Kom ihåg mig?

Kia index & Sveriges annonsörer & Sis

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-13, 19:34 #1
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Surt bara att de satte en övre gräns på max 100 000 unika besökare/vecka för att få ha Google Analytics.
Men jag kan tänka mig att den gränsen är väl diskuterbar om nu Analytics funkar tillfredsställande efter ett tags testande mm.
http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmed...?version=194700

Men kul för SIS som jag tycker är ett smart allternativ som ger flera mindre siteägare möjligheterna att få sina siffror valliderade.

Så lycka till Sis, Sveriges annonsörer, Kia index.
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-13, 20:03 #2
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Det jag funderar över är var SIS får ut av detta samarbete...? Skjuter dom inte sig själva i foten?
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-14, 09:14 #3
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 136
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 136
Ja, det är ganska skumt. Trodde att SIS skulle konkurrera med KIA. Jag tycker att det finns en marknad för fler aktörer när det gäller internetstatistik i Sverige.
Torreman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-14, 09:54 #4
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by Conth@Oct 13 2008, 20:03
Det jag funderar över är var SIS får ut av detta samarbete...? Skjuter dom inte sig själva i foten?
Varför skulle dom göra det? Nu får SIS kunder som vill vara med på KIA utan att betala.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-14, 10:05 #5
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Ursprungligen postat av robertsson
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Det jag funderar över är var SIS får ut av detta samarbete...? Skjuter dom inte sig själva i foten?
Varför skulle dom göra det? Nu får SIS kunder som vill vara med på KIA utan att betala.
Det kanske är så enkelt att det att sajtdata dom vill åt. Intresset för sis-index som en lista lär inte vinna på detta om dom "bara" redovisar en delmängd av Kia-index. Varför ska man titta på sis-index då?
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-14, 13:04 #6
chrizzs avatar
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 296
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem
chrizzs avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 296
Min sajt har runt 150 000 unika i veckan, så jag får inte vara med på KIA via SIS-index. Jag finner det långt ifrån motiverbart att betala runt 100 000kr om året för en mätning som är godkänd av KIA för övrigt så SIS-index är ett bra alternativ tycker jag.

Att SIS-index nu ska samarbeta med KIA är väl båda nyttigt och skoj för många sajtägare, men vi andra som har "för mycket" besökare och saknar mångmiljonomsättning hamnar lite i kläm fortfarande tyvärr.
chrizz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-14, 17:17 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det här var ju ganska intressant. Det underlättar ju för de flesta då många använder Analytics i dagsläget.

Ni som har webbsidor med relativt god ranking i SIS och KIA, märker ni att annonsörer kontaktar er pga eran medverkan där? Eller använder ni bara dessa index för att verifiera era siffror när ni säljer in annonsplatser till företag? Enkelt formulerat så vill jag veta om SIS och KIA används aktivt av annonsörer som letar publicister.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-14, 20:20 #8
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Vad jag förstår kommer det kosta 2500kr per år att vara med på kia vis sis-index.
Tycker ni att det är värt dom pengarna?
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-14, 22:11 #9
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Jag har fått lite gensvar via min medverkan på sis-index. Inget som har blivit något konkret ännu men det är en del folk som tittar.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-17, 10:21 #10
Patrik Hs avatar
Patrik H Patrik H är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 79
Patrik H Patrik H är inte uppkopplad
Medlem
Patrik Hs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 79
Jag vågar påstå att våra sajter på KIA inte direkt gett nya kunder, dock garanterat en hel del indirekt genom mediabyråerna som använder KIA som officiella siffror att jämföra med andra sajter. Dvs KIA är en bra konkurrentlista för att jämföra med andra sajter på ungefär lika villkor och det är klart är man störst i sin nisch så tjänar man massor på att synas på KIA.

Tyvärr är KIA en seg organisation som inte hänger med i utvecklingen på nätet, det är väl bra att man visar framfötterna lite nu när konkurrenterna nosar på konceptet (tänker på samarbetet med SIS). Men jag tycker man ska öppna upp indexet helt och inte skydda andra mätföretags business som det fortfarande görs idag, låt marknaden konkurrera själva, då får mätföretagen som t.ex. Nielsen Netratings visa att de är duktigare än Analytics om man ska ta 100 000:- om året för statistiken.

Tänk om t.ex. Google själva släpper ett öppet index som går att jämföra med alla som har Analytics över hela världen, snacka om en trevlig konkurrensbevakning man får. Det viktigaste är ju att man kan jämföra sina siffror med andra sajter, sedan om det är unika besökare, fysiska personer eller vad det nu är spelar egentligen inte så stor roll. Jag tycker därför att Alexa är ett relativt bra verktyg när man kommer upp i över 100 000 unika/veckan, det fyller syftet med jämförelser väldigt bra. Men det är fortfarande så att ska man göra lite större annonspengar så måste man finnas med på KIA, mediabyrån kommer naturligtvis bara välja sajter att lägga annonskonton på där man ser att det finns potential och då är det KIA som gäller, i alla fall fortfarande idag. Men hur det ser ut imorgon beror på hur ledningen på KIA framöver kommer att hantera situationen med Analytics.
Patrik H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017