Kom ihåg mig?

Dibs just nu

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-01, 21:18 #11
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Jag har under de senaste tre veckorna haft regelbundna problem med Dibs, eller rättare sagt: Dom har haft stora problem som har drabbat mig.

Jag pratade med supporten i förra veckan och fick då reda på det Gustav skrev tidigare i tråden att dom har flyttat in på nya servrar och har haft stora problem att få systemen att fungera korrekt. Jag påtalade å det skarpaste att jag tycker att det är oerhört amatörmössigt och respektlöst att sjösätta något nytt system på nya servrar utan att testköra det pararellt med det gamla fungerande systemet innan det nya tas i bruk skarpt.

Kortbetalningarna har i princip legat nere varje natt mellan 00.00-01.00 som dom jobbat på systemen, administartionssystemet har legat nere ett flertal eftermiddagar i flera timmar och det har inneburit att vi inte kunnat debitera aktuella transaktioner samma dag.

Dom har även brottats med redovisningsproblem och det är snarare ett undantag om pengarna kommer in dagen efter som står i deras avtal. Titta på era kontoutdrag så kommer ni att se både insättningar och krediteringar av samma belopp flera gånger den senaste månaden.

Som jag sa till supporten så förutsätter jag att ingen månadsavgift kommer att debiteras mig resten av året som kompensation och svaret jag fick var att varje klagomål/påpekande o.s.v. behandlas individuellt och visst finns det en stor chans att vi (som hör av oss och kräver) kommer att få en viss ersättning för strulet.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-01, 23:11 #12
Krokodox Krokodox är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 21
Krokodox Krokodox är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 21
Samma här!

DiBS har strulat otroligt mycket för oss den senaste tiden, allt sedan deras flytt till nya servrar. Det började med att deras system inte längre kunde visa sammanställning för totalsumma per dag och sen brakade det loss.

På senaste tiden har det inte gått en dag utan någon form av störning, antingen har inte deras administrativa system fungerat (= vi kan inte se och processa betalningar) eller så har kunder inte kunnat genomföra betalningar (= vi får ingen inkomst)


Vi är *EXTREMT* less på DiBS och deras amatörmässighet. Så lång tid som detta har strulat kan det inte ta att lösa detta problem! Antingen har dom helt inkompetenta tekniker eller inhyrda konsulter och / eller så är DiBS helt inkompetenta som upphandlare av drifttjänst.

Vi har varit och bråkat på dom nästan dagligen och precis som ett tidigare inlägg här så verkar det vara upp till var och en som drabbats att förhandla sig till någon form av ersättning. Jag hyser mkt låga förhoppningar om deras vilja till att ersätta sina kunder och förutom att lägga ner energi på att sparka på dom för ersättning så undrar jag:

Vilket alternativ finns det till DiBS? Vi har avtal med MC / Amex / VISA samt Föreningssparbanken och BABS. Ge mig tips på företag som vi kan ertsätta DiBS med som fungerar!


Alla seriösa svar emottages tacksamt :-)
Krokodox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-01, 23:43 #13
Krokodox Krokodox är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 21
Krokodox Krokodox är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 21
Uppdatering:

Alldeles nyss inkom följande, inte helt oväntat:



"Copenhagen 01/12/2008 23:12

Due to technical issues DIBS was not available between:

01/12/2008 22:55 and 01/12/2008 23:10
and no transactions could be made.

We regret any inconvenience this may have caused you.

Best regards
DIBS support"



Ska man skratta eller gråta?
Krokodox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 14:39 #14
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
..Det känns ju jäkligt tryggt att man sitter och bygger en shop åt kund just nu och de har bestämt sig för DIBS....
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-05, 20:15 #15
Riverboy Riverboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 106
Riverboy Riverboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 106
Jo det senaste veckorna har inte inte varit kul.......... Fast vi har haft en sväng med problem under våran samt sommaren men detta tar nog priset. Förutom båten som hade kört sönder en kabel till danmark. Sedan alla problem mot CEKAB fast allt kanske inte är dibs fel...

Kanske värt att gnälla så man får tillbaka sin (990) i månadsavgift iallafall..

Vi är väldigt beroende av att kunna genomföra betalningar just-in-time då våra varor är tillfälliga och oftast kort datum så att säga. (ingen e-butik)

Vi har beslutat oss att för att ta in en annan leverantör på nätbetalningar, vi kommer nog ha två leverantörer så vi kan byta i mellan i realtid. Problemet är att man då måste bygga ett smart system för att känna av hur det går för sina betalningar och byta vid fel, eller göra det manuellt vid större händelser.

Skulle kännas bättre med att ha sin kontokorts leverantör i sverige/stockholm än i Danmark, visst stockholm kan ju också trångla (brand kistatunneln för något årsedan)

De andra leverantörer vi har kollat på är PayEx, Samport, MyPay, Auriga lutar nog åt det senaste.

Tror PayEx kör med Babs eller?

Något annat kan ju vara bra att ha andra alternativ till kontokort, direktbetalning bank och faktura så man kan få igenom något när kontokorten strular.

Fast rhdf förhoppningviss så har de haft alla fel nu, nu kan det bara bli bättre.
De har inte råd med att fortsätta så här, tror de har blivit förstora och blir ju alltid lite jobbigt att bygga upp sig men det har de förhoppningsvis gjort det nu.
Riverboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-05, 21:24 #16
mazadas avatar
mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 270
mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem
mazadas avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 270
Citat:
Kanske värt att gnälla så man får tillbaka sin (990) i månadsavgift iallafall..
Ja, dibs har varit riiiiktigt katastrof den senaste tiden.
Är det någon som lyckats bli av med månadsavgiften? Vi kanske skulle föra ett gruppgnäll för att få tillbaka lite? Så många tusenlappar som rykt pga detta strulande så är det ju det minsta man kan få tillbaka. Jag har kontaktat dibs själv och dom har sagt att dom ska återkomma med "lämplig ersättning"

Citat:
De andra leverantörer vi har kollat på är PayEx, Samport, MyPay, Auriga lutar nog åt det senaste.
hehe... just Auriga verkar ha ett spännande system... om man tittar på dans blogg så kan man ju lätt få för sig att hela skiten är korrupt.
mazada är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-05, 21:56 #17
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Citat:
Skulle kännas bättre med att ha sin kontokorts leverantör i sverige/stockholm än i Danmark, visst stockholm kan ju också trångla (brand kistatunneln för något årsedan)

De andra leverantörer vi har kollat på är PayEx, Samport, MyPay, Auriga lutar nog åt det senaste.

Tror PayEx kör med Babs eller?
Det är två skillda saker du pratar om här.

BABS, Teller, PBS etc. är alla inlösare av korttransaktioner och DIBS är dom som sköter kontakten dit.
Så vitt jag vet sitter Dibs i Sverige men ex. PBS är Danmarks motsvariget till BABS.

Med andra ord kan PayEx kopplas till alla ovan nämnda inlösare, resp. BABS kan kopplas till Dibs etc.

Vad jag har märkt så har inte PBS haft några större problem utan problemet har legat hos Dibs.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-05, 23:03 #18
mazadas avatar
mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 270
mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem
mazadas avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 270
Citat:

Det är två skillda saker du pratar om här.

BABS, Teller, PBS etc. är alla inlösare av korttransaktioner och DIBS är dom som sköter kontakten dit.
Så vitt jag vet sitter Dibs i Sverige men ex. PBS är Danmarks motsvariget till BABS.

Med andra ord kan PayEx kopplas till alla ovan nämnda inlösare, resp. BABS kan kopplas till Dibs etc.

Vad jag har märkt så har inte PBS haft några större problem utan problemet har legat hos Dibs.

// Mats
mmm, men även vissa inlösare har haft massiva problem, exempelvis CEKAB

Bara under veckan fick vi följande meddelande vid fyra olika tillfällen:

DIBS have detected a communication problem with CEKAB (Nordea/ Handelsbanken/ Den Danske Bank).

CEKAB (Nordea/ Handelsbanken/ Den Danske Bank) is experiencing problems at the moment. This may periodically result in errors and possible rejections on valid cards.
mazada är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-05, 23:49 #19
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Citat:
Originally posted by mazada@Dec 6 2008, 00:03
Citat:

Det är två skillda saker du pratar om här.
BABS, Teller, PBS etc. är alla inlösare av korttransaktioner och DIBS är dom som sköter kontakten dit.
Så vitt jag vet sitter Dibs i Sverige men ex. PBS är Danmarks motsvariget till BABS.
Med andra ord kan PayEx kopplas till alla ovan nämnda inlösare, resp. BABS kan kopplas till Dibs etc.
Vad jag har märkt så har inte PBS haft några större problem utan problemet har legat hos Dibs.
// Mats
mmm, men även vissa inlösare har haft massiva problem, exempelvis CEKAB
Bara under veckan fick vi följande meddelande vid fyra olika tillfällen:
DIBS have detected a communication problem with CEKAB (Nordea/ Handelsbanken/ Den Danske Bank).
CEKAB (Nordea/ Handelsbanken/ Den Danske Bank) is experiencing problems at the moment. This may periodically result in errors and possible rejections on valid cards.

Visst är det som du skriver men det var inte det jag påpekade
Det var frasen Tror PayEx kör med Babs eller? som jag rättade lite.
Jag får också rapporter att CEKAB/Danske Bank har problem emellanåt, däremot har jag som jag skrev inte stött på att PBS haft problem.
// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-24, 12:21 #20
Krokodox Krokodox är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 21
Krokodox Krokodox är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 21
Sry för bump av gammal tråd, men DiBS är nere *igen*, jag vet inte för vilken gång denna månad och tråden dök upp när jag sökte info om fler som har problem med DiBS.

Tips om alternativ till DiBS mottages tacksamt, vi är trötta på deras inkompetens.
Krokodox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017