Kom ihåg mig?

Optimeringstips?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-18, 09:33 #1
Gorm Gorm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 31
Gorm Gorm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 31
Hej

Jag driver ett forum kring arkeologi, http://www.arkeologiforum.se och hur jag än bär mig åt så kan jag inte få sidan att dyka upp på de första sidorna i google om man söker på "arkeologi". Jag vet ju inte säkert men jag tror att jag har både fler besökare per dag (kanske inte spelar någon roll?) och fler länknigar till min sida än de flesta högre upp i listan. Ändå dyker inte sidan upp förrän på 18 sidan (sid 9 igår) i Google. Man skulle ju kunna gissa att ordet "arkeologi" finns med i domännamnet borde göra sidan mer relavant men så är inte fallet.

Jag är djupt tacksam för eventuella tips.

/Johan

EDIT: Intressant är dessutom att följande sida hamnar på sid 3 i Google: http://home.swipnet.se/~w-13301/
Gorm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-18, 10:21 #2
jon jon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 84
jon jon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 84
Eftersom det bara står arkeologi på ett enda ställe på sidan så är det inte så konstigt tycker jag. Skriv arkeologi i titeln och på några fler ställen i texten.

De som länkar till dig länkar dessutom med texten "arkeologiforum" och är det ordet arkeologi du vill bli träffad på är det det som ska länkas...

http://www.seologik.se/sokmotoroptimering_1.asp

Lycka till
jon
jon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-18, 10:26 #3
Gorm Gorm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 31
Gorm Gorm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 31
Ok tack, skall se vad jag kan göra. Det förklarar ju inte varför sidor med noll innehåll hamnar mycket högre upp.

/J
Gorm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-18, 11:05 #4
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by Gorm@Nov 18 2005, 10:33
Hej

Jag driver ett forum kring arkeologi, http://www.arkeologiforum.se och hur jag än bär mig åt så kan jag inte få sidan att dyka upp på de första sidorna i google om man söker på "arkeologi". Jag vet ju inte säkert men jag tror att jag har både fler besökare per dag (kanske inte spelar någon roll?) och fler länknigar till min sida än de flesta högre upp i listan. Ändå dyker inte sidan upp förrän på 18 sidan (sid 9 igår) i Google. Man skulle ju kunna gissa att ordet "arkeologi" finns med i domännamnet borde göra sidan mer relavant men så är inte fallet.

Jag är djupt tacksam för eventuella tips.

/Johan

EDIT: Intressant är dessutom att följande sida hamnar på sid 3 i Google: http://home.swipnet.se/~w-13301/
Du är också medveten om att din domän måste vara tillräckligt gammal för att du ska slippa "newbie"-straffet. (eller hur man nu ska kalla det).

Det sägs att google väntar runt 6 månader innan den börjar låta sidan dyka upp i en respektabel pagerank. Så frågan är hur länge din domän funnits.

Och naturligtvis, dina nyckelord som är "arkitektur", finns EN gång på sidan? Jag personligen skulle tycka att sidan är helt orelevant. Det finns sidor som syslöjd som har fler ord "arkitektur" än din sida. Men man ska inte heller överösa sidan med nyckelorden. Det ska vara "lagom" och relevant.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-18, 11:14 #5
Gorm Gorm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 31
Gorm Gorm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 31
Domänen är 2 år gammal i mars så det är inte där problemet ligger. Så att nyckeolrdet finns med i domännamnet är inte relevant?

"arkitektur"??? Frågan är hur man skall lägga in relevanta sökord utan att det blir löjligt. Det finns många sidor högre upp i rankningen som endast nämner t ex "arkeologi" en gång, varför är då dessa relevanta trots att de knappt uppdateras?

/Johan
Gorm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-18, 11:17 #6
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 443
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 443
[quote]Originally posted by zoran@Nov 18 2005, 12:05
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm,Nov 18 2005, 10:33
Du är också medveten om att din domän måste vara tillräckligt gammal för att du ska slippa "newbie"-straffet. (eller hur man nu ska kalla det).

Det sägs att google väntar runt 6 månader innan den börjar låta sidan dyka upp i en respektabel pagerank. Så frågan är hur länge din domän funnits.
"Document age" kallas fenomenet du tar upp. Newbie-straffet du syftar på har också en benämning, "Google Sandbox", ett filter som alla nya webbsidor måste gå igenom innan och under tiden som det visas i Googles sökresultat.

En PageRank kan du tilldelas samma dag din webbplats släpps. Däremot måste du vänta till nästa PageRank-uppdatering innan den publiceras i toolbaren, med mera (sker normalt runt en gång i kvartalet).
Nobody är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-18, 11:45 #7
Gorm Gorm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 31
Gorm Gorm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 31
Om det nu är relevant så har www.arkeologiforum.se en pagerank på 4/10.
Gorm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-18, 14:04 #8
DeSotos avatar
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
DeSotos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
Citat:
Originally posted by Gorm@Nov 18 2005, 12:14
Domänen är 2 år gammal i mars så det är inte där problemet ligger. Så att nyckeolrdet finns med i domännamnet är inte relevant?
arkitektur??? Frågan är hur man skall lägga in relevanta sökord utan att det blir löjligt. Det finns många sidor högre upp i rankningen som endast nämner t ex arkeologi en gång, varför är då dessa relevanta trots att de knappt uppdateras?
/Johan
Du skulle kanske kunna lägga upp en förklaring av ordet arkeologi på förstasidan, där du kan använda ordet några gånger utan att det blir löjligt. Även lite om arkeologins historia kan nog vara på plats. Ser du samtidigt till att ordet arkeologi är understruket/kursivt/fetstilt, så är det extra bra.
DeSoto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-18, 19:30 #9
Gustaf Gustaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 220
Gustaf Gustaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 220
sidan från swipnet hamnar högt upp för att google inte alltid är bra på att skilja på underkataloger, de betraktas som samma sida. Därför "hjälper" alla som har sin sida på swipnet eller annan liknande tjäst vararndra "PR-mässigt".
Gustaf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-18, 19:42 #10
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 443
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 443
Citat:
Originally posted by techtigo@Nov 18 2005, 20:30
sidan från swipnet hamnar högt upp för att google inte alltid är bra på att skilja på underkataloger, de betraktas som samma sida. Därför "hjälper" alla som har sin sida på swipnet eller annan liknande tjäst vararndra "PR-mässigt".
Det en annan aspekt på varför webbsidor från hosts som swipnet, spray, med flera ofta får ofärskämt höga placeringar i sökmotorerna, och det är på grund av just "document age". Hur många här har webbsidor som legat på samma plats och sett exakt lika dana ut sedan, säg, 1999? En typisk swipnet-webbsida innehåller texter som en privatperson skrivit under en vecka eller en månad, skickat upp och sedan aldrig uppdaterat. Antingen av bristande intresse, men man kan också tänka sig att frånvaron av månadskonstnad gör att de lättare glömmer bort och/eller struntar i de där gamla webbsidorna.
Nobody är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017