Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Betallösning

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-15, 12:34 #11
Zora Zora är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 65
Zora Zora är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 65
Jo, du har antagligen rätt Gustav. Svaret jag fick från en leverantör var kort och gott att Iframes inte skulle funka med deras lösning. Antagligen säkerhetsrelaterat.

Suck. Det är väl bara att bita i det sura äpplet och hoppas inte kunderna surar till, verkar ju inte så från det Ni andra säger.
Zora är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-15, 12:53 #12
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Är det bara jag som har fått upp både kreditkortsinmatning och krav på bankdosa-kod på sistonde? Bland annat Loopia och SJ har detta system. 3D secure verkar ligga bakom båda (eller är det bara ett system och inte en betalningsoperatör?)

Nån som har märkt skillnad i avslutsratio pga detta?
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-15, 13:26 #13
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
Citat:
Originally posted by grazzy@Nov 15 2008, 12:53
Är det bara jag som har fått upp både kreditkortsinmatning och krav på bankdosa-kod på sistonde? Bland annat Loopia och SJ har detta system. 3D secure verkar ligga bakom båda (eller är det bara ett system och inte en betalningsoperatör?)
Nån som har märkt skillnad i avslutsratio pga detta?
Det är väl bara Nordeas kunder som råkar ut för detta (än)? Länk

Personligen så tycker jag lösningen med ett lösenord som man själv anger i internetbanken är 100ggr bättre, värdelöst att behöva använda en bankdosa för att göra en betalning, hade jag haft Nordea som bank så är detta anledning nog till att byta bank.
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-15, 14:19 #14
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Citat:
Originally posted by grazzy@Nov 15 2008, 12:53
Är det bara jag som har fått upp både kreditkortsinmatning och krav på bankdosa-kod på sistonde? Bland annat Loopia och SJ har detta system. 3D secure verkar ligga bakom båda (eller är det bara ett system och inte en betalningsoperatör?)
3D Secure är standarden, ingen betalningsoperatör. MasterCard kallar det för SecureCode och Visa för Verified by Visa.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-15, 17:34 #15
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 193
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 193
Även Swedbank har börjat med detta sedan några månader tillbaka. (VISA Privatkort)
Då måste man även logga in med sin bankdosa för att göra ett kortköp.
Yoghurt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-15, 23:56 #16
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by grazzy@Nov 15 2008, 13:53
Är det bara jag som har fått upp både kreditkortsinmatning och krav på bankdosa-kod på sistonde? Bland annat Loopia och SJ har detta system. 3D secure verkar ligga bakom båda (eller är det bara ett system och inte en betalningsoperatör?)

Nån som har märkt skillnad i avslutsratio pga detta?
Jag kan inte längre handla i min egen butik med kort. Jag hittar varken kod eller dosa. Tydligen så har mitt MasterCard blivit kopplat till 3d-secure nyligen.

Kunderna kan inte heller handla om man ser på statistiken för kortköp. Antalet kortköp gick ner när jag gick från en api-lösning till en hostad. Nu har antalet kortköp rasat ytterligare i och med att fler kort kopplas till 3d-secure och Verified by Visa. Jag var nära att slå sönder musen i rent raseri när jag försökte göra en testbeställning i min egen butik och insåg hur komplicerat det har blivit att betala med kort.

Min kassa ska egentligen ha ett steg. Nu har den fått tre steg om man väljer att betala med kort. Svårighetsgraden ökar successivt för varje steg. De riktigt tappra tar sig förbi steg två, men misslyckas i steg tre.

De kunderna som klarar steg tre är riktiga hjältar. Visa och MasterCard borde skicka ut en medalj till dem som lyckas.

Jag kan tänka mig att Sebastian på Kreditor sitter och gnuggar händerna nu. Han har i alla fall all anledning att göra det.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-16, 03:27 #17
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 193
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 193
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Citat:
Ursprungligen postat av grazzy
Är det bara jag som har fått upp både kreditkortsinmatning och krav på bankdosa-kod på sistonde? Bland annat Loopia och SJ har detta system. 3D secure verkar ligga bakom båda (eller är det bara ett system och inte en betalningsoperatör?)

Nån som har märkt skillnad i avslutsratio pga detta?
Jag kan inte längre handla i min egen butik med kort. Jag hittar varken kod eller dosa. Tydligen så har mitt MasterCard blivit kopplat till 3d-secure nyligen.

Kunderna kan inte heller handla om man ser på statistiken för kortköp. Antalet kortköp gick ner när jag gick från en api-lösning till en hostad. Nu har antalet kortköp rasat ytterligare i och med att fler kort kopplas till 3d-secure och Verified by Visa. Jag var nära att slå sönder musen i rent raseri när jag försökte göra en testbeställning i min egen butik och insåg hur komplicerat det har blivit att betala med kort.

Min kassa ska egentligen ha ett steg. Nu har den fått tre steg om man väljer att betala med kort. Svårighetsgraden ökar successivt för varje steg. De riktigt tappra tar sig förbi steg två, men misslyckas i steg tre.

De kunderna som klarar steg tre är riktiga hjältar. Visa och MasterCard borde skicka ut en medalj till dem som lyckas.

Jag kan tänka mig att Sebastian på Kreditor sitter och gnuggar händerna nu. Han har i alla fall all anledning att göra det.
Nu vet jag inte vilken bank du har, men så hemskt som du får det att låta är det väl endå inte?
Nu använder jag iof internetbanken dagligen, men jag tror de flesta svenskar som handlar internet idag kan hantera sin internetbank och därför avsluta sina köp utan några problem. Vad man ska tänka på som butiksägare är väl kanske att informera om varför man får göra det extra steget och även länka till informationen hos alla de olika bankerna, annars kan nog många få en varningsflagga i huvudet och tro att det är någon typ av scam.

Har faktiskt inte märkt någon skillnad i antalet köp pågrund av att vi införde en hostad lösning samt 3D secure, däremot har allt fler valt att betala genom "direktbetalning".
Många av dessa kunder har tidigare betalat med kort. Och detta har jag knappast något emot då avgifterna är lägre och bedrägeririsken lika med 0.
Yoghurt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-16, 12:39 #18
Forslunds Forslunds är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 59
Forslunds Forslunds är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 59
Själva ideen kortbetalning försvinner ju om man ska upp med bankdosan.. likabra att handla via direktbetalning om man lix måste gräva fram dosan. Sen lär man tappa impulsköpare då dom bara har på sig kortet i fickan.. vilket inte blir fullständigt för att shoppa?
Forslunds är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-16, 13:04 #19
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Ja det här med 3D secure är ju ganska jävla värdelöst. Vem fan kan sin pinkod till företagskortet eller har sin förbannade dosa med sig någonsin.

ARGHAHAH!H!!G!!!!!!!!
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-16, 13:51 #20
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Citat:
Själva ideen kortbetalning försvinner ju om man ska upp med bankdosan.. likabra att handla via direktbetalning om man lix måste gräva fram dosan. Sen lär man tappa impulsköpare då dom bara har på sig kortet i fickan.. vilket inte blir fullständigt för att shoppa?
Citat:
Ja det här med 3D secure är ju ganska jävla värdelöst. Vem fan kan sin pinkod till företagskortet eller har sin förbannade dosa med sig någonsin.

ARGHAHAH!H!!G!!!!!!!!
Jag håller fullständigt med er, hela idéen med kortbetalning är ju att det skall vara enkelt och att man bara skall kunna plocka upp kortet och betala oavsett om man sitter hos polaren, på jobbet eller på något internetcafé.

Jag tycker att det finns en viss hysteri på att allt skall vara överdrivet säkert, vi började acceptera kortbetalningar redan i slutet på 1999, då knappade vi in kortnumret mannuellt i en terminal och kunden behövde inte ens fylla i sin CVC-kod. Under alla år vi körde med detta system så blev vi blåsta 3!! gånger på en total summa av ca 2000kr. Jag skulle tveklöst som företagare ta den risken igen om jag fick välja.

Jag menar kunden tar ju ingen risk eftersom jag som företagare tar risken om jag inte vill ha "krångliga säkra" betalningar. Självklart är det lite annorlunda med stora transaktioner och i det läget är det väl kanske att föredra att det finns en viss säkerhet och att bankerna har ett visst ansvar.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017