Kom ihåg mig?

Tips på webbhotell för resurskrävande shop

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-04, 20:30 #11
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Egen server funkar alltid.

Då vi jobbat en längre tid med vår kommande monltjänst där du får ett data center i din webbläsare (skapa vad du vill med obegränsad kraft och linor) så har jag också lärt mig en del om Plesks styrkor och svagheter. VPS låter ju riktigt nice och många svenska hotell - inklusive ipeer, fsdata m. fl kör Virtuozzo containers vilket är virtualiserade servrar. Anledningen varför vi kör med ett kommersiellt system istället för dessa är att även om du kör VPS via Virtuozzo så delar du kernel med andra vilket gör att du tror du har en virtuella server som inte påverkas av andra - men mycket väl kan. Går din granne ner kan han även ta ner din server.

Kör antinget en dedikerad server eller "riktiga" virtuella servrar. Då vet du vad du får.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-04, 23:13 #12
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Det där va BRA jävla nära egenreklam skulle jag vilja säga.
Lyssna inte allt för mycket på det, skulle jag rekommendera.

Vi kan säga såhär, Bonnier.com/.se ligger hosade på VPSer hos Ipeer.
Jag är en av utvecklarna för deras intranät samt externa drupal-sajt och det är GARANTERAT kvalitativa saker det handlar om, tro mig.

/ Jim
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-05, 00:00 #13
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Ja, det där om något var egenreklam.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-05, 01:56 #14
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av htiawe Visa inlägg
Ja, det där om något var egenreklam.
Fast om johan1234 inlägg kan ge trådskaparen en hint om vad han behöver så tycker jag det är bra. Egenreklamsregeln behöver skrivas om. Som det är nu är det viktigare att hålla på denna fåniga regel än att folk hittar vad man behöver.

Senast redigerad av Danielos den 2009-09-05 klockan 02:06
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-05, 11:43 #15
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
Jine:
Kvalitativt eller ej så är det stor skillnad i säkerhet på virtuella
containers och full virtualisering som VMware.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-06, 00:27 #16
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Tråkigt att denna "egen reklam" regel inte ens gör att man kan ge vettig feedback på egna erfarenheter. Jag nämner BARA att vi jobbar på något och under denna tiden har vi snackat med väldigt många leverantörer bla anställda på Plesk i Sverige och USA och fått mycket information. Detta är något jag gärna delar med mig av så att bla du Jine slipper göra samma sak som jag har gjort. Jag tror igen att detta är information som är riktigt bra för oss alla - då vi höll på att välja produkter - som inte håller måttet i vår spec. Kanske är det någon annan här som också går igenom samma process?

Det som blev tydligt som den stora skillnaden mellan vissa vps tjänster och "moln" tjänster är just hur de agerar med kernel biten. Vissa delar vissa kör helt separat. I vårt bedömmande har det varit en viktig faktor att ingen annan kund skall kunna påverka en annan kund. Det är lite det problemen många webbhotellskunder vill komma ifrån när man tar steget till dedikerad server - eller i många fall virtuell server.

Därav gick vi på djupet (då vi såååå gärna ville köra Plesk av andra anledningar) om just detta och fick välja bort vissa produkter då många, inklsuve virtuozzo kör med delad kernel bland många kunder. Vi anser då att detta är ett stort problem då vi har krav på 100% upptid och det FÅR helt enkelt inte påverkas av någon som kör någon taskig kod på en annan VM.

Jine - detta betyder inte på något sätt att Plesk virtuozzo inte är bra - det kan vara den bästa produkten för många och ipeer har säkert en bra tjänst. Om du läser mitt mail så säger jag inte något om detta - bara att vi kör ett annat system och detta är anledningen. Du gör dina egna val förstås. Att förstå skillnaden blir vi väl alla bara smartare av - oavsett vilket val man gör. Den fyller bara inte våra krav - som kan vara mycket olika och inte ens intressant för någon annan. Egen reklam? Nej - försökt till vettig info för andra som jobbar med olika standardiserade produkter.

För att spinna vidare på det så har vi faktiskt också av andra krav inte kunnat köra Plesks kontrollpanel heller. Detta för vi kör en distribuerad lösning där ett kluster av maskiner bara kör en tjänst. Även om Plesk har stöd för distrubuerade lösningar så kör de flesta allt på en maskin för att stödja Plesk - dvs mail, dns, web och allt möjligt. Många lyckas trots detta hålla bra upptider. Igen - Jine - bara ett val vi har gjort och inte säkert bättre eller sämre. Vi tror det är bättre och har därför valt distribuerade lösningar.

Det negativa för oss och andra som valt detta spåret är också att egenutveckling är mycket dyrare och vi har i ärlighetens namn legat efter i många aspekter på kontrollpanels sidan pga detta. Något vi jobbar hårt på för att förbättra (oj - jag hoppas inte det var egenreklam).

KristianE - du har skrivandets förmåga vilket jag inte har. På en mening säger du vad jag säger på 10. :-) Det är rejält skillnad och det var min poäng och det var det jag trodde att vår vän som frågar kunde ha användning av. Hans val vad han gör med det.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-06, 16:58 #17
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
johan1234, bry dig inte om de användare som anklagar en för egenreklam. Vad jag har utläst numera från admins och moderatorer på wn så är "positiv och givande egenreklam" som ger mervärde för tråden tillåten numera, egenreklam typ "spam blaffa i ögat" är inte tillåtet, en moderator/admin får gärna dementera detta.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-06, 19:10 #18
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Men det finns väl inget som säger att han inte kan presentera det han vet och kan utan att hänvisa till sitt företag?

Jag har inget emot länkar till lösningar och företag men det är väl enklare att hålla en rak linje allt igenom så slipper man fundera på om man bryter mot reglerna eller inte.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-06, 19:29 #19
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Om du läser mitt mail så säger jag inte något om detta - bara att vi kör ett annat system och detta är anledningen.
Fortfarande inget svar eller förslag på vad trådskaparen ska titta på istället? Bara förslag på vad han inte ska titta på. Tror fler än jag undrar vad "ett annat system" är, varför inte nämna det istället så kan ecstyle avgöra om det är något för honom själv?
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-07, 00:06 #20
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Du har rätt det är inte ett förslag om vart han skall titta. Det är ett påpekande om stora skillnader i vad som rekommenderas överallt i tråden. Dvs något han bör ta i beaktning om han nu skall ha "resurskrävande" system som driftas. VPS a la containers delar kärna och många molntjänster gör det inte (dvs när du skapar en VM är det stor skillnad i hur de fungerar). Något jag anser var värt att nämna och kan vara avgörande i valet.

Jag kan inte nämna vår egen tjänst då jag skulle bli lynchad här så rekommendationerna faller fortfarande på tjänster som force.com, azure eller amazon. Vet faktiskt inte vad vi har för svenska alternativ. De flesta webbhotellen verkar köra VPS a la containers vilket inte är samma sak. Vore rikitgt roligt att ta fram en lista över svenska molntjänster som fungerar som amazon - om det finns några? Amazon tillåter att ha hostingen i Europa så fungerar lika bra som Sverige.

Tyvärr dock dyrt och det är det jag tror att ni här och vi kan ändra på. Som jag nämde så registreras en stor majoritet av .se domäner av icke svensk ägda registrarer. Tror att om vi inte får lite fart på den sidan så kommer vi se liknande - många utländska aktörer som tar stor del av molnkakan.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
hosting, loopia, webbhotell, x-cart


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017