Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Prisjakt, skriv kontrakt med satan själv

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-28, 21:44 #21
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Prisjakt får väl göra som dom vill, om du ringer google och frågar dom samma sak så tror jag svaret blir liknande. Så länge du driver din webbbutik så kommer du ju vara med. Om du har andra planer så får du väl lägga ner butiken, och då är jag nog ganska säker på att prisjakt inte listar den längre.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-28, 22:05 #22
Intets avatar
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 322
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare
Intets avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 322
Jag mailade Google idag och bad dem ta bort min hemsida från googles hemsida, men jag fick samma svar :/ Är den någon skillnad egentligen? Om dom har något form av script som lokaliserar butikerna som de visar så kan väl ingen tvinga dem att ta bort vissa butiker om det är administrativt tidskrävande att göra det. Konceptet bygger väl på att "alla" butiker ska finnas med så att man kan läsa andra konsumenters betyg av E-butiker. Annars kunde ju alla oseriösa butiker be om att få bli bortplockade och då faller ju konceptet med att varna/tipsa andra om bra/dåliga E-butiker.

Edit: haha, föregående postare tänke likadant som jag
Intet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-28, 22:11 #23
robbanfs avatar
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 216
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem
robbanfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 216
Jag mailade också Google

Men jag fick detta svar:

http://www.google.com/support/webmasters/b...062&ctx=sibling
robbanf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-29, 00:38 #24
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Citat:
Originally posted by studiox@Nov 28 2007, 22:44
Prisjakt får väl göra som dom vill, om du ringer google och frågar dom samma sak så tror jag svaret blir liknande. Så länge du driver din webbbutik så kommer du ju vara med. Om du har andra planer så får du väl lägga ner butiken, och då är jag nog ganska säker på att prisjakt inte listar den längre.
Hos Google kan du välja att vara med eller inte.

Robot.txt
Kod:
User-agent: Googlebot 

Disallow: /
Meta-tagg
Kod:
<META NAME="GOOGLEBOT" CONTENT="NOINDEX, NOFOLLOW">
Tror nog man kan ta bort i webmaster tools också.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-29, 08:15 #25
nifer nifer är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 123
nifer nifer är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 123
Som jag nämnde tidigare så har Prisjakt helt enkelt valt att berätta om vilka företag som finns på e-handelsmarknaden, vad de säljer och till vilket pris.

Om butikerna skall börja välja vad som skall synas hos oss, skulle vi även kunna plocka bort butiker som valt att inte följa ARN:s rekommendationer samt de som anger köpvillkor som inte följer de konsumenträttsliga lagarna. För att slippa tråkiga väntetider så kan vi plocka bort alla butikslänkar där varan inte finns i lager och för att "skydda" användarna mot överpriser så skulle vi kunna plocka bort butikslänkar med priser högre än den billigaste butikens.
Kvar blir butiker med höga omdömen som då listas som enda alternativ för de produkter där de är billigast. En butik och ett pris för varje produkt alltså, tryggt och säkert
Om man tror på att låta Prisjakt avgöra vilken butik användare bör (eller inte bör) ingå avtal med så är ju ovan förslag inte så dumt.

Men genom att presentera en ocensurerad version av marknaden tillsammans med en mängd tips och köpråd så ges konsumenterna dels möjlighet att själva ta ställning till vilket företag det kan vara lämpligt att ingå avtal med, dels möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter till andra.
För en webbplats med syfte att jämföra och presentera just produkter och priser är det viktigt att konsumenten kan lita på att "alla" företag finns representerade och att företagen själva inte på något sätt påverkar sökresultatet.

//Jonas


Edit: Stavning
nifer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-29, 08:32 #26
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Intet@Nov 28 2007, 23:05
Jag mailade Google idag och bad dem ta bort min hemsida från googles hemsida, men jag fick samma svar :/ Är den någon skillnad egentligen? Om dom har något form av script som lokaliserar butikerna som de visar så kan väl ingen tvinga dem att ta bort vissa butiker om det är administrativt tidskrävande att göra det. Konceptet bygger väl på att "alla" butiker ska finnas med så att man kan läsa andra konsumenters betyg av E-butiker. Annars kunde ju alla oseriösa butiker be om att få bli bortplockade och då faller ju konceptet med att varna/tipsa andra om bra/dåliga E-butiker.

Edit: haha, föregående postare tänke likadant som jag
Du kan visst hoppa av google.se , det är bara ställa in robot.txt, sedan kan man inte jemföra ett seriöst företag som google med prisjakt. Tycker prisjakt attityd inställning till de hela är helt sjuk, eftersom jag bårde få bestämma själva vad jag vill synas.

Dom nämner faktiskt ett varumärke som bolaget äger i sitt index, vi skulle kunna hävda varumärkesintrång. Men orkar!

Visst kan jag straffa ut mej därifrån, men tycker inte det är seriöst. Vet bara att jag inte framtiden skall undvika prisjakt för olika webbutiker.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-29, 08:44 #27
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Citat:
Originally posted by nifer@Nov 29 2007, 09:15
Som jag nämnde tidigare så har Prisjakt helt enkelt valt att berätta om vilka företag som finns på e-handelsmarknaden, vad de säljer och till vilket pris.
Om butikerna skall börja välja vad som skall synas hos oss, skulle vi även kunna plocka bort butiker som valt att inte följa ARN:s rekommendationer samt de som anger köpvillkor som inte följer de konsumenträttsliga lagarna. För att slippa tråkiga väntetider så kan vi plocka bort alla butikslänkar där varan inte finns i lager och för att skydda användarna mot överpriser så skulle vi kunna plocka bort butikslänkar med priser högre än den billigaste butikens.
Kvar blir butiker med höga omdömen som då listas som enda alternativ för de produkter där de är billigast. En butik och ett pris för varje produkt alltså, tryggt och säkert
Om man tror på att låta Prisjakt avgöra vilken butik användare bör (eller inte bör) ingå avtal med så är ju ovan förslag inte så dumt.
Men genom att presentera en ocensurerad version av marknaden tillsammans med en mängd tips och köpråd så ges konsumenterna dels möjlighet att själva ta ställning till vilket företag det kan vara lämpligt att ingå avtal med, dels möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter till andra.
För en webbplats med syfte att jämföra och presentera just produkter och priser är det viktigt att konsumenten kan lita på att alla företag finns representerade och att företagen själva inte på något sätt påverkar sökresultatet.
Jonas - allt det där låter jättebra, mer makt åt konsumenten! :-) Där håller jag verkligen med dig till 100%

MEN... däremot bör butiken alltid ha ett val om de vill vara med eller ej. Jag inser att det är en del av er affärsstrategi att man skall kunna hitta i princip hela marknaden på prisjakt, men nu har ni blivit så stora att ni inte behöver kidnappa webbbutiker längre. Snarare är det så att ni är så stora att ni riskerar att få mycket badwill om en sån här grejj skulle blåsas upp av någon skandalsugen it-journalist.

Det är en mycket svår balansgång mellan konsumenträtt och att se till sina kunders (webbutiker, i ert fall) bästa.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-29, 08:47 #28
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by nifer@Nov 29 2007, 09:15
Som jag nämnde tidigare så har Prisjakt helt enkelt valt att berätta om vilka företag som finns på e-handelsmarknaden, vad de säljer och till vilket pris.

Om butikerna skall börja välja vad som skall synas hos oss, skulle vi även kunna plocka bort butiker som valt att inte följa ARN:s rekommendationer samt de som anger köpvillkor som inte följer de konsumenträttsliga lagarna. För att slippa tråkiga väntetider så kan vi plocka bort alla butikslänkar där varan inte finns i lager och för att "skydda" användarna mot överpriser så skulle vi kunna plocka bort butikslänkar med priser högre än den billigaste butikens.
Kvar blir butiker med höga omdömen som då listas som enda alternativ för de produkter där de är billigast. En butik och ett pris för varje produkt alltså, tryggt och säkert
Om man tror på att låta Prisjakt avgöra vilken butik användare bör (eller inte bör) ingå avtal med så är ju ovan förslag inte så dumt.

Men genom att presentera en ocensurerad version av marknaden tillsammans med en mängd tips och köpråd så ges konsumenterna dels möjlighet att själva ta ställning till vilket företag det kan vara lämpligt att ingå avtal med, dels möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter till andra.
För en webbplats med syfte att jämföra och presentera just produkter och priser är det viktigt att konsumenten kan lita på att "alla" företag finns representerade och att företagen själva inte på något sätt påverkar sökresultatet.

//Jonas


Edit: Stavning
Det låte jättevackert när du säger de.. Det är som höra att på Östfronten är allt väl..


Men verkligeheten är ju något helt annat än det du påstår. Om en webbutik inte lämnar prisfiler till Er då? Eftersom hela Eran affärideé bygger på att man lämnar prisfiler till Er, sedan får butikernas köpa bra positioner. Så även om jag har bra pris och inte villa betala för traffiken, så är det inte garanterat att jag syns, även om prisjakt är lite bättre än pricrunner och dom där andra på K. Men ni är forfarande ett vinstdrivade bolag och ni säljer trafik, den som lättar mest på plånboken vinner. Det är inte som PLUS i statliga televisionen , där man opartiska granskningar.

Om Ni nu skall jemföra marknaden bårde ni t.e.x tala om vilka bolag som har betalningsamärkningar och ge bakom liggande ekonomiinformation. Kan vara mer intressent ur ett kundperspektiv, att se att readfejk.se har byt ägare femtio ggr senaste åren osv.. Än att bara lite omdomönen som oftast är fejkade av butikägarna själva för att få sälja.

Sedan man konsumenten börja inse att de handlare som bara användare priset som vapen, har kort livslängd på marknadne och inte allt för sällan är det org. brottslighet bakom fejkade lågpris butiker på elektornikprodukter.



Jag ville plocka bort vår butik helt från Er, jag har aldrig varit intresserad av censurar innehåll. Utan bara försvinna från Er hemsida, då vår webbutik skall bli villande temporät. ( Dvs vi kommer stänga av alla kundvagns funktioner ) , men vi kommer inte plocka bort innehållet pga uppstart tiderna skulle bli långa.

Om en webbutik ägare inte vill finnas i Eran index, så bör det vara han/hennes val och ingent som ni skall leka gud över.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-29, 08:58 #29
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Precis, det låter ju bra, alla ska vara med och så, Verkligheten är att bara den som betalar får synas ordentligt Resten är med för utfyllnad och att det ska se bra ut.
Att inläggen om hur bra butik xxx är är skrivna på arbetstid av respektive butiksägare är en väl känd "hemlighet" och där vill man inte gå in och rensa, för det skulle ju störa trafiken.
Prisagenter i alla ära, men det är dags att släpa fram kvalitetsskillnaderna i ljuset. Jag ska inte recensera mina kolleger/konkurrenter, det får andra göra, men bristen på urval och möjligheter att kontakta bolagen i listan hos vissa prisagenter är häpnadsväckande dåligt.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-29, 09:12 #30
nifer nifer är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 123
nifer nifer är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 123
Citat:
Men verkligeheten är ju något helt annat än det du påstår. Om en webbutik inte lämnar prisfiler till Er då?
Då scannar vi dem.

Citat:
Det är inte som PLUS i statliga televisionen , där man opartiska granskningar.
Hur kvaliteten är på Plus kan ju diskuteras
Vi skulle aldrig gå med på en butiks krav att de skulle få styra över placeringarna på listan.

Citat:
Än att bara lite omdomönen som oftast är fejkade av butikägarna själva för att få sälja.
Naturligtvis skall man vara kritisk mot användare som bara har gett en 10:a i betyg, men det är lätt att kolla hos oss (bara klicka på användaren och se deras omdöme).

Citat:
Utan bara försvinna från Er hemsida, då vår webbutik skall bli villande temporät. ( Dvs vi kommer stänga av alla kundvagns funktioner )
Vi har bara med butiker som man kan handla från på nätet, så då tar vi bort butiken så klart.

//Jonas
nifer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017