Kom ihåg mig?

Prisvis, skojare?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-04, 00:54 #41
sansa sansa är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 2
sansa sansa är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 2
[quote]Originally posted by klein@Mar 1 2008, 19:48
[QUOTE=tartareandesire,Feb 27 2008, 14:05] [QUOTE=klein,Feb 26 2008, 17:36]
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire,Feb 23 2008, 12:07
Det är inte det saken gäller! Jag skall inte behöva sej nej till någon jag inte vill ha, utan vill jag ha telefonförsäljare så skall jag fylla i en blankett i 3 exemplar och skicka passkopia till berörd myndighet som skall ge telefonförsäljare tillstånd att ringa mig, annars skall det vara en kriminell handling att syssla med telefonförsäljning om man inte har dessa papper i ordning.


Welcome to SSSR!
sansa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-04, 08:29 #42
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by sansa@Mar 4 2008, 00:48
SPAM är kriminellhandling och kallas för SPAM endast om man skickar oönskade mail till privatpersoner. Att skicka mail till företag är inte kriminellt och kallas inte SPAM. Det har inget med ägande av domänet att göra utan syftet mailadressen används för. Enskilda firmor är jurudiska personer och uppfattas inte som privat personer. Om ni vill, kolla det i lagen eller fråga en jurist.

Företag skickar mail till företag i marknadsföringssyfte och det kallas för B2B marknadsföring. Seriösa företag har en liten länk i slutet av mailet ... UNSUBSCRIBE. Om man inte vill ha det, klickar man på länken och löser det. Annars bör man sluta ha sin mailadress ute på nätet ... eller sluta ha företag helt enkelt så kommer ingen maila dig. Dessutom finns det en mapp för skräppost där man enkelt kan flytta mailet och då kommer alla mail från denna adress till denna mapp. Enkelt.

Jag blir så tröt på alla dryga s.k. "företagare" som gärna vill sälja men absolut inte köpa eller bli bjudna att köpa något. Företagande handlar om utbyte av både varor och tjänster och om vi skulle sluta marknadsföra oss hade marknad slutat att fungera. B2B är nåt annat än B2C och om man inte kan sluta tänka som en liten konsument ska man helst låta bli av att vara företagare ... ta anställning, kom hem efter jobbet, lås dörren, ta ner persiener och lev ditt ensamma liv tills du dör ... ensam. Om någon ringer dig, släng luren i väggen. Vilket sjukt land!
Du får endast skicka "spam" till jurdiska personer dvs HB, AB, Ekonomiska föreningar osv., dvs du få inte skicka spam eller marknadsföreningsinformation till enskilda firmor eller privatpersoner. Spam är det så länge jag inte bett om skiten.

Och ägs domänen av privatperson, så bör du inhämta tillstånd innan.

Det handlar inte B2B, det handlar om respekt. Seriösa företag fråga först, innan man tvångansluter något till ett nyhetesbrev eller liknade. Jag skall kunna driva min enskilda firma utan att bli tvånansluten till olika nyhetesbrev.

Det finns andra sätt att marknadför sej än via epost om man vill syssla med seriös B2B.

Jag skall väl har rätt och lägga ut min epost adress på en hemsida, för att seriösa människor skall nå mej, utan att bli tvångansluten till någonting. Ungefär som om du börja på arbeta Scania, så måste du gå med facket.

Skräpfilter har sina begränsningar, börja lära spamfilter att filtera svenska epost, så kommer viktiga epost också att hamna där till slut, därav måste man mota olle griden...

Men självklart få du skicka till din spam till jurdiska personer eller folk som har gjort opt in förfarande..
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-04, 08:32 #43
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
[quote]Originally posted by sansa@Mar 4 2008, 00:54
[QUOTE=klein,Mar 1 2008, 19:48] [QUOTE=tartareandesire,Feb 27 2008, 14:05]
Citat:
Ursprungligen postat av klein,Feb 26 2008, 17:36
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire,Feb 23 2008, 12:07
Det är inte det saken gäller! Jag skall inte behöva sej nej till någon jag inte vill ha, utan vill jag ha telefonförsäljare så skall jag fylla i en blankett i 3 exemplar och skicka passkopia till berörd myndighet som skall ge telefonförsäljare tillstånd att ringa mig, annars skall det vara en kriminell handling att syssla med telefonförsäljning om man inte har dessa papper i ordning.


Welcome to SSSR!
Du menar väl CCCP? :-)
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-07, 23:33 #44
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
Spamlagen handlar inte om vem som äger domänen utan vem som är innehavare av mailadressen, du kan som privatperson eller anställd ha en mailbox hos cdon.com som är din personliga mailbox som du har fått av cdon.com om du jobbar hos dom, den får ingen spamma enligt spammingreglerna, sen vem som äger domänen är oväsentlig.

Regeln är

Citat:
Du får endast skicka "spam" till jurdiska personer dvs HB, AB, Ekonomiska föreningar osv
Med andra ord så skulle man om man har ett föertag enligt ovanstående kunna t.ex lägga in info@dittforetag.se som sin privata mailadress och sen anse den vara just din privata mailadress och anmäla alla spammande företag om dom skickar spam till den mailadressen ?

Hur är det nu. har någon koll på om Prisvis har fått in sin fot i sverige och har någon direkttrafik ?
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-08, 09:04 #45
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by DistansData@Mar 7 2008, 23:33
Spamlagen handlar inte om vem som äger domänen utan vem som är innehavare av mailadressen, du kan som privatperson eller anställd ha en mailbox hos cdon.com som är din personliga mailbox som du har fått av cdon.com om du jobbar hos dom, den får ingen spamma enligt spammingreglerna, sen vem som äger domänen är oväsentlig.

Regeln är

Citat:
Du får endast skicka "spam" till jurdiska personer dvs HB, AB, Ekonomiska föreningar osv
Med andra ord så skulle man om man har ett föertag enligt ovanstående kunna t.ex lägga in info@dittforetag.se som sin privata mailadress och sen anse den vara just din privata mailadress och anmäla alla spammande företag om dom skickar spam till den mailadressen ?

Hur är det nu. har någon koll på om Prisvis har fått in sin fot i sverige och har någon direkttrafik ?
Men du får inte skicka spam till enskilda firmor, så är det bara. Följ lagen.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-08, 13:35 #46
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by sansa@Mar 4 2008, 00:48
SPAM är kriminellhandling och kallas för SPAM endast om man skickar oönskade mail till privatpersoner. Att skicka mail till företag är inte kriminellt och kallas inte SPAM. Det har inget med ägande av domänet att göra utan syftet mailadressen används för. Enskilda firmor är jurudiska personer och uppfattas inte som privat personer. Om ni vill, kolla det i lagen eller fråga en jurist.
Sansa - Det är väl snarare så att du är sämre påläst i sammanhanget:

Citat:
Det är förbjudet att skicka obeställd e-postreklam till privatpersoner och enskilda firmor, men inte till aktiebolag, stiftelser och andra juridiska personer. Liknande regler gäller inom hela EU, både för e-postreklam, reklam via fax, SMS, MMS och automatiska uppringningar.
Källa
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-10, 17:09 #47
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
[quote]Originally posted by sansa@Mar 4 2008, 00:48
Citat:
Ursprungligen postat av klein,Oct 27 2007, 04:41
Det har inget med ägande av domänet att göra utan syftet mailadressen används för. Enskilda firmor är jurudiska personer och uppfattas inte som privat personer. Om ni vill, kolla det i lagen eller fråga en jurist.

Företag skickar mail till företag i marknadsföringssy
När blev enskilda firmor juridiskperson. Har ingenting vad du använder e-post adressen till. Utan vem som äger domänen.

Ägs domänen icke juridiska person dvs EF eller Privatperson == Kriminellt att skicka spam till adressen , även om epost adressen ligger ute på nätet. Tyvärr är det inte fängeslestraff på skala, kanske dags att börja lobba för att det skall vara fängesle staff för spam skickade.. ( 10 år till 20 år fängelse är lagom för den här typen av brott)

Ägs domänen av juridiskperson dvs AB, HB, KB, Ekonomiskförening osv... Så får du skicka "reklam" dock är det god internetsed att att man möjlighet att tacka nej fortsätta utskick.

Här bårde man också lobba för en lagändring, att man inte få skicka spam inte ens till juridiskpersoner, utan att avsändare har ett skrifligtavtal som godkänner det.

Sedan bör vara väldigt lyhörd i dessa frågor... Om du inte vill ha din domän i divers spamfilteringslistor eller rent av ddos attack kan bli svaret, om du retar upp fel människor.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-24, 07:49 #48
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Jag hade rätt! Prisvis var skojare. Dom är bara ute efter webbutikternas "sökord" och sälja eget innehåll.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-03, 15:53 #49
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
Hur är det med Prisvis egentligen, är det någon som har koll på om det är bra eller dåligt att lägga in e-butikens alla produkter där ?

Jag får fortfarande mail mellanåt från kunder till mig som har lagts in hos dom och fått ett spammail om att dom kan lägga in sina produkter också.
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-03, 23:27 #50
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Har svårt att tro att det skulle ha betydelse vem som äger domänen. Om det var ok att skicka spam till domäner som ägs av juridiska personer (företag) så skulle det innebära att det är fritt fram att skicka till gmail / hotmail / etc adresser...
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017