Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad tänka på när man ska anlita SEO-firma?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-03-07, 07:43 #51
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Tack för länken men personligen orkade jag inte läsa allt själv, kanske någon annan som finner något intressant i det. Jag tycker bara att man ska avstå från att köpa någon SEO tjänst alls, över huvudtaget om man ska ta detta genom den komplicerade vägen.

Anledningen till mitt argument är väll att seo leverantören kanske inte ingår sådana här avtal när det rör sig om belopp som är "mindre". Då får kunden söka nya seo leverantörer och jag gissar på att dem flesta inte ingår avtal likt detta och då resulterar det i att kunden förlorar en hel del tid.

Varför jag säger att seo leverantören inte går med på sådana avtal är p.ga att SEO är osäkert. Vi manipulerar sökresultaten, men om det går fel, ska jag då betala till kunden? Då har jag ju jobbat gratis och jag antar att det inte är så många som gör det, förutom volontär arbeten etc men det är ju en annan sak..
Om du "manipulerar sökresultaten" (dvs använder black-hat-metoder) så har du inget i branchen att göra. Det är just såna SEO-leverantörer kunden vill slippa genom att ha vitesklausuler.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-07, 17:07 #52
Oskarand Oskarand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 22
Oskarand Oskarand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 22
Jag har samma problem som Crille. Är ett litet företag, ont om tid och vill inte lägga ner personlig tid på SEO.
Så om man ska sammanfatta den här tråden såsom jag förstår så verkar det som:
1, för ett litet företag var försiktig med att anlita en SEO firma
2, om man vill outsourca så bättre speca de saker man vill ha gjort och anlita någon för dessa
3, om man anlitar en SEO firma jobba resultat baserat men var försiktig så att de inte spammar och ha med det i kontraktet på något sätt?
Stämmer det? Så bästa är då att följa nummer 2?

Oskar
Oskarand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-08, 08:29 #53
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Intressant att hitta tillbaka till denna tråd som jag glömt bort att jag skapade. Jag vet dock inte om jag totalt missförstått något om SEO men som TheCheesePolice skrev. Att bygga länkar är black hat men om man ska ha någon som helst chans att komma i topp så måste man göra det.

Alltså, vilka magiska white-hat tekniker tänker ni på som gör att en webbsida kan nå högt i SERP:en?

- Skapa bra innehåll: Självklart ska man alltid skapa bra innehåll. Sedan ett par år tillbaka försöker jag bara skapa bästa möjliga innehåll (och strunta i spammiga keywords-sajter). Mycket ofta kan jag dock ha sajter som jag via kommentarer, spontana Facebook-likes etc får feedback om att de älskar sidan...men inlänkarna lyser med sin frånvaro.

- On-Page SEO: Jag fokuserar mycket på det men kan förmodligen göra ännu mer. Nog skulle jag kunna finjustera sajterna än bättre och lyckas ännu lite bättre men jag tror inte att det skulle göra "hela skillnaden".

- Angående Vite (Conny): Idén håller jag med om är bra men jag har mycket svårt att se hur det skulle fungera i praktiken. Kan man verkligen specificera/definiera BlackHat såpass bra att det skulle fungera? Det lär väl krävas en gedigen bilaga för att beskriva detta, eller? Jag undrar sen om ens seriösa företag vill ta i ett sånt avtal då ingen kan garantera något om hur Google kommer agera. Det är en stor risk att ta (beror förstås på det maximala bötesbeloppet) och det kommer i slutändan, förmodligen, landa i högre priser från SEO-företaget. En bra idé men svår att genomföra i praktiken, anser jag (överbevisa mig gärna!).

Ofta när jag läser trådar och inlägg här på WN verkar det som att många svarar utifrån ett ideologiskt perspektiv och hur man skulle vilja att världen såg ut. Jag skulle gärna vilja se exempel på hur man med smart on-page SEO, unikt innehåll etc lyckas få en sida som inte kräver daglig uppvaktning (1-2 h) i form av nytt innehåll till toppen av konkurrensutsatta sökord.

Jag valde för övrigt att anlita ett av de mer kända företagen i branschen efter en rekommendation från en vän som anlitat dem i flera år.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-08, 08:44 #54
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Frågan är om inte länkbyggande i allmänhet klassas som black-hat av Google numer. Dock kan förstås inte deras sofistikerade algoritmer ALLTID skilja på organiska och fabricerade länkar. Det ligger i sakens natur.

All off-page optimering innebär en viss risk, även om vissa aktörer förstås sköter detta snyggare och mer kompetent än andra.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-09, 13:57 #55
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

Frågan är om inte länkbyggande i allmänhet klassas som black-hat av Google numer. Dock kan förstås inte deras sofistikerade algoritmer ALLTID skilja på organiska och fabricerade länkar. Det ligger i sakens natur.

All off-page optimering innebär en viss risk, även om vissa aktörer förstås sköter detta snyggare och mer kompetent än andra.
Japp, allt länkbyggande är ju emot deras önskemål eftersom det används till att manipulera SERPen. Man bör dock notera att många av de riktigt svåra sökorden internationellt fortfarande rankas med spam, så deras automatiska system fungerar inte direkt jättebra (många åker dock på manual reviews som är vanliga inom t.ex lånbranschen).
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017