Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Google byter till krypterad sökning som standard, och tar bort referrer-info?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-20, 00:26 #11
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Detta påverkar ju bara de som sitter inloggade och söker i Google (10%) resterande 90% av sökningarna kommer ju inte påverkas, så jag ser inte nån större 'fara på taket'....
10%, var hittar du den siffran?
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-20, 01:26 #12
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
10%, var hittar du den siffran?
Vet inte exakt vart nu men jag har tidigare sett statistik på siffror runt 10%.
Jag googlade fram en lite kvickt här nu: http://www.thegooglecache.com/black-hat/how-many-of-your-visitors-are-logged-in-to-google/ 11% inloggade.

Som Matt Cutts sa till searchengineland här, så påverkas bara de som använder Google.com och är inloggade under https. Hur många är det? Under 10% (single digits) säger Matt.

jag tycker t.o.m. att det är positivt att de 10% inloggade inte kommer med i statsen. Det är ju mest sajtägare, seofolk m.fl. i den kategorin som sitter och kollar hur de 'ligger till'. Alltså inte speciellt många presumtiva kunder.
Vanligt folk sitter inloggade på FB. Inte Google.

Senast redigerad av WebboT den 2011-10-20 klockan 01:35
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-20, 01:35 #13
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
Skrev något väldigt långt men sammanfattar, tycker detta är bra för användarna och för internet. Sedan gnäller givetvis folk för att det blir svårare att driva trafik till deras värdelösa MFA-sidor.

På min önskelista till Google för att bli av med en stor del av länkspamet, MFA-sidor och köpta länkar är: 1) Dölja samtliga sök-referenser 2) Göra om systemet med Pagerank/inlänkar från grunden 3) Höja publisherkraven på AdSense

Så ett steg i rätt riktning enligt mig. Frågan hur lång tid det tar innan detta är standard även för de som är utloggade
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-20, 16:39 #14
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
...
Inverkan är naturligtvis väldigt liten som det ser ut nu, i och med att så få personer är inloggade. Men jag tror att vi ser en trend här. Det börjar smått, men om 2-3 år kan det vara standard. Antingen så skaffar fler och fler konto och surfar inloggade (i det fall att Google faktiskt lyckas skapa ett mervärde för inloggade personer). Eller så rullar Google ut ändringen för samtliga sök och inte bara de som är inloggade.

Nu gissar jag så klart bara. Jag kan inte veta och jag tror faktiskt inte heller att Google vet hur det kommer att bli i framtiden. Jag tror att de testar lite smått nu. Men hade jag varit Google, så hade jag naturligtvis upplevt det som väldigt fördelaktigt om bara de som köper AdWords har tillgång till fullständig statistik. Samtidigt ger man surfaren en känsla av ökat trygghet. Win-win för Google.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-20, 17:25 #15
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Skulle nog tro tvärtom WebboT när det gäller antalet sökningar för dem som är inloggade.
Gmail har en hel del, du loggar in där i början på dagen. Finns ingen anledning att hålla på att logga in och ut hela tiden på det kontot. Varför man troligtvis är inlogga hela tiden.

Dessutom de som använder Gmail eller några andra av Googles tjänster lär vara folk som är mer uppkopplade än andra och följaktligen också gör fler sökningar, köper saker på nätet exempelvis.

Dessutom sitter inte SEO-folk och kollar inloggade eftersom de vet hur en inloggning påverkar sökresultatet.

I Sverige så görs det ungefär 25 miljoner sökningar per dag enligt Google. 10% av det ger två och en halv miljon, men om nu de 10% är något mer aktiva med antalet sökningar än medel så blir det en ansenlig mängd av dessa 25 miljoner sök.

Blir naturligtvis helt andra siffror om vi ser på google.com totalt. Men skadar inte att se hur det skulle påverka Sverige.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-24, 11:14 #16
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Kom ihåg att även Youtube numera endast accepterar Google-konton för inloggning.

Läsvärt:
http://searchnewscentral.com/2011101...is-is-war.html
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-24, 21:25 #17
Wijks avatar
Wijk Wijk är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 42
Wijk Wijk är inte uppkopplad
Nykomling
Wijks avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 42
Kolumnen för konkurrens i sökordshjälpmedlet har bytt från stapel till text (eller har jag kommit åt någon inställning?). Har det något att göra med den begränsade informationen?
Wijk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017