Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad är ett seoproffs hemlighet?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-24, 18:59 #11
Magnus500s avatar
Magnus500 Magnus500 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 83
Magnus500 Magnus500 är inte uppkopplad
Medlem
Magnus500s avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 83
Citat:
Ursprungligen postat av Wojt Visa inlägg

95% av alla SEO-bolag bygger inte informationssajter åt dig. De lägger länkar på länkfarmar hos alla sina kunder...
Vad jag har sett, och jag tycker mig ha koll på det mesta i branschen, så är det där en enorm överdrift. Bland de bolag som titulerar sig som SEO-bolag så tror jag inte att en enda arbetar på det sättet längre. Det var en del som gjorde det får 4-5 år sedan dock.

Jag har sett lite sånt här fortfarande men det har inte varit något som svenska seo-bolag ligger bakom.
Magnus500 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 19:34 #12
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus500 Visa inlägg
Vad jag har sett, och jag tycker mig ha koll på det mesta i branschen, så är det där en enorm överdrift. Bland de bolag som titulerar sig som SEO-bolag så tror jag inte att en enda arbetar på det sättet längre. Det var en del som gjorde det får 4-5 år sedan dock.

Jag har sett lite sånt här fortfarande men det har inte varit något som svenska seo-bolag ligger bakom.
Tyvärr vet jag flera som fortfarande kör på denna strategi.

Men visst, inte alla.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 20:04 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Wojt Visa inlägg
Tyvärr vet jag flera som fortfarande kör på denna strategi.

Men visst, inte alla.
Och ytterst få av de övriga gör något man inte relativt enkelt kan fixa på egen hand.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 21:43 #14
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Och ytterst få av de övriga gör något man inte relativt enkelt kan fixa på egen hand.
Om man har kunskapen. Det svåraste och mest tidskrävande är väl att jobba med inlänkar om man inte får dessa naturligt. SEO-företagens stora kontaktnät gör att de kan skära ner arbetstiden betydligt mot att sajtägaren själv ska leta reda på länkbyten.

Onpage-biten kan förvisso verka enkel för den som har (grundläggande) kunskaper om HTML. Problemet är väl att många inte har en aning om vad som sker utanför publiceringsverktyget, vilket gör även detta mycket svårt för dem att åtgärda.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 22:08 #15
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av Wojt Visa inlägg
95% av alla SEO-bolag bygger inte informationssajter åt dig. De lägger länkar på länkfarmar hos alla sina kunder...

Bättre att i så fall skaffa någon som kan göra webbplatser åt en.
Jag håller delvis med dig här. Jag får känslan av att du tycker att länkfarmar är dåligt, vilket de med stor säkerhet är ur ett SEO-perspektiv.

Men... om det nu är så att de funkar för dessa SEO-bolag, samt att de är tydliga mot sina kunder om ev. risker samt att de får en (dold) länksida på sin sajt, så ser jag få problem egentligen. Jag förutsätter att kunden betalar för resultat, och uppnås detta genom länkfarmar, samt att SEO-företaget "garanterar" att de inte beblandas med "skumma" sajter, så ser jag som sagt få problem med metoden.

Att anlita någon som skapar ett gäng sajter tror jag precis som du på. Det spelar i och för sig inte någon större roll om det är ett SEO-bolag som gör detta, eller om det är en vanlig webbutvecklare. Fördelen med SEO-bolaget är att de vet vad de pysslar med rent SEO-mässigt, vilket är sajtens syfte. Fördelen med webbutvecklaren är att du då får sajter som du äger och har full kontroll över. (Finns säkert SEO-ftg som ger full kontroll av sajterna också)
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-24, 23:50 #16
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 300
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 300
Jag har undersökt några jobb gjorde av sk seoproffs nyligen eftersom jag fokuserat på seo ett tag.
Jag klandrar inte seoproffsen, men jag har baske mig inte hittat en enda seoproffsad sida som inte är "helt ren" länkmässigt.
Det känns lite konstigt egentligen, ett branschfenomen?
För undersöker man länkarna så nog f*n går de flesta till konstlade döda gamla bloggar som ingen läser med bara spökämnen, eller artikelregister hit och dit med insmugna länkar i skitskrivna helt självklara artiklar.
Sen finns givetvis "äkta" länkar, men undersöker man dem så finner man ofta att dessa med iaf medelgod sannolikhet skapats innan seoproffset kom in, ÅF, artiklar om företag mm.

Det måste kännas lite dirty att vara seoproffs?
olsserik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-25, 00:38 #17
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av olsserik Visa inlägg
Jag har undersökt några jobb gjorde av sk seoproffs nyligen eftersom jag fokuserat på seo ett tag.
Jag klandrar inte seoproffsen, men jag har baske mig inte hittat en enda seoproffsad sida som inte är "helt ren" länkmässigt.
Det känns lite konstigt egentligen, ett branschfenomen?
För undersöker man länkarna så nog f*n går de flesta till konstlade döda gamla bloggar som ingen läser med bara spökämnen, eller artikelregister hit och dit med insmugna länkar i skitskrivna helt självklara artiklar.
Sen finns givetvis "äkta" länkar, men undersöker man dem så finner man ofta att dessa med iaf medelgod sannolikhet skapats innan seoproffset kom in, ÅF, artiklar om företag mm.

Det måste kännas lite dirty att vara seoproffs?
Det är riktigt tråkigt med alla dessa spambloggar med meningslösa artiklar. Men sen finns det naturliga länkar från fjortisbloggare vars blogg knappast är tilll värde för någon. Inte helt olika spambloggar. Hur som helst så är det tråkigt med alla dessa "Jajja-bloggar".

På frågan om det känns dirty att vara SEO-proffs. Jämför med skvallerjournalister, de har lyckats intala sig att det de gör är av högsta kvalitet.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-25, 01:04 #18
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

kw_wasabi ger som vanligt bra svar i frågan!

För att gå ifrån ämnet en smula:

- För tio-femton år sedan kunde du kasta ihop en medioker sajt och få mängder av inlänkar pga att utbudet av sajter var begränsat och folks benägenhet att länka vidare var stort.

- Numer kan du utveckla en väldigt genomarbetad och bra sajt men kan ändå ha svårt att få folk att länka till denna. Dels pga av att utbudet av sajter är så stort och dels att folk tjänar pengar på sina sidor (försäljning, annonsering, affilliate-program AdSense osv) och därmed undviker att få folk att hoppa vidare till andra.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-25, 03:49 #19
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

kw_wasabi ger som vanligt bra svar i frågan!

För att gå ifrån ämnet en smula:

- För tio-femton år sedan kunde du kasta ihop en medioker sajt och få mängder av inlänkar pga att utbudet av sajter var begränsat och folks benägenhet att länka vidare var stort.

- Numer kan du utveckla en väldigt genomarbetad och bra sajt men kan ändå ha svårt att få folk att länka till denna. Dels pga av att utbudet av sajter är så stort och dels att folk tjänar pengar på sina sidor (försäljning, annonsering, affilliate-program AdSense osv) och därmed undviker att få folk att hoppa vidare till andra.
Vill börja med att tacka!

Håller helt med dig där. Till skillnad från förr så får jag väldigt få besökare via länkar från andra sajter. Detta trots att jag nu för tiden länkas från otroligt mycket mer likartade sajter. Det gäller både konstruerade och naturliga länkar.

Jag är inte helt säker på vad det beror på. Att länkarna nu för tiden oftast är placerade i en text borde väl snarare öka klickfrekvensen än minska den? Kan det vara så att folk över lag klickar mindre på länkar, och istället Googlar sig fram till en sajt?

Jag tror på din teori om annonser och mindre vilja att frivilliglänka, men i mitt fall så vet jag att länkarna finns där men ändå inte klickas på i samma utsträckning som förr. En klar majoritet av sajterna jag har länkar på är riktiga sajter vars syfte är att få trafik, inte några som skapats i syfte att länka ifrån.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-25, 14:32 #20
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Citat:
Ursprungligen postat av olsserik Visa inlägg
Jag har undersökt några jobb gjorde av sk seoproffs nyligen eftersom jag fokuserat på seo ett tag.
Jag klandrar inte seoproffsen, men jag har baske mig inte hittat en enda seoproffsad sida som inte är "helt ren" länkmässigt.
Det känns lite konstigt egentligen, ett branschfenomen?
För undersöker man länkarna så nog f*n går de flesta till konstlade döda gamla bloggar som ingen läser med bara spökämnen, eller artikelregister hit och dit med insmugna länkar i skitskrivna helt självklara artiklar.
Sen finns givetvis "äkta" länkar, men undersöker man dem så finner man ofta att dessa med iaf medelgod sannolikhet skapats innan seoproffset kom in, ÅF, artiklar om företag mm.

Det måste kännas lite dirty att vara seoproffs?
Hur hade du önskat att ett SEO-proffs arbetade? Visst kan jag komma på flera andra metoder än halvsnygga länknätverk, men jag vet inte om någon skulle ha råd att köpa de tjänsterna.
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
seo-företag, seo-proffs


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017