad. :lol: :lol:
De allra flesta domäner hamnar i en spamside-template eller en 5-inläggsblogg (med utvalda länkar) som vardagligt kallas för "spamsidor", men även några enstaka sidor är anonyma, men utvecklade att samla in leads (dessa har jag ingenting alls emot) men en av dessa länkar går till Stej.

- Stej Internet Services AB (där Gsys Rickard V. sitter med i styrelsen för)
Stefan T. är VD för Stej Internet Services AB (fd Azalea Webdesign som köptes upp av Getupdated)
Försäljningschef Rickard F. (fd försäljningschef för Crystone som ingår i Getupdated)

- En annan domän länkar numera vidare till ett nytt bolag och .se-ombud (Republic of Marketing AB), som inte heller har någon beställningssida och med en i det närmaste identisk .se-ombudssida som Gsys.
Inte helt oväntat visar det sig att detta ombud sitter på samma adress som Gsys (och även Mattias K - åtminstone har han skrivit sitt AB; Kaneteg Capital Holding där i en .se-registrering)
Republic of Marketing AB har en registrerad kontakttelefon på sin VD som går till Getupdated Internet Marketing
http://www.hitta.se/ViewDetailsWhite.aspx?...d&Vkid=68924632

Efter att sedan kontrollerat Google Adsense ID-numret som används i alla spam-sidor (oavsett innehavare, samt även flera andra Getupdated-relaterade domäner) och använt en specifik sökmotortjänst för ändamålet, fick vi fram en frisk blandning med domäner, som genom olika bolagsbildningar i Storbritannien och Cypern ALLTID föll tillbaka på Getupdatedkoncernen (i en eller annan form; GU, Crystone, Drion mm)

I snart en månads tid har jag fått frågor som vem, hur mycket och varför? Och jag läser väl lika bra som någon annan
- och kan bara anta och tycka att saker ser suspekta ut och andra mer passande i tiden..som exempelvis denna artikel

Men oavsett vem som pumpar pengar (och är den egentliga ägaren till bolagen och verksamheterna..eller om dom nu är 4stycken h34r: ), så är det här direkt negativt för Getupdated och de uttalade SEO-riktlinjer ett seriöst SEO-företag står för.
Och efter att jag läst aktiekursen och koncernens bolagsinteckningar - så är väl negativa effekter det minsta bolaget behöver just nu.
Nu har jag dessutom mest berört .se-domäner och "snap", men CNOBIU-sidan i aktuell koncern - lämnar ju en HEL DEL att önska, men det är väl bäst att ta en annan gång.

Kosmetika: Det var en besvikelse att se att Jim W´s 6 domäner i 250-listan (beckamollan, biathlon-ostersund, bregam, eat-sweden, folkuni och framkom) alla redirectar till en helt annan verksamhet. (Detta pga att jag ser Jim W som en av de bästa inom sitt område)
Och sannolikt ännu en tillfällighet, men dessa domäner länkar till en större verksamhet, vars huvudägare har exakt samma adress på Cypern enligt länken jag gav tidigare:
http://www.google.se/search?hl=sv&rlz=1T4G...%22204%22&meta=
Citat:
I Erbjudandet säljer Huvudaktieägaren Henrik K. genom Aspila Corporation Limited, registreringsnummer 172071 med adress Afroditis 25, 2nd Floor, Office 204, Nicosia, Cyprus. Henrik K. är grundare till Svensk Internetrekrytering och är idag styrelseordförande
Det är väl bara att hoppas att dessa domäner registrerats utan Jim W´s vetenskap - annars finns ju orsak att fullständigt tappa förtroende för SEO-marknaden i Sverige

------------------------------
En återkommande fråga har också varit om jag sett om personerna bakom Gsys eller Snapback.se även registrerat åt sig själva genom dessa tjänster. Svar: - Ingen aning om vilken omfattning, men visst har det hänt;

Domännamn foretagareforbundet.se
Innehavare (kontakt-ID) pmgmed0804-00001
Administrativ kontakt (kontakt-ID) -
Teknisk kontakt (kontakt-ID) snapba0803-00001
Avimottagare (kontakt-ID) -
Domänstatus active
Skapad 2008-05-10
Senast ändrad -
Förfallodatum 2009-05-10
Namnserver a.dummy-ns.domaincrawler.com
b.dummy-ns.domaincrawler.com
DNSSEC unsigned delegation


Domännamn bloggarimobilen.se
Innehavare (kontakt-ID) ricvik0702-00001
Administrativ kontakt (kontakt-ID) -
Teknisk kontakt (kontakt-ID) -
Avimottagare (kontakt-ID) -
Domänstatus active
Skapad 2008-04-16
Senast ändrad -
Förfallodatum 2009-04-16
Namnserver a.dummy-ns.domaincrawler.com
b.dummy-ns.domaincrawler.com
DNSSEC unsigned delegation
------------------------------

Nu känner jag mig klar med Gsys och rv_´s "föra domänverksamheten framåt i Sverige på olika sätt".
Emil_P - ska vi ta upp ägarfrågan i Snapback AB igen? Jag fick aldrig din respons på detta och jag tror att det är många som undrar:
Citat:
Men för att bara tydliggöra allt så att jag inte missuppfattar dig:
Bolaget startades alltså av dig och en person till i slutet av förra året
http://www.webmasternetwork.se/index...apback+ab&s=wn
och vid någon tidpunkt från det till ditt inlägg, har du alltså förvärvat hela bolaget av den tidigare partnern?
Jag beklagar att jag tog upp detta missförstånd - då jag bara inte fick ihop det, (delvis då den tidigare partnern fortfarande idag finns med vid en kontroll) och då det tydligen även finns "någon" som påstått sig ha förvärvat din tidigare partners del i företaget.
Men om jag förstår dig rätt stämmer alltså inte det..
men ville ändå förklara orsaken till att jag blandade in "ryktesspridningen"- vilket jag vanligtvis inte brukar göra i mina inlägg.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-04, 00:53 #108
Intets avatar
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 322
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare
Intets avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 322
Internet Sweden, grymt bra jobb!

Skulle du kunna ge oss mindre insatta en kort sammanfattning?

Uppfattar jag det rätt att dessa ovan nämda personer med starka kopplingar till stora "internet-bolag" i Sverige har startat upp flera "luft-bolag" som blir SE-ombud för att skapa större möjligheter att bland annat snappa domäner?
Intet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-04, 01:02 #109
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
grattis till snapback.se som tjänar pengar istället för att grinar om att någon annan gör det...Etiskt eller inte det handlar om att tjäna pengar och att överleva
Eller är det någon i någon regel någonstans (hos iis) som sätter stop som jag missade när jag läste tråden?
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-04, 01:13 #110
expression expression är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 688
expression expression är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 688
Citat:
Originally posted by Mickee@Aug 4 2008, 00:02
grattis till snapback.se som tjänar pengar istället för att grinar om att någon annan gör det...Etiskt eller inte det handlar om att tjäna pengar och att överleva
Eller är det någon i någon regel någonstans (hos iis) som sätter stop som jag missade när jag läste tråden?

Vet inte hur det är med dig, men jag vill helst tjäna pengarna på ett schysst sätt. Inte att vara ombud - regga domäner till mig själv för att sedan skapa spekulationer och högre bud på domäner.
Edit: Man får för övrigt inte regga domäner till sig själv om man är ombud hos iis.
expression är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017