Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Returer - hur gör ni?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-14, 12:15 #1
f-word f-word är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 36
f-word f-word är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 36
Hej

Har precis fått en retur från en kund som skickat tillbaka två tröjor som hon köpt. Hon hävdar att de gått sönder vid tvätten och vill därför ha nya produkter. Det handlar om två huvtröjor och det är dragsnörena som har trasat sönder. Av totalt fyra snören har 3 (!) trasats sönder. Jag har sålt en stor mängd tröjor av samma märke, använder dem själv så gott som dagligen samt att många i min bekantskapskrets gör det samma. Jag har aldrig sett eller hört ens en antydan till att dessa ska börja trasa sig som dessa har gjort. Hur stor är chansen att en och samma kund lyckas få två tröjor som går sönder på detta vis. Tröjorna var dessutom inte likadana så det kan inte vara så att det är en särskild leverans som är drabbad.

Jag är alltså helt övertygad om att anledningen till att de blivit som de blivit är kundens eget fel. Jag kommer hursomhelst antagligen ersätta med nya produkter ändå bara för att undvika badwill men det är ju lite surt. Hur gör ni andra i liknande fall, antar att jag inte är ensam?
f-word är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-14, 13:49 #2
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Tuff avvägning.

Å ena sidan:
Kunden blir inte glad om du nekar. Risken finns att kunden sprider ut till andra att ni inte är seriösa och ger dålig service osv.
Nu framgår det väl inte riktigt hur stora belopp det handlar om, men om det handlar om helt nya tröjor så kan det kanske vara läge att ge nya. Är det tröjor där det har gått en längre tid (och man kan misstänka ett antal tvättar, slitning etc) så kanske man kan prata med kunden och arbeta ut något.

Å andra sidan:
Om du ger kunden rätt, så blir kunden glad. Kunden kanske rentav berättar det för andra, att det där företaget var bra att göra med, åh vilken bra service de hade. Risken finns att kunden (eller andra) sätter detta i system, att de köper plagg som de använder ett tag, sen gör de sönder dem och du byter ut dem mot nya...

Finns det några speciella tvättråd, som att man skall tvätta den "in-och-ut" (avig?) så att snörerna inte kan fastna i maskinen etc. Kan det vara så att det finns risk om man tvättar tröjorna på ett speciellt sätt att snörena kan fastna i tvättmaskinen? Det kan faktiskt vara så att kunden har tittat på tvättlappen och följt anvisningarna för hur plagget skall tvättas, och att det därefter har blivit fel.

Att det blir fel på saker och ting händer, att en kund får två felaktiga produkter samtidigt är givetvis en liten chans, men fullt inträffbar.
Med tanke på att det handlar om EN kund med TVÅ fel så bör du nog vara på något sätt tillmötesgående. Exakt vad det innebär får du själv avgöra.

Det är mitt råd.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-14, 23:12 #3
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 141
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 141
Det är ju alltid bra att ha detaljerade villkor vad som gäller och inte gäller vid eventuella reklamationer. Så att man kan ha "ryggen fri". Samtidigt som villkoren ska vara detaljerade så får dom ju inte vara avskräckande.

Vad säger din egen leverantör? (eller syr du själv )

Om leverenatörern säger "Nej, detta har kunden orsakat själv" så kan du ju vidarebefodra det till henne.
JohanH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-15, 01:28 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Framförallt kan det ju vara bra att ha med något i villkoren om att anmärkningar på produkten måste ske inom 30 dagar eller liknande.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-15, 10:22 #5
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 751
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
jimmies avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 751
Citat:
Originally posted by jonny@Feb 15 2005, 01:28
Framförallt kan det ju vara bra att ha med något i villkoren om att anmärkningar på produkten måste ske inom 30 dagar eller liknande.
Svensk lagstiftning gäller även om du skriver något sådant, man kan inte avtala bort lagen. Inom första året så är det säljaren som måste visa att det är kunden som har handlat fel och därmed skadat varan.
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-15, 10:53 #6
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Första halvåret!

Garanti är frivilligt att ge.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-15, 11:15 #7
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 751
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
jimmies avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 751
Citat:
Originally posted by ztream@Feb 15 2005, 10:53
Första halvåret!

Garanti är frivilligt att ge.
Öhh nä. I och för sig heter det inte garanti i detta fallet men reklamationsrätt men det är samma sak.

http://www.kov.se/mallar/sv/artikel.asp?ln...ngArticleId=133

konsumentköplagen kan man inte avtala bort.
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-15, 11:27 #8
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Jag är inbegripen i konsumentköplagen.

Reklamationsrätt är inte vad du pratar om. När det gäller reklamationsrätt är tidsfristen 2 år och det är upp till köparen att bevisa att felet inte orsakats av honom.

Alla fel som uppträder inom 6 månader ska säljaren bevisa beror på konsumenten.

Och garanti är återigen inget lagstadgat.

The facts: http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19900932.HTM
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-15, 13:03 #9
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 751
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
jimmies avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 751
Citat:
Originally posted by ztream@Feb 15 2005, 11:27
Jag är inbegripen i konsumentköplagen.

Reklamationsrätt är inte vad du pratar om. När det gäller reklamationsrätt är tidsfristen 2 år och det är upp till köparen att bevisa att felet inte orsakats av honom.

Alla fel som uppträder inom 6 månader ska säljaren bevisa beror på konsumenten.

Och garanti är återigen inget lagstadgat.

The facts: http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19900932.HTM
Jag säger inte att garanti inte är lagstadgat jag säger att reklamationsrätten är det.

Dessutom är praxis oftast(alltid?) 1 år för säljaren att bevisa att felet beror på konsumenten. Så var det i alla fall senast jag kollade upp det.

Står inget om 6 månader i konsumentköplagen utan det är branschpraxis som gäller.
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-15, 14:06 #10
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Det är vanligt att säljare lämnar garanti på ett år. Det stämmer, men det är helt irrelevant för det har inte med lagen att göra.

Reklamationsrätt: 2 år (bevisbörda på köpare om tiden för köpet är över 6 månader sen)
Lagstadgad "garanti": 6 månader (bevisbörda på säljare)

Har du testat läsa § 20a i KKL innan du säger att jag har fel?
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017