Kom ihåg mig?

Köpa 50% aktiebolag av mig själv

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2018-01-27, 03:38 #1
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 237
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 237
Standard Köpa 50% aktiebolag av mig själv

Hej kära bolagsgurus!

Jag har 3 bolag med följande ägarstruktur:

Moderbolag AB (Ägs 100% av mig)
Dotterbolag 1 AB (Ägs 100% av Moderbolag AB)
Dotterbolag 2 AB (Ägs 50% av mig, 50% av Moderbolag AB)

Dotterbolag 2 ägdes tidigare av mig och min flickvän, som jag sen köpte ut ur bolaget för hon tröttnade. Detta köp gjorde jag då med Moderbolaget med avsikt att allt ska ägas på det sättet. Kvar stod jag med 50% och avvaktade med att göra den transaktionen.

Till min fråga, nu står jag och ska göra den överlåtelsen av aktier till moderbolaget och undrar vad som är bäst för mig av skatteskäl att sätta för köpesgilling(värdering i det här fallet är väldigt subjektivt med ett bolag som blöder pengar.) Så mycket som möjligt eller så lite som möjligt?

Vore sjukt intressant att få era tankar och råd kring detta.
JimmyB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2018-01-27, 11:49 #2
Sirwinalot Sirwinalot är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 87
Sirwinalot Sirwinalot är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 87
Nja finns inte allt för många alternativ egentligen. Antingen så säljer du till en marknadsvärdering eller till underpris. En faktor man brukar ta hänsyn till är hur k10 ser ut för det bolaget där du nu ska sälja dina aktier eftersom man helst inte vill bli av med sitt lågbeskattade och sparade utdelningsutrymme. Men utan någon insikt alls i hur bolagets siffror och så ser ut så går det inte att ge något mycket bättre råd än så eftersom det kan skilja en hel del. Men överpris bör du i alla fall inte ta.
Sirwinalot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2018-01-28, 07:55 #3
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 237
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 237
Citat:
Ursprungligen postat av Sirwinalot Visa inlägg
Nja finns inte allt för många alternativ egentligen. Antingen så säljer du till en marknadsvärdering eller till underpris. En faktor man brukar ta hänsyn till är hur k10 ser ut för det bolaget där du nu ska sälja dina aktier eftersom man helst inte vill bli av med sitt lågbeskattade och sparade utdelningsutrymme. Men utan någon insikt alls i hur bolagets siffror och så ser ut så går det inte att ge något mycket bättre råd än så eftersom det kan skilja en hel del. Men överpris bör du i alla fall inte ta.
Om köpesgillingen är 50 000kr, då antar jag att jag som privatperson behöver betala vinstskatt. Om köpesgillingen är 1kr så antar jag att det inte är någon vinstskatt men om jag då som privatperson vill ta ut 50 000kr i lön så kostar det i både arbetsgivaravgifter och skatt. Det känns som att den eventuella vinstskatten borde vara lägre än vad det är att ta ut samma summa i lön/aktieutdelning kanske?

En annan detalj är att jag inte tog ut en krona i lön under 2017, kan det påverka hur vinstskatten ser ut? Och vinstskatten för en eventuell försäljning, tar den hänsyn till att jag stoppade in skattade pengar från början som aktiekapital?

Förvirrar mig själv med spekulationerna så perfekt med tankar från någon annan än mig själv.
JimmyB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2018-01-28, 13:43 #4
Sirwinalot Sirwinalot är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 87
Sirwinalot Sirwinalot är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 87
Anskaffningsvärde beskattas inte, k10 beskattas med 20% och om priset övergår den gränsen också så beskattas resten som tjänst enkelt förklarat.

Finns någon k10 för bolaget? Annars skattas allt över anskaffningsvärde som tjänst, alltså som lön.
Sirwinalot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2018-01-29, 04:46 #5
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 237
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 237
Citat:
Ursprungligen postat av Sirwinalot Visa inlägg
Anskaffningsvärde beskattas inte, k10 beskattas med 20% och om priset övergår den gränsen också så beskattas resten som tjänst enkelt förklarat.

Finns någon k10 för bolaget? Annars skattas allt över anskaffningsvärde som tjänst, alltså som lön.
Tack! Då känns det som att minimum bör vara anskaffningsvärdet som är 50 000kr eftersom det är skattefritt då, korrekt?

K10 vet jag inte, gissar att jag borde ha koll på det
JimmyB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2018-01-29, 08:13 #6
Sirwinalot Sirwinalot är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 87
Sirwinalot Sirwinalot är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 87
Det är korrekt förutsatt att aktiekapitalet i bolaget är 100.000 kr? För det är ju bara 50 % du ska sälja över så det blir endast 50 % av aktiekapitalet i detta fall.

K10 hittar du i din senaste deklaration.
Sirwinalot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2018-01-29, 11:12 #7
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 237
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 237
Citat:
Ursprungligen postat av Sirwinalot Visa inlägg
Det är korrekt förutsatt att aktiekapitalet i bolaget är 100.000 kr? För det är ju bara 50 % du ska sälja över så det blir endast 50 % av aktiekapitalet i detta fall.

K10 hittar du i din senaste deklaration.
Good point. Jag tror totalen ändå var 100k, men det måste jag kolla upp såklart.

Om jag tittar på min K10 från senaste deklarationen, vad är det jag letar efter som kommer påverka beslutet?
JimmyB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2018-01-29, 11:22 #8
Sirwinalot Sirwinalot är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 87
Sirwinalot Sirwinalot är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 87
Precis, lika bra att kolla upp. Enkelt att tänka fel där annars

I k10an letar du efter "sparat utdelningsutrymme" för det organisationsnumret eftersom man kan ha det för flera bolag.
Sirwinalot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017