Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Webbsida i Brasilien med gmaps

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-05-03, 10:58 #21
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A Visa inlägg
Vill du bara ha avstånd och bounding-box så räcker det nog med ditt nuvarande bibliotek.
Om du inte jobbar mot gatunivå så kan du titta på Open Streetmap man kan ladda ner hela databasen och köra geocoding mot egen databas och slippa att blanda in G över huvud taget. Precisionen är dock rätt skräpig om man vill jobba på gatunivå. På by/stad/ortsnivå är det bättre, och det kanske räcker för din del?
Finns också http://earth-info.nga.mil/gns/html/country_files.html om det räcker med orter?

I Open streetmap kan du lägga in vägbeskrivningar också, men allt hänger på hur exakta säljarna vill vara.

Många smartphones vet också var de befinner sig, praktiskt att hugga den infon och hämta vilka annonser som är nära mig just nu.
Tack för den vidare diskussionen. Egentligen är det viktiga för vår tjänst att veta vilken stad det är och i Brasilien också gärna riktnummer s.k. ddd. Antal nivåer vi hade, men tog bort eftersom det blev för komplicerat, var: Land (Brasilien men nu har vi även Indien på samma applikation på en annan domän), stat ("estado"), riktnummer ("ddd"), stad och för Sao Paulo även stadsdel. Detta blev lite många nivåer och för specialanpassat till just Brasilien för att funka utanför Brasilien när vi vill vara kompatibla med fler länder t.ex. som craigslist.org kör samma system i flera länder. Jag ville vara kompatibel med hela världen direkt så därför har jag gjort ett system där namnet på stället dyker upp givet koordinaten. OpenStreetmap verkar vara ett bra alternativ. Jag har fått veta andra utvecklare gör liknande projekt men brukar ha geografidatabasen lokalt, jag får kolla vilket som passar bäst. Kanske båda.
MVh
Niklas
niklasr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-03, 12:59 #22
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Ursprungligen postat av niklasr Visa inlägg
Tack för den vidare diskussionen. Egentligen är det viktiga för vår tjänst att veta vilken stad det är och i Brasilien också gärna riktnummer s.k. ddd. Antal nivåer vi hade, men tog bort eftersom det blev för komplicerat, var: Land (Brasilien men nu har vi även Indien på samma applikation på en annan domän), stat ("estado"), riktnummer ("ddd"), stad och för Sao Paulo även stadsdel. Detta blev lite många nivåer och för specialanpassat till just Brasilien för att funka utanför Brasilien när vi vill vara kompatibla med fler länder t.ex. som craigslist.org kör samma system i flera länder. Jag ville vara kompatibel med hela världen direkt så därför har jag gjort ett system där namnet på stället dyker upp givet koordinaten. OpenStreetmap verkar vara ett bra alternativ. Jag har fått veta andra utvecklare gör liknande projekt men brukar ha geografidatabasen lokalt, jag får kolla vilket som passar bäst. Kanske båda.
MVh
Niklas

Beror på vad för data du kan hitta. Ofta är administrativa indelningar hierarkiska ( en kommun/ort har endast utsträckning inom ett och endast ett överordnad nivå, till exempel län)
Men riktnummer kan säkert ha en annan indelning, i så fall får du skapa separata hierarkier/databastabeller för dessa. Riktnummer är inte alltid snyggt aggregerade.

Enklast är nog att välja en hierarki typ län/kommun/stadsdel och inte blanda in postnummer eller riktnummer (vanligt folk har väl mestadels mobil i Brasilien?) och hoppas på att det finns en liknande hierarki i alla länder.
och så laddar man databasen med respektive innehåll för att kunna välja plats stegvis som på hemnet.


För sökning så tycker jag absolut att du ska implementera geouppslagen för mobila enheter, http://dev.w3.org/geo/api/spec-source.html du får med en accuracy-parameter som talar om nogrannheten och därifrån kan du sluta dig till om den tar positionen från inbyggd gps/triangulering eller om den slår på IP (= ej noggrannt)


för geografisk indelning, kolla på denna länk: http://www.diva-gis.org/

Senast redigerad av Magnus_A den 2011-05-03 klockan 13:17
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-07, 18:58 #23
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A Visa inlägg
Beror på vad för data du kan hitta. Ofta är administrativa indelningar hierarkiska ( en kommun/ort har endast utsträckning inom ett och endast ett överordnad nivå, till exempel län)
Men riktnummer kan säkert ha en annan indelning, i så fall får du skapa separata hierarkier/databastabeller för dessa. Riktnummer är inte alltid snyggt aggregerade.

Enklast är nog att välja en hierarki typ län/kommun/stadsdel och inte blanda in postnummer eller riktnummer (vanligt folk har väl mestadels mobil i Brasilien?) och hoppas på att det finns en liknande hierarki i alla länder.
och så laddar man databasen med respektive innehåll för att kunna välja plats stegvis som på hemnet.


För sökning så tycker jag absolut att du ska implementera geouppslagen för mobila enheter, http://dev.w3.org/geo/api/spec-source.html du får med en accuracy-parameter som talar om nogrannheten och därifrån kan du sluta dig till om den tar positionen från inbyggd gps/triangulering eller om den slår på IP (= ej noggrannt)


för geografisk indelning, kolla på denna länk: http://www.diva-gis.org/
Jag vill gärna följa en hierarkisk indelning andra gör än göra en egen. Gör man en egen så sitter man snart med en massa id:n och tabeller som bara funkar för min egen tjänst när mer användarvänligt är att vara kompatibel mot internationella standarder. Jag har därför valt att följa ISO standard för landskoden och tills vidare google maps hierarkier och namn. De delar in i administrative areor vilket vi inte hade gjort. Sparar man longitud och latitud för en händelse kan man i alla fall få fram namnet senare och just nu så sparas både koordinat och namn på plats enligt kartan man själv väljer sin plats på (www.montao.com.br/ai) Jag läser igenom dokumentet Magnus länkar till här och tycker det är bra att även kunna få med noggrannheten i koordinaterna man har.
Tack
Niklas
niklasr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
google app engine, webbsida


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017