Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Altus i blåsväder

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-17, 12:18 #101
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
Vi tackade nej till en hel del kunder när vi jobbade aktivt med SEO

Det hade varit en enkel match få placeringar för det var ibland lätta sökord...

MEN hemsidan som helhet var en katastrof... Visst kunden skulle fått mer och bättre trafik.... men besökarna skulle höjt på ögonbryna och sagt va f-n är det här för nåt?

Undrar hur det går för Altus nu när dom är borta från google.

Har en handfull webbkunder som är kunder hos Altus
Har varit i kontakt med berörd kund och uppmanat till att hålla koll på sina placeringar.
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-17, 13:16 #102
llr llr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 10
llr llr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 10
Citat:
Vad jag ville med mitt inlägg var just att skapa ett frågetecken ???? runt personerna som smutskastar andra konsekvent när dom själva sitter i samma båt.
Den båten jag spontant tänker på har börjat ta in vatten ordentligt. Vilka som sitter i den får framtiden avgöra. Personligen tycker jag att debatten, som förhoppningsvis fortsätter, leder till en uppryckning. Annars är risken stor att SEO, speciellt i Sverige, en gång för alla betecknas som en ljusskygg verksamhet.

För att kunna föra en vettig diskussion måste vi prata om samma saker

En serös debatt bör egentligen börja med en definition på:
• Vad som moralisk och affärsmässigt inte är ok.
• Vad som är ok och inte är ok enligt sökmotorernas regler

Dessa båda sammanfaller inte alltid fullt ut. Om du själv lägger skulle komma på idén att lägga upp länkfarmer som pekar till dig själv så är det väl knappast något att uppröras över. Det är rimligen bara du själv som drabbas och riskerar att bannas. En risk som alla får kalkylera med. Möjligen kan någon medtävlare som jobbar med innehållsoptimering (kvalitet) och långsiktig optimering att det är skit att inte är kvaliteten på innehållet ska äkta rekommendationer i form av länkar o.sv. Men, trots allt, det är ju inget brottsligt.

Men att utnyttja nya kunders webbplatser för att plantera länklistor på deras domäner till befintliga klienter är betydligt allvarligare. Att dessutom ljuga och kalla det ”sitemap”. Då pratar vi inte gråzon utan ett mycket ljuskänsligt mörker. Går vi vidare och riskerar kundens representation överhuvudtaget genom ”hidden links”. Blandar in allsköns verksamheter så befinner vi oss på en mycket låg nivå där kunderna utnyttjas med risk för utestängning, varumärkes eventuella position osv. Det kanske, till viss del, handlar om kunskapsbrist och brist på respekt för värdet av ett varumärke. Tror att detta kommer att lyftas fram ytterligare framöver.
llr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-17, 13:28 #103
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
llr
Citat:
Det spelar ingen roll att man lyckas placera sin kund topp 10 på alla önskade sökord
har man inte under arbetets gång haft i tankarna på hur man ska förvandla den nya trafiken till kunder/köpare hos företaget man just optimerat.
Så är det slöseri med tid och pengar för alla. Och som det nämdes ovan det kan vara rent skadligt.
Men du, hallå!!!
Det spelar väl en otrolig roll!
Bara för att vi byggt upp en effektiv tjänst som vi tjänar pengar på där vi "strömlinjeformat" processen för maximal utdelning för oss och kund innebär väl inte att det är fel.
Vi är ett företag, glöm inte det.
Ett företag med anställda som arbetar här för sin försörjning.

Du har ju själv ett företag och vet väl att det kostar pengar.
Vi kanske är aningen större än ditt företag men glöm inte att jag personligen arbetat i över 8 år med tekniken för att komma dit vi är idag. Ett hårt arbete med 6 år av slit för i princip inga pengar.
Är det fel att idag tjäna några kronor.

Tror inte du att våra kunder tjänar bra mycket mer pengar på vår tjänst än vad dom lägger ut?
Det är just det som är det viktigaste, hög ROI för kunden.
Effektivt arbete från vår sida gör att vi kan hålla nere priserna som gör det möligt.

Citat:
Eftertsom jag /vi blir omnämnda i samma andetag som SEO uttalar ordet moral eller etik blir jag tvungen att gå in i debatten.
Du är väl i högsta grad redan med i debatten.
Eftersom du är det får du väl tåla lite ytlig granskning.
Den är ju endast ytlig, något annat har jag inget intresse av att granska.

Citat:
Det betyder inte att sidorna får en dubbel representation. Domäner har ett primärt syfte -de ska kommuniceras. (internetlivet är mer än SEO). Spinecom innehåller corporate information avsedd för fysiska besökare. Dessa kommuniceras via visitkort etc. etc. Publiceringsverktyg.info likaså. Positionering.nu likadant. Alla dessa har olika innehåll till olika målgrupper.
Men alla har sitt syfte med sökmotoroptimering.
Det är patetiskt att hävda något annat.

Varför börjar Google med domänregistreringar?
Inte är det för att sälja domäner iallafall.
Det finns ett smartare drag än det som ligger bakom, men det får ni räkna ut själva.

Citat:
Det är inte seriöst att lova en bra SE-representation som inte är förankrat i webbplatsen innehåll och kvalitativa nivå. ”Enkla vägar” i syfte att tjäna snabba pengar med minimal arbetsinsats som bygger på länkfarmar och länklistor som egentligen inte har annat syfte än att skapa artificiell PageRank.
Vad vet du om hur vi jobbar ?
Det är hemsidan, innehåller och relevansen för sökorden som styr vilka sökord kunden FÅR välja.
Relevansen är det som styr hur hemsidan placeras i slutändan.
Det kallas för relevansoptimering och det borde du känna till att vi arbetar med.

Citat:
Sweseek, som nämndes, tillför ingen nytta för fysiska användare.
Nähä, är det du som bestämmer det.
Det är ganska konstigt eftersom SweSeek har runt 1000 besökare om dagen vilka i sin tur till drygt 40% besöker företagets hemsida dom hittat där.
Men, du vet säkert bäst.

Citat:
Den stämmer egentligen med den korrekta definitionen av en länkfarm än länklistorna på Ikanobanken etc.
Det var väldigt vilka ömma tår man trampar på.
Vet du om att jag startade SweSeek för snart 6 år sedan.
Kan inte du en gång för alla förklara diin bild av en länkfarm, bara så att vi andra oförstående kan lära oss något.

Citat:
Att arbeta mot sökmotorerna, sökmotoranvändarna och kundernas strategiska intressen med sådana metoder gynnar bara SEO-konsulten.
Konstig inställning.



Clonix
Citat:
Vi optimerar endast de sidor som vi själva bygger... Meta....interna länkar...rubriker...sitemap...content mm.

När vi kommer upp med vår nya hemsida som är på G kommer all info om SEO försvinna. Vi har inte aktivt försökt sälja seo på över ett år utan utfört det mera som en tjänst gentemot våra kunder vi gjort hemsidor till..... oftast med bra resultat.

Hans.... jag tror du misstolkade mig "Alla timmar har ju iallafall gett top50 placering"
Antalet timmar vi lagt på placering av "sökmotorotimering" kan räknas på en hand.

Nåot jag tror du inser om du kollar hur SEO-undersidan hos oss ser ut och inlänkar mm. vi har ju inte ens en promille av allt SEO-content ni har på era sidor.

Vi har som jag tidigare skrivit slussat leads som förhoppningsvis blivit kunder till er och har även lagt in ett gott ord för er när folk har frågat vilket seoföretag som är vettigt. Soo dont get me wrong here!

Det är bara sitemaps-länkningen som skiljer sig MIL ifrån vad jag personligen
anser vara en bra strategi för att skapa inlänkar till kunder.

Jag skulle tippa på att ni på SEO-logik är ett av dom vettigaste SEO-företagen i Sverige.
Och är det någon jag vill slussa Seo-leads till så är det er.
Det är väl helt ok.

Jag vet att du rekommenderar oss, vi är mycket glada över förtroendet du ger oss för dina kunder.
När det gäller sitemap så vill jag framhäva att den inte utgör något problem.
Om det skulle finnas risk med det så skulle vi inte göra på detta sättet, tro mig.

Dessutom är det nu så att den inte skulle värderas alls av Google är det bara att byta taktik och lägga de externa länkarna på en separat länksida, som om det skulle vara en "bättre" lösning.
Varför har man då externa länkar på en sida med interna länkar.
Det borde ni som är insatta i hur Google fungerar förstå.

Jag vill inte annat med inlägget än att BELYSA att dom som skriver här i själva verket själva, med eller utan framgång, säljer och arbetar med optimering.
ALLA har länkar.
ALLA byter länkar
ALLA sitter i samma båt och jag vill inte gå djupare med an massa kontroller eller mer skitsnack om vad andra gör och inte gör utan ville endast klarlägga fakta för att få slut på diskussionen.

Men, den lär väl fortsätta i oändlighet......... :unsure:
TjörnDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-17, 15:48 #104
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 162
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 162
Ja, en sak som jag blir lite förundrad över i forumet är att det är rätt många SEO:s som "fightas" om rätt/fel, över eller under gränsen. Som någon skrev. Det är "Lex Google som gäller" och den är flytande och orättvis. Det finns ingen försvarsadvokat, bara en åtalsjury om någon kliver i klaveret.

Och, jag måste säga att Hans, trots många "påhopp" ofta lyckas övertala mig i sina argument tills killnad från exempelvis Altus som hade ganska stora problem här på forumet med sin egen argumentation även innan dagen G slog till för dem.

SEO lär inte finnas i all oändlighet, Google lär ersättas med något annat men tills dess önskar jag alla som slitit för att nå framgångarna lycka till. Timpengen blir, utslagen över några år, oftast alldeles för låg. Ofta är det bättre att vara anställd med semester och sjukdagar än att ha anställda och ingen semester.
Axe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-17, 16:33 #105
llr llr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 10
llr llr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 10
SEO
Citat:
ALLA har länkar.
ALLA byter länkar
ALLA sitter i samma båt och jag vill inte gå djupare med an massa kontroller eller mer skitsnack om vad andra gör och inte gör utan ville endast klarlägga fakta för att få slut på diskussionen.”
Ovanstående visar på ett visst obehag av att fortsätta att föra en debatt eller svara på Fultons frågor. Undrar varför?

Trots allt är det metoderna som är intressanta och ska diskuteras, bedömas och /eller förkastas, inte personerna eller företagen.

En vettig debattnivå kommer så småningom att ge resultat.
Det är ingen enskild konsult som sätter nivån för vad som är skit och vad som är sunt (inte ens jag:-). Marknaden och kunderna kommer så småningom att avgöra, förutsatt att bredare diskussionen fortsätter. Jag är övertygad om att debatten kommer att lyftas till högre marknadsnivå inom kort. Är det någon annan än jag som inte tycker att det är bra?
llr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-17, 19:26 #106
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
Citat:
Ovanstående visar på ett visst obehag av att fortsätta att föra en debatt eller svara på Fultons frågor. Undrar varför?
Herregud, jag har ett företag, kunder, personal och en liten gnutta liv/familj att ta hand om.
Nu sätter jag mig för en timmas kvällsarbete och skall behöva svara på detta förhoppningsvis sista inlägg i denna tråd.
Inte för att känner obehag eller något annat, bara matthet.

Fulton som du ville jag skulle svara.
Och som jag skulle ändå, utan den gliriga kommentaren.

Besökarna kommer till 85,7% från sökmotorer.
Därav 51,8% från Google
28,9% från Altavista
6,5% Yahoo!
6,1% Eniro
5,7% MSN
mm

14,3% kommer från direktinskrivningar/bokmärken/länkar.

Lite konstigt att MSN bara genererar 5,7%, lite överaskande och går ifrån "normalsiten".
Men, SweSeek ligger bara 3:a på MSN vid sökning på sökmotor. Etta på Google och Altavista??
Ingen aning om det är anledningen ??
TjörnDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-18, 09:09 #107
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
Hej Fulton.
Ja, ditt resonemang håller.
SweSeek är inte utvecklad för att konkurrera med en annan sökmotor utan är gjord för bra resultat på andra sökmotorer.
Syftet är att företag skall hittas i den och besökare skall så snabbt som möjligt besöka företaget i fråga.

Det är ju dessutom möjligt att registrera sitt företag även om dom inte har hemsida och vara sökbar på sökmotorerna vilket annars inte varit möjligt. (detta var ju innan Eniros tid).
Det var hela affärsidén från början.
TjörnDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-18, 20:07 #108
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
SweSeek är en länkkatalog, precis som dom andra på marknaden med en sökfunktion.
Vad är det för konstigt med det :blink:
TjörnDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017