Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad exakt gäller vid reklamation? A eller B

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-03-17, 12:12 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Standard Vad exakt gäller vid reklamation? A eller B

Köpte en Samsung Galaxy S3 för någon månad sedan på Elgiganten och efter bara några veckor så slutade hörlursingången att fungera, oavsett vilka hörlurar jag använder så hör man bara ljudet i ena örat och jag har tryckt in så långt man kan.

På deras egna hemsida så skriver de följande om reklamation:

Citat:
När du handlar som privatperson gäller alltid konsumentköplagen, som ger dig 3 års reklamationsrätt. För att ett fel skall täckas av reklamationsrätten ska det vara ursprungligt, dvs. att det har funnits i produkten från början. Vid en reklamation är det du som konsument som ska påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början.
Källa: http://www.elgiganten.se/cms/s-OSesG...garantivillkor

Däremot på en annan hemsida så står följande:

Citat:
Reklameras produkten inom 6 mån så har konsumenten alltid rätt till reparation, OM inte säljaren kan bevisa att konsumenten orsakat felet.
och
Citat:
Efter 6 mån åligger det konsumenten att bevisa att felet är ursprungligt (om du kan visa att produkten hanterats enligt instruktionerna och med varsamhet, torde detta räcka i många fall, men det beror förstås på vilket företag man har att göra med). Om garantin är 1 år, så blir detta i praktiken först aktuellt efter 1 år.
Källa: http://www.omteknik.se/10-tips-till-...ra-en-produkt/

När jag läser Elgigantens förklaring så tolkar jag det som att det är jag som måste bevisa att felet fanns ursprungligen. Men om jag istället läser Om Teknik's förklaring så verkar det istället vara så att det är först efter 6 månader som konsumenten, i detta fall jag, måste bevisa att felet fanns där ursprungligen.

Jag ska alldeles strax åka ungefär 30 minuter till närmaste Elgiganten och det ställe jag köpte telefonen på och först be om att ta ut detta på min garanti, men om de försöker krångla sig och inte accepterar att ta det på garantin så vill jag veta vad jag har för rättigheter vid en reklamation.

Tack på förhand
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-17, 14:53 #2
introstand introstand är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 79
introstand introstand är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 79
Enligt konsumentköplagen: Fel som visar sig inom 6 månader anses funnits där när varan såldes om inte säljaren kan bevisa annat.

Hänvisa till konsumentköplagen om de mot förmodan skulle försöks krångla sig ur sitt ansvar, men jag tror de vet bättre.
introstand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-17, 18:13 #3
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Funkade ju hur bra som helst att bara snacka med dem. Man lär sig helt annorlunda i skolan där det sägs vara otroligt svårt och det framställs som man lätt blir lurad.
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017