Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Alltid dessa eländiga frakter

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-02, 09:39 #1
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
En liten fundering, ser att många webbutiker ligger på låga frakter. det brukar gå bra tills man är i skedet att växa sig stor, sedan bli likviditetsproblem ett tag och sedan gå bra igen när man är tillräckligt stor.

Jag är i skedet problem och ser därför över frakterna.

I dag har jag enhetsfrakt 99 kr ink moms, och fraktfritt från 2000 kr. ett normalpaket ligger på 120 kr exkl moms att skicka.

Jag betalar alltså ca 40 kr av varje kunds frakt eftersom det är mycket svårt att ta ut högre frakter. Att höja priserna är en omöjlihget eftersom det i dag finns säkerligen 50 djurbutiker som enbart drivs som hobby och som håller låga priser.

Nu i dag får jag ta emot ca 3 kundklagomål om dagen att frakten är för hög för att de ska handla småvaror. Jag sänkte under en period frakterna till 3 fraktklasser, 59, 79 och 129 kr och fick då en ökad kundtillströmning, men jag gick +-0 kostnadsmässigt på alla dessa orders, och vet inte om jag orkar fixa till hälften av mina ordrar varje månad för inga pengar alls. Det enda det genererar är mer jobb, beställa varor väldigt ofta, problem att hålla allt i lager eftersom fel saker tar slut. Jag gav därför upp och höjde tillbaka frakten till min ehetsfrakt

Min fråga är alltså, vart ligger era frakter, och vilken är den faktiska kostnaden, dvs hur mycket sponsrar ni era kunders frakt med???
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 09:44 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
vaför inte reglera alla priser på dina produkter några kronor uppåt, sådant märker kunderna knappt och bjuda på frakten helt?

Sätt dig och räkna på detta och se vad du kan höja dina varor med och om det är möjligt med 0kr frakt.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 10:19 #3
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Har räknat, och säljer du som jag gör väldigt många produkter är det väldigt svårt eftersom en del produkter kan du bara inte höja. Jag har varor som klösträd som kostar sådär 200 att skicka, och sedan småsaker som kostar kanske bara 20 kr att skicka, och då pratar vi enbart portokostnad.

Men som alla ehandlare så vet ni att det som kostar med frakter inte bara är frakten, utan emballage, tid det tar att hantera, returfrakter för de som inte löser ut sina paket m.m. Kostnaderna ska tas någonstans, så är det för alla butiker, och prishöjningar går till en viss del man knappast till allt.


En del går att höja, men eftersom kunderna köper så små produkter säg 4 leksaker, då räcker de 4 kr i tillägg som jag kan göra inte till för att täcka frakterna.


En del av problemer är att kunderna vill köpa väldigt små saker, och då blir fraktproportioenran fel, och det finns heller inte marginaler att lägga på frakten på priserna. Speciellt inte som kunderna har stenkoll på det lägsta priset och är extremt priskänsliga. Så funderingen är ska kunderna få köpa små saker, eller ska man helt nekelt sätta en minsta ordersumma och sänka frakterna


Kom på en ny fråga som jag gärna också vill ha svar på. Ni övriga e-handlare vilka kostnader bakar ni in i era frakter? Ränkar ni med att täcka enbart porto i er fraktkostnad ni tar från kund, eller även övriga kostnader som har med frakthantering att göra?
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 10:40 #4
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Vil förtydliga mig
Jag behöver inte lösa mitt eget frakt dilemma här utan frågorna jag vill ha diskussion kring är alltså:

1) Ni övriga e-handlare vilka kostnader bakar ni in i era frakter? Ränkar ni med att täcka enbart porto i er fraktkostnad ni tar från kund, eller även övriga kostnader som har med frakthantering att göra?

2) Vad har ni för frakt/olika fraktsatser i er butik ?

3) Vad är den faktiska fraktkostnaden per sändning, dvs sponsrar ni med ett antal kr per paket i så fall hur många?
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 11:26 #5
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Jag tycker det är korkat att så många handlare gömmer postens priser. Att man inte vågar ta betalt leder bara till problem framöver

På en shop har vi börjat låta kunderna välja mellan posten (dyrare men snabbare) och schenker (billigare men långsammare) och ingen väljer posten.

Kan svara längre när jag har lite mer tid
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 11:32 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag vill lägga mig i diskussionen ang prissättningen.

Personligen anser jag att du ska ta en ordentlig funderare på att höja priset en aning även om du tappar en del kunder.

Detta särskilt efetsom du verkar jobba med extremt små marginaler,

Skippa postförskott helt, använd kreditkortsbeetalning elelr förskott så slipper du outlösta paket i större utsträckning, då har du i alla fall fått betalt.

Om du har 2% marginal på dina produkter och du höjer priset med 2% så så har du helt plötsligt fördubblat din bruttomarginal, det innebär att du kan tappa 50% av kunderna och ändå tjäna lika mycket pengar. Nu är det ett känt faktum att man kan höja priserna mer än man tror innan kunderna sviker.

Använd andra konkurensmedel än priset!!!

Se till att du får kostnadstäckning på frakten, lägg på 25% på fraktkostnaden som du själv betalar, det finns ingen anledning att gå med förlust på någon produkt (i teorin i alla fall).

Om du betalar 120 SEK i frakt idag så ta själv 149 SEK av kunden (+25% blir egentligen 150).

Var inte för feg utan ta betalt.

Höj inte alla priserna på en gång utan sprid ut det på några månader. Höj några produkter varje vecka. Men höj inte samma produkt för ofta.

Jag föreslår att du börjar med att höja fraktpriserna.

Kunder som gnäller på priset kommer du alltid att ha, det är kundens jobb att gnälla på priset, ditt jobb är att tjäna pengar.

Målet med verksamheten är att på sikt konkurrera med annat än priset så att du kan ta mer betalt än dina konkurenter och du ändå kommer att ha bra tillsströmning av kunder.

Jag kollade på din webbsida och så att produkter som idag kostar 29 SEK borde kanske kosta 49 SEK en produkt kostade 890 inget bra pris höj till 995 i stället. Julkalendern som kostar 35 borde kosta 69 SEK.

Det är just de supersmå artiklarna som kostar dig mycket administration per produktpriskrona.

priser som är bra att använda tycker jag är 49, 69, 99, 129, 149, 199, 299, 395, 495, 595, 695, 995 ...

Sen tycker jag givetvis att du ska ha ett krav på minimiorder på säg 500 SEK eller vad du anser rimligt. Fraktfritt över 2000 SEK.

Rent psykologiskt mjöl i påsen....

Du behöver göra en ordentlig kalkyl så du vet hur mycket varje order kostar dig i tid och därmed pengar. Din egen tid är säkert värd 600 spänn i timmen + moms.

Använd en prismodell så du tjänar pengar på varje order du expedierar. Sen kommer inte varje order att ge vinst i alla fall eftersom komplikationer alltid tillstöter, men det måste i alla fall funka i teorin, annars finns det inte en chans i världen att det skulle funka i praktiken.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 11:50 #7
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Kanske ute och cyklar, men har du tittat efter andra frakt alternativ?
Som t.ex. Schenker.

Kanske kan få ner priset extra, förhandla?

Om det inte är så stor skillnad så kanske man fortfarande kan erbjuda kunden ett val mellan dem.
Ibland kan till och med dhl vara billigare en posten?
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 12:53 #8
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Kör med fast frakt i de flesta fall. Beroende på vilken typ av produkter det handlar om. Några priser vi kör är 39 och 69 inkl. moms.

Mycket skickas som brev och en del blir då paket beroende på orderstorlek. Ibland går vi vinst på frakt, ibland förlust, vilket kvittar ut sig mot varandra så man inte går back.

Kör en minimumorder (kör oftast 100 kr, 500 tycker jag är väl häftigt) så man slipper behandla varor med 20 kr i ordervärde. Även om man inte går med vinst på dessa så kan småkunder leda till stora kunder i framtiden. Det kan även ses som marknadsföring i att de tipsar bekanta. Många testköper för att sedan köpa större, eller så köper de många småordrar på längre sikt. Där spelar logistiken in hur snabbt du kan hantera dessa små beställningar.

Jag har gjort tester med att köra minimumorder på 200, då gnäller kunder att det är för hög tröskel. Sen när de handlar så hamnar de ändå i stort sett alltid över 200 kr... de är bara i behov att gnälla. Därför kör vi 100 när majoriteten ändå kommer över vårt riktiga minimum.

Gör även som Conny säger och försök klämma ut varenda kr på varje vara. Dvs 99, 95 osv. Det blir extrapengar när det blir volym.


Jag har haft kunder som ringt och velat beställa "utan extra avgifter". Dvs de vill inte betala frakt eller fakturaavgift. Dessa typer av kunder finns alltid oavsett fraktkostnad.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 12:56 #9
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Tack jag uppskattar att ni försöker lösa mina fraktproblem men det var inte vitsen med tråden. Jag ville ha svar på de tre frågorna ovan för att få igång en diskussion kring dessa

1) Ni övriga e-handlare vilka kostnader bakar ni in i era frakter? Ränkar ni med att täcka enbart porto i er fraktkostnad ni tar från kund, eller även övriga kostnader som har med frakthantering att göra?

2) Vad har ni för frakt/olika fraktsatser i er butik ?

3) Vad är den faktiska fraktkostnaden per sändning, dvs sponsrar ni med ett antal kr per paket i så fall hur många?


och Ja Barateau, jag har redan väldigt bra avtal med Schenker eftersom jag samarbetar med logistiksföretag, så det är inte där problemet ligger

Conny du har en del bra idéer, problemet är att en del av dem fungerar bra i teorin men ganska illa i verkligheten, och sedan tror jag du missuppfattat mina marginaler, de ligger på samma som de flesta presentbutiker och liknande. Hade datorbutikerna mina marginaler skulle de jubla av fröjd, så allt är relativt. Sedan undrar jag om du verkligen drivit e-handel själv med en väldigt priskänslig målgrupp? Det är välkänt att djurbranschen ÄR en oroligt dålig bransch att jobba med.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 13:28 #10
Unispels avatar
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
Unispels avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Alla branscher är tuffa.

Hur stora/hur mycket väger ett genomsnittligt paket?
Det låter spontant som att du har ett alldeles för dåligt avtal med posten (eller vem det nu är som levererar dina paket).
Börja i den ändan. Förhandla hårdare.

Vi har fri frakt för order över 1500kr. Dessa order "sponsrar" vi naturligtvis fraktkostnaden för, annars inte.
Unispel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017