Kom ihåg mig?

Frågor om anställa på provision

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-01-24, 21:07 #1
maester maester är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 57
maester maester är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 57
Standard Frågor om anställa på provision

Hej!

Jag har tänkt anställa en på provision och skulle vilja ha lite tips och argument.
En person ska sälja en produkt eller tjänst åt mig, låt oss ta som ett exempel att produkten kostar 1.000 kr ex moms.

Jag hade tänkt dela 30/70, jag får 30%.

1. Är det bästa att anställa honom på dessa vilkor eller att anställa personen genom ett bemanningsföretag, te.x Proffice? Säg

2. Bör provisionen räknas ex moms om produkten som säljs är det?

3. Om säljaren säljer en produkt en månad och får 70% i provision, 700kr, hur mycket kommer ut den 25:e i lönekuveret efter arbg. avg, sociala etc. Kan man räkna grovt 350 kr?

Jag vill givetvis att säljaren sa ha så bra vilkor som möjligt och via t.ex provis ingår försäkring osv.

Tacksam för tips och idéer!
maester är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-25, 00:09 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
1: Nja. Du bör nog anställa honom själv om du vill hålla dina kostnader nere. Känns det jobbigt att ha juridiskt anställda personer så kanske du bör hyra in kompetensen. Men den blir betydligt dyrare. Jag tror inte något bemanningsföretag kommer acceptera en provisionsbaserad ersättningsmodell.

2. Bör provisionen räknas ex moms om produkten som säljs är det?

Moms ska du aldrig, aldrig någonsin räkna med i ditt företag. Säljer du en produkt till privatpersoner så får du lägga momsen i beaktning (d.v.s. det faktiska slutpriset för konsument) - men i din bokföring, budgetar och allt annat är det exkl. moms som gäller. Momspengarna får du ju inte behålla. De ska betalas in till SKV 45 dagar efter utgången av momsperioden. Det är dessutom ingen moms på löner.

3. Om säljaren säljer en produkt en månad och får 70% i provision, 700kr, hur mycket kommer ut den 25:e i lönekuveret efter arbg. avg, sociala etc. Kan man räkna grovt 350 kr?

Den provisionen du erbjuder till din anställde bör vara hans bruttolön. D.v.s efter arbetsgivaravgifter men före inkomstskatten. Du får snarare sänka den till 50/50 om du vill hamna på liknande siffror. Att räkna med att dra arbetsgivaravgifter på 31% först och att detta räknas in i hans provision blir bra för dig men mindre bra för honom.

I ett anställningsavtal reglerar man aldrig arbetsgivaravgifter. Man pratar inte ens om dem. I vissa löneprogram (Fortnox t.ex.) så skrivs arbetsgivaravgiften ut nere i foten så man kan se vilka skatter vi har, men de allra flesta i detta land har inte en aning om hur dyra de verkligen är.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-25, 00:22 #3
maester maester är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 57
maester maester är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 57
Tack för dina svar. Fick klarhet i det mesta, men jag undrar om jag förstått det rätt om jag säger;
Säljeren säljer 10 produkter = 10.000 kr.
10.000 kr - 31% arbetsgivaravg.
= 6.900 kr
6.900 kr * 0,7

Säljarens bruttolön: 4830 kr

Är jag rätt ute då?
maester är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-25, 08:58 #4
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
Om du behåller de första 31 procenten så känns det bättre. Då borde snubben få knappt 5000 före sin vanliga inkomstskatt.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-25, 12:00 #5
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Kika på http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ska...-ut-din-skatt/

Där kan du räkna på vilka skatter som betalas och vad den anställde faktiskt kostar arbetsgivaren.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017