Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Det här med lönsamma idéer

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-05, 05:12 #1
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Standard Det här med lönsamma idéer

Hej,

Hur ofta har man inte hört något i stil med:

"Jag har världens bästa idé för en ny internet-tjänst. Om man genomförde den finns det inga begränsningar om hur mycket man kan tjäna!"

Samtidigt verkar ganska många "ifrågasätta" försäljningen av exempelvis onlinepizza med motiveringar i stil med:

"Hur i h-e kan man tjäna så mycket pengar, på en sådan simpel idé? Löjligt".

Det råder ingen tvivel om att svenskar (per capita) är ovanligt initiativrika (Spotify, Skype, Pirate Bay, uTorrent, Kazaa för att nämna giganterna) men det är också en väldans mycket "prat utan verkstad"...

En idé utan finansiell uppbackning, realistisk potential och teknisk lösning är lika jämförbar (läs: lika värdelös) som ett luftslott. Var (oerhört) skeptisk nästa gång du hör:

"Om jag bara hade lite resurser skulle jag skapa nästa Google. Min idé är verkligen unik."

Oftast är det dessvärre fråga om skenande fantasi med stänk av hybris. Nu tror jag att en del tänker - Aha, Captain Thailand har fallit offer för jantelagen. Tvärtom menar jag, jag unnar onlinepizza och Martin Lorentzon & Co varenda öre. Däremot anser jag att tomma idéer är just tomma ord.

Action speaks louder than words!
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-05, 08:10 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag tror du talar om olika skeden i ett och samma resonemang. I ett initialt skede behövs en bra idé. Sedan behövs rätt personer till att utveckla idén. Först därefter behöver man ett större kapital för att bli riktigt framgångsrik, antingen kommer detta utifrån (vilket är vanligast) eller så lyckas man tjäna pengar redan i ett tidigt skede. Detta gäller rent generellt, sen finns det idéer som kräver en hel del kapital redan i början men i vår bransch är det normalt inte fallet.

Det är mycket riktigt som du säger att flera saker måste klaffa för att man ska nå ända fram.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-05, 11:54 #3
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
En idé som inte genomförs är inte värd någonting - dela därför med dig av idéer - du kan få tillbaks den där feedbacken, kontakten, peppen eller inspirationen som gör att du faktiskt kan förverkliga den!

(Rent allmänt alltså, inte så att det fanns en hemlig idé i denna tråden)

På många håll arrangeras det något som heter "Idéforum", bland annat av studentorganisationen Fena. Man är dock välkommen även om man inte är student. Otroligt givande.

Man samlas och alla spottar ur sig idéer som skrivs upp. Därefter sätter man sig i grupper om 3-8 personer och diskuterar dessa. Det ger "idégivaren" tankar tillbaks, men även om jag bara diskuterar andras idéer så ger det mig oerhört mycket.

Det är få av dessa som leder till reella affärer, snarare att en del avfärdats helt - och det är värt mycket det med. Det har faktiskt lett till en del konkreta framsteg och några produkter/bolag.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-05, 11:59 #4
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
Håller med ovanstående. Det är en sak att ha en idé, en annan att göra något av den. Tror också att man måste börja göra i alla fall något själv om man söker hjälp, särskilt om det är i form av ideellt arbete á la 20% i bolaget eller liknande. Nu har jag inte speciellt mycket extrapengar att investera i projekt, men om någon skulle vända sig till mig med en förfrågan om att jag hjälper denne gratis i utbyte mot procent (eller liknande upplägg) där jag får ut något enbart om det ger resultat (och om jag skulle ha tid, vilket jag inte har) skulle jag förmodligen vara mycket mer lyhörd om personen i fråga presenterade en affärsplan, kostnadsberäkning, idéer om marknadsföring, idéer om hur idén kan realiseras och så vidare, istället för att bara mumla något om "nya Skype". Eller om personen redan hade ett utkast till sida/tjänst färdig.

Idéer är självklart bra men precis som Anders säger är en idé inte värd något om den inte genomförs.
ADRTCK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-05, 19:56 #5
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Mitt inledande inlägg var medvetet aningen "provokativt", men det satte inte igång någon storm för det. ;-) Anders Larsson gav några konkreta och konstruktiva tips som var bra! Det är just det som är min poäng. Vi verkar rörande överens om att idén först är värdefull när den konkretiseras. Vissa projekt går åt skogen, men det är smällar en verklig entreprenör får ta.

Larry Page och Sergey Brin hade visserligen Stanford University i ryggen, men lyckades trots allt att indexera (så gott som) hela internet på sina "hemmabyggda" servrar runt 1997. Alla känner väl till fortsättningen på historien. De gjorde det omöjliga möjligt, istället för att bara påstå att de hade en revolutionerade idé.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-05, 20:14 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
"Hela internet" var ju ganska mycket mindre 1997 än idag Det är alltid mycket lättare när något är nytt även om det fortfarande krävs en bra idé och rätt personer (och inte sällan en portion tur dessutom).

Jo, alla är nog ganska överens om att "bara en idé" är tämligen värdelöst. Däremot håller jag inte alls med Anders om att man alltid skulle gynnas av att offentliggöra sin idé.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-04-05 klockan 20:27
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-05, 20:34 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag håller fullkomligt med samtliag som yttrat sig hittils i denna tråd, alla har viktiga poänger att bidra med.

Jag vill bidra med ytterligare en och det är att personerna bakom både idé och genomförande måste vara "rättskaffens entreprenörer med rätt attityder".

Dvs man måste kunna samarbeta med andra människor och man måste vara pålitlig i sina överenskommelser och vara "förväntat ärlig", samtidigt som man har näsa för affärer och åtminstonde en viss förståelse för hur "tekniken" i sitt projekt ska kunna generera ett mervärde till kunden.

Det räcker med att en enda av de involverade är en "katt bland hermelinerna" dvs en "breaker" (som bryter sönder samarbetet i gruppen) så ökar risken dramatiskt att projektet havererar.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-07, 00:33 #8
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
"Hela internet" var ju ganska mycket mindre 1997 än idag
Det vet alla, men det är trots allt ett exempel på en idé som genomfördes och idag är ett av världens absolut mäktigaste företag, alla kategorier.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-07, 01:02 #9
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Det vet alla, men det är trots allt ett exempel på en idé som genomfördes och idag är ett av världens absolut mäktigaste företag, alla kategorier.
Undrar om inte Facebook bör räknas dit nu istället? Tror de har lättare att påverka människor än vad Google har.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-07, 01:12 #10
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Jag skrev "ETT AV världens absolut mäktigaste företag" (beträffande information). Det ena utesluter inte det andra. Väl?
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017