Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kreditupplysningar som inte syns

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-25, 20:53 #11
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Citat:
Originally posted by roberthogberg@Aug 25 2006, 17:33
Hej!

Rent juridiskt har man rätt att kunna ta en kreditupplysning utan att brev om detta skickas ut till den som kreditupplysningen görs på.

Creditsafe kan erbjuda denna tjänst.

Mvh Robert Högberg
Luktar egenreklam det här. Nåväl, kan du ange lagrum för det du säger?

Av vad jag kan se, så finns följande att läsa:

Citat:
Kreditupplysningslagen (1973:1173)
11§ Kreditupplysningskopia
När en kreditupplysning om en fysisk person lämnas ut, skall till den som avses med upplysningen samtidigt och kostnadsfritt sändas ett skriftligt meddelande om
a) vem som bedriver kreditupplysningsverksamheten
b ) ändamålen med behandlingen,
c) de uppgifter, omdömen och råd som upplysningen innehåller om honon,
...
osv osv
Vilken lag tillämpar du, rent juridiskt när du har rätt att ta ut en kreditupplysning utan att brev om detta skickas ut?

Mvh Kristofer

Edit: Slänger in lite påföljder när vi ändå är igång

Citat:
Kreditupplysningslagen (1973:1173)
22§ Om den som bedriver kreditupplysningsverksamhet inte fullgör vad som åligger honom enligt 10, 11 eller 12§, får datainspektionen förelägga vite.
...
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-25, 21:52 #12
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det ska finnas ett kryphål. Vore intressant att få veta vad det består i dock.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-25, 22:03 #13
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Kreditupplysning är en sak. Att titta i alla offentliga register är en annan!

En så kallad "microupplysning" (kärt barn har många namn) är ingen kreditupplysning juridiskt sett. Det visar uppgifter från offentliga register (såna register som både du och jag kan få fram), och därigenom behöver man inte redovisa till den sökande om att det. Om du går in på Skatteverket får du fram samma uppgifter, och det gör du via anonyma "Allmänhetens terminal", och där får inte heller personen reda på saker och ting.

Dock skall det tilläggas att uppgifterna inte är up-to-date vad jag har sett, det kan vara typ en vecka mellan uppdateringarna så det kan faktiskt hända en del under tiden.

En kreditupplysning tar fram lite andra informationer, t.ex om hur många krediter man har, hos vilka företag etc. Den informationen faller under lagen, och skall redovisas till den sökande.

För att göra en kreditupplysning skall du ha skäl till det, men att kolla upp någon via offentliga register behöver du inte ha skäl till. Du kan vara helt anonym och ringa och fråga efter personers skolbetyg, äktenskapsförord, vapenlicens etc...
Läs mer på www.fgj.se (Föreningen Grävande Journalister) där de har en lathund i offentliga register..
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-26, 00:44 #14
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by hedberg@Aug 25 2006, 22:03
En kreditupplysning tar fram lite andra informationer, t.ex om hur många krediter man har, hos vilka företag etc. Den informationen faller under lagen, och skall redovisas till den sökande.
UCs kopior innehåller information om att de uppgifterna bara lämnas till kreditmarknadsbolag.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-26, 05:13 #15
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Citat:
Originally posted by Kristofer@Aug 25 2006, 19:53
Av vad jag kan se, så finns följande att läsa:

Citat:
Kreditupplysningslagen (1973:1173)
11§ Kreditupplysningskopia
När en kreditupplysning om en fysisk person lämnas ut, skall till den som avses med upplysningen samtidigt och kostnadsfritt sändas ett skriftligt meddelande om
a) vem som bedriver kreditupplysningsverksamheten
b ) ändamålen med behandlingen,
c) de uppgifter, omdömen och råd som upplysningen innehåller om honon,
...
osv osv
Vilken lag tillämpar du, rent juridiskt när du har rätt att ta ut en kreditupplysning utan att brev om detta skickas ut?
En mikroupplysning innehåller inga råd, den innehåller bara offentliga uppgifter som du själv får ta hänsyn till.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-26, 10:46 #16
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Vilken lag tillämpar du, rent juridiskt när du har rätt att ta ut en kreditupplysning utan att brev om detta skickas ut? [/QUOTE]
En mikroupplysning innehåller inga råd, den innehåller bara offentliga uppgifter som du själv får ta hänsyn till. [/QUOTE]
ACME upplysningar innehöll en kreditskala 1 till 10 .

Det jag vill se är

Har personen inkomst hur mycket
Betalningsanmärkningar ( Hur mycket )
Sedan en bedömning ,en så kallad ratening.

Där hade ACME en utmärkt tjänst. Sedan det där med kreditupplysningar om "brev" skall gå ut eller inte, är det tydligen 2 lagar kollidera med varandra. (Grundlagen och kreditupplysninglagen ) Datainspektionen gillar inte detta. Det har varit mycket snack om det där.

Men att kolla upp vad folk tjänar, om dom har betalningsanmärkningar, vilken adress dom bor på tycker jag är självklart, utan att det skall gå ut något brev. Att ringa kronofogden och kolla hur mycket om dom har anmärkningar , är ju värdelöst. Det bästa vore om belastning registret kunde läggas ut på internet också, så man kan gallra bättre.

Skulle vara jävligt praktiskt att vid anställningar och dyligt att kunna skippa folk som har suttit på fästning. Finns ingen bra sätt och kolla om folk är straffade idag, förutom ta kontakt med landet alla domstolar och se om det finns domar på personen ifråga.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-26, 13:55 #17
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Citat:
Originally posted by klein@Aug 26 2006, 10:46

Skulle vara jävligt praktiskt att vid anställningar och dyligt att kunna skippa folk som har suttit på fästning. Finns ingen bra sätt och kolla om folk är straffade idag, förutom ta kontakt med landet alla domstolar och se om det finns domar på personen ifråga.

Tycker det är rätt att alla inte ska kunna söka i belastningsregistret. Men du kan komma runt detta genom att be dom som söker jobb själva begära ett utdrag ur belastningsregistret och visa upp det för er.

http://www.dagensnyheter.se/DNet/jsp/polop...ousRenderType=8
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-26, 14:29 #18
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Nordea brukar göra kreditupplysning på mig varje år när jag ska vikariera där på sommaren. Då ser de även mitt obefintliga belastningsregister. Tycker inte det är anmärkningsvärt på något sätt..
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-27, 01:22 #19
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Följande register anser jag ska vara offentliga och varför:

1. Försäkringskassans, så jag inte behöver anställa någon som är sjuk ofta eller har barn som är sjuka ofta. Säkert går det att tyda ut ett mönster för att se om personen sjukskriver sig vid speciella tillfällen.

2. Sjukjournaler, jag vill veta om personen har några åkommer som kan komma att påverka personens produktivitet. Kan vara bra att veta om det finns tendens för alkoholism så jag slipper betala dyr rehabilitering. Vilka idrottskador personen har haft, så jag slipper riskera produktionsbortfall på att någon ska halka på en innebandyklubba.

3. Sociala register, så jag kan veta om den jag ska anställa kommer att ränna runt i skolan för att diskuttera struliga barn, sitta på barnpsyket osv.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-27, 10:48 #20
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Klein: Varför skall inte fakturan betalas? Om man har ingått ett avtal så har man väl det även om företaget begärs i konkurs? Har man fått tjänsten levererad skall den betalas. Är inte det självklart? Är man missnöjd med hur saker sköts kan man säga upp avtalet, även till ett konkursdrabbat företag. Bara för att det begärts i konkurs betyder inte att deras verksamhet kommer upphöra. Genom att inte betala riskerar du däremot att bidra till just det.

En annan sak är det förstås om man inte fått tjänsten levererad...

Dessutomvarför skall en arbetsgivare ha tillgång till belastningsregistret...? Det ser jag ingen som helst anledning till utom i extrema undantagsfall.

Kristofer - de ser inte ditt belastningsregister genom en kreditupplysning, vad menar du...?
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017