Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


PR

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-25, 20:41 #1
aktieante aktieante är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 433
aktieante aktieante är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 433
Blockets nya tjänst som heter bilbytare har redan PR6
Den är endast ca 6 månader gammal.
Hur lyckas dom så snabbt få PR6?
aktieante är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-25, 22:24 #2
koFFiii koFFiii är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 56
koFFiii koFFiii är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 56
Många inlänkningar antagligen...
koFFiii är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-25, 23:45 #3
mazadas avatar
mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 270
mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem
mazadas avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 270
Framförallt inlänkar från sidor som har hög PR och TR själva tror jag.
mazada är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-26, 08:19 #4
aktieante aktieante är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 433
aktieante aktieante är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 433
Endast 6 inlänkar.
aktieante är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-26, 11:23 #5
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
6 månader känns lite knapert, att dra på mycket inlänkning på kort tid är i regel inte bra. Men de kanske har haft domänen på uppvärmning ett bra tag innan...
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-26, 13:39 #6
aktieante aktieante är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 433
aktieante aktieante är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 433
*domainname.regdate: 2006-02-27
aktieante är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-28, 09:55 #7
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Inte helt säker,.. men det har helt säkert någonting med samarbetet med Blocket att göra. En inlänk från dem ger nog många poäng. Blocket är ju i stort sett ett utav de företag i Sverige som lägger mest pengar på Google. Du kan söka på nästan vilken vara eller produkt som helst och det kommer nästan alltid upp en spon länk från Blocket. Skulle inte förvåna mig om de hade en ca 1000 ord på adwords. Och de har säkert kört igång en stor kampanj med bilsajten också.

Det är svårt att veta precis hur algoritmerna hänger samman men jag har hört om många fall där en adwordskampanj hjälper din sida upp i det organiska sökfältet. Om det har att göra med ex fler besökare på något vänster.

MEN förutom de små funderingarna så har helt säkert bilbytaren.se fått så snabb hög PageRank för det att sajten har över 8000 indexerade undersidor på Google. Vilket är riktigt kul för mig att se för jag har hela tiden har på WN snackat om att undersidor och länkar inom sajten är det viktigaste inom SEO idag, medans alla andra bara snackar om inlänkar. bilbytaren.se har 1 inlänk som jag kunde se.
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-28, 12:47 #8
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Citat:
Det är svårt att veta precis hur algoritmerna hänger samman men jag har hört om många fall där en adwordskampanj hjälper din sida upp i det organiska sökfältet. Om det har att göra med ex fler besökare på något vänster.
Det kan stämma under vissa förutsättningar.
1) Klick i det organiska resultat är en faktor som påverkar en sidas placering i SERPen, Dvs ju fler som klickar just på din sida dess bättre placering får den.
2) Om klick på en ADwords-annons för Google likställs med klick i det organiska resultatet så stämmer det.
Däremot tror jag inte att en ADwordskampanj i sig hjälper till att få upp en sida, såvida inte 2 gäller, eftersom incitamentet att annonsera på ett nyckelord som man i det organiska resultatet redan ligger mycket högt på minskar. Utan då lär man skifta nyckelord till ett annat där man i SERPen inte ligger fullt så bra till.

Citat:
...medans alla andra bara snackar om inlänkar.
Ta inte i för mycket här. Alla andra pratar inte bara om inlänkar.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-28, 13:13 #9
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Citat:
Originally posted by hubbert@Aug 28 2006, 12:47

Det kan stämma under vissa förutsättningar.
1) Klick i det organiska resultat är en faktor som påverkar en sidas placering i SERPen, Dvs ju fler som klickar just på din sida dess bättre placering får den.
Nej, klick i serpen påverkar inte placeringen i serpen, det är en myt.
Citat:


2) Om klick på en ADwords-annons för Google likställs med klick i det organiska resultatet så stämmer det.
Menar du att ett klick i adwords skulle påverka placeringarna i serpen, knappast!
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-28, 13:18 #10
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
hubbert .... jag menar inte att generalisera er "alla" på det sättet, men det har ju onekligen varit en massa diskussion gällande inlänkar och deras betydelse och det är vissa som hävdar att inlänkar är bara nr1. Och det hävdar jag att det inte nödvändigtvis är, och att det finns andra metoder som kan vara precis lika effektiva och oftast mkt mer relevanta utifrån användassynpunkt. Därför är detta exemplet väldigt intressant.

Och det är intressant det du skriver gällande adwords osv, jag tycker mig aldrig riktigt få ett svar om precis hur det hänger samman men jag tycker att jag stöter på flera exempel där en sida både kan uppnå bättre resultat i det org. sökfältet och sämre pga adwordskampanjer.

Vissa jag har snackat med har också upplevt att de blir "straffade" i det organiska fältet genom sina spon länkar för att de istället åker ner. Därför är det en väldig intressant fråga som tas upp här. Om det är så som du säger att om man köper en spon länk på ett ord där man redan ligger högt så kan det ha en negativ effekt, men om du köper in på ett ord som du inte ligger högt på så kan det ha en positiv effekt.

I första fallet så konkurrerar ju den spon länken med din egna sajt på det org sökfältet och således ger den mindre klick. Det är ju en väldigt intressant fråga.

Jag är helt övertygad om att det hänger samman på något sätt, men alltså om folk visste exakt hur det hänger ihop på Google så hade ju hela idéen med Google försvunnit,-) Lite som om receptet på Coca Cola blev avslöjat:-) Men det är intressant att spekulera över det. Om en sajt såsom Blocket exempelvis som är storkund på Google adwords får någonting ut utav det på andra sätt i det organiska sökfältet.....? Vem vet?
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017