Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Sveawebpay vs Klarna

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-26, 00:10 #41
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Det är dock inte många bedrägerier som behövs för att det ska gå jämnt upp. Klarna är dessutom välkänt hos många e-handelskunder, och jag skulle gissa att det leder till fler köp.
Det behövs cirka 4,7% i bedrägerier. Det tycker jag är en väldigt hög siffra. Kan det stämma att man förlorar cirka 4,7% av fakturaköpen p.g.a. bedrägeri och att kunden inte betalar?

Senast redigerad av Lancelot den 2011-02-26 klockan 00:18
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-26, 00:27 #42
randis randis är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 45
randis randis är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 45
Uppenbarligen är det ju en bra bit under 2.25% som i slutändan inte betalar eftersom Klarna kan ha den satsen på köp. Jag skulle väl tro att majoriteten av de som inte betalar är oförmögna att betala dessutom och inte bedragare.

Det man måste ta ställning är ju hur bra man själv klarar en order på 4000 som man inte får betalt för. Den kanske motsvarar 0.5% av omsättningen, men är för mycket att hantera. Det kan dessutom vara så att det blir jättemycket en period, men utslaget på de tre senaste åren så är vi nere på en procent.

Att använda factoring är lite som att köpa en försäkring. Du riskerar inte mycket, men betalar totalt sett mer än vad "snittolyckan" kostar.

Storleken på eventuell olycka kan man lätt begränsa med ett maxbelopp för fakturaköp. Det är även vettigt att bara skicka till folkbokföringsadressen för att inte riskera att någon beställer och fakturan går till någon helt ovetande person. Så tror jag de flesta factoringbolag gör.

Factoring är tryggt, men väldigt dyrt. Jag vet flera företag som testat det, men sedan slutat med det. Att som Klarna dröja upp till 21 dagar med betalningen och hävda att man får ett bättre kassaflöde har ju två sidor. Har du 10 dagar själv får du ju förmodligen in merparten av pengarna snabbare, men har du inga bra rutiner för uppföljning av obetalda fakturor så blir det sämre.

Räkna med att det är väldigt många som inte kommer att betala förrän efter en påminnelse. De "glömmer" bort det, men när det blir den 25:e igen så får många mycket bättre minne.
randis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-26, 10:24 #43
Megashop.se Megashop.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 149
Megashop.se Megashop.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 149
Ni som kör med klarna måste ha feta marginaler, räkna lite snabbt vad det skulle kosta oss. Ca 6000-8000:- månaden. Vi betalar mindre än det för obegränsat antal kreditupplysningar för ett helt år.

Kollar man alla kunder så är det inte många som i slutändan inte betalar, och med våra marginaler så skulle aldrig tex klarna funka.
Megashop.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-26, 12:50 #44
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Factoring är alltså att jag kör på hela tjänsten? De står för riskerna också?
Jag vill ju ha Klarna, men de har ju en väldigt stor nackdel (förutom att de är jättedyra). De betalar en så himla sent, hur ska det vara bra?

Edit:

Hittade info här:

http://www.sveawebpay.se/ta-betalt/faktura/

Senast redigerad av Lancelot den 2011-02-26 klockan 15:04
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 14:44 #45
glastron glastron är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 77
glastron glastron är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 77
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Okej.

Tror nog inte jag kör med klarna.

Vi utgår ifrån att jag har 50 ordrar/mån i butiken som jag vill lägga till fakturatjänst på.
Snittorder: 1000
Om året betalar jag alltså:

600*12,6=7560SEK i faktura avgift
600 000 * 0,0275= 16 500 SEK i transaktionsavgift (2,75 %)
+ 2950 SEK i årsavgift.

Sammanlagt blir det: 16500+7560+2950=27010SEK

Det är inte lite pengar.

Så jag kommer antingen fakturera i egen regi eller endast betala något företag för att administrera mina fakturor.

Gör jag det i egen regi kommer jag typ betala 8*600= 4800/år till kreditkontrollsföretag
Ska ta reda på hur mycket Svea tar för att endast administrera fakturor och återkommer.

Ja det blir mycket pengar tillslut! Kan du inte göra en uträkning med Swea som jämförelse? Ska köra igång en ny e-handel snart och funderar på dem, eller om man ska fakturera själv..
glastron är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017