Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Spara pengar i AB

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-14, 11:23 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Om du menar att 30000 kr är bruttolön per månad så kommer bolaget att ha kostnader för 31,42% för arbetsgivaravgifter beräknat på 30 000 kr och du kommer då att ha en årskostnad på 30000*12,2*1,3242 dvs 480 997 kr dvs 40 083 kr per månad. Detta enbart för din lönekostnad.

Om du har en omsättning på 50000 kr så måste du dessutom räkna på att du har kostnader för webbhotell, administration, bokföring, böcker, tidningar, datorkostnad, kontorsmöbler, skrivare, skrivartoner, telefon, internetuppkoppling, internetmodem, o s v....

Även om du sitter hemma i lägenheten och ugglar hela dagarna så har du kostnader. Jag håller det för ganska otroligt att du kan komma under 60 000 kr per år (ca 5000 kr per månad) i omkostnader. Jag brukar alltid räkna med 150 000 kr för egen del.

Intäkter: 600000 kr (exkl moms)
Omkostnader: -60000 kr
Lönekostnad: -480 997 kr (dvs en bruttolön på 30 000 kr per månad)
Resultat före skatt: 59003 kr (9,8% av omsättningen)
Bolagsskatt (26,3% beräknad på det skattemässiga resultatet 59003): -15508 kr
Vinst: 43495 kr (7,2% av omsättningen)

Jag har inte fonderat pengar som man kan göra för att minska/skjuta upp skatten, detta för att göra det enkelt i denna beräkning.

Denna vinst på 43495 kr kan du spara i bolaget och exempelvis investera i aktiefonder så de växer på lång sikt. Gör du det under många år så kan du få ett rejält kapital i bolaget som ger avkkastning och ökar vinsten ännu mer.

AB är en bra form att spara pengar i på detta sätt. Om du inte tar ut pengarna så har du mer pengar kvar i bolaget att investera i aktiefonder för jämfört om du skulle ta ut alla pengarna som lön.

Om man ska ta hänsyn till fonderingsmöjligheten Periodiseringsfonden så blir kalkylen ungefär så här:

Intäkter: 600000 kr (exkl moms)
Omkostnader: -60000 kr
Lönekostnad: -480 997 kr (dvs en bruttolön på 30 000 kr per månad)
Resultat före skatt: 59003 kr (9,8% av omsättningen)
Avsättning till periodiseringsfond (20% av resultatet 59003 kr): -11801 kr
Resultat efter bokslutsdispositioner: 47 202 kr
Bolagsskatt (26,3% beräknad på det skattemässiga resultatet 47202 kr): -12414 kr
Vinst: 46589 kr (59003-12414) (dvs 7,76% av omsättningen)

Periodiseringsfonden är bara en tillfällig skattereduktion för pengarna ska tas upp som inkomst i redovisningen inom 5 år. Fördelen är att man i periodiseringsfonden kan spara beskattningsbar vinst till framtida år med förlust och då kvitta mot förluster under de dåliga åren. Har man ett svajigt resultat som varierar mycket så kan man slippa att betala mycket bolagsskatt under de goda åren.

OBS!!! Jag har bara visat detta som exempel och ska man göra detta "på riktigt" så ska man kolla upp reglerna för periodiseringsfiónden och andra fonderingsmöjligheter. Just nu drog jag detta "ur minnet" så jag reserverar mig för fel.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-10-14 klockan 11:47
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-14, 14:20 #12
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
30.000 i lön (före skatt) kostar bolaget strax under 50.000 kr... Det som blir kvar är inte mycket att
diskutera sparformer på..
Om han är under 26 år så betalar han 15,49% i arbetsgivaravgift vilket ger 184k över per år att diskutera sparformer på.
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-14, 15:20 #13
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 268
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 268
Är det inte enklare och svara på hans fråga.

DU kan spara hur mycket pengar du själv vill i bolaget. Ta ut det du önskar i lön. Låt resten stanna kvar på bolagets konto o bygg ditt pengaberg där!
Yllas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-14, 17:06 #14
Kim247 Kim247 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 91
Kim247 Kim247 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 91
Citat:
Ursprungligen postat av goose Visa inlägg
Om han är under 26 år så betalar han 15,49% i arbetsgivaravgift vilket ger 184k över per år att diskutera sparformer på.
Ja, jag är under 26 år. Fyller 25 år till våren.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Denna vinst på 43495 kr kan du spara i bolaget och exempelvis investera i aktiefonder så de växer på lång sikt. Gör du det under många år så kan du få ett rejält kapital i bolaget som ger avkkastning och ökar vinsten ännu mer.

AB är en bra form att spara pengar i på detta sätt. Om du inte tar ut pengarna så har du mer pengar kvar i bolaget att investera i aktiefonder för jämfört om du skulle ta ut alla pengarna som lön.
Det var detta jag önskade svar på, om man kan spara pengar och inte ta ut allt i lön. Utan istället investera pengarna i olika aktiefonder eller spara dom som "eget kapital" i bolaget och använda pengarna till att köpa tjänster och produkter som företaget kan tänkas behöva.

Citat:
Ursprungligen postat av Yllas Visa inlägg
DU kan spara hur mycket pengar du själv vill i bolaget. Ta ut det du önskar i lön. Låt resten stanna kvar på bolagets konto o bygg ditt pengaberg där!
Tack, där kom svaret att det är möjligt!

Senast redigerad av Kim247 den 2011-10-14 klockan 17:10
Kim247 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-14, 17:51 #15
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av Kim247 Visa inlägg
Tack, där kom svaret att det är möjligt!
Visst är det möjligt. Men jag tyckte jag såg nåt i din första post om att du inte ville skatta.
Du får skatta pengarna som vanlig lön när du tar ut dem alternativt som aktieutdelning:

Max 120.000/år med 20% skatt, 30% på allt utöver.

Före dessa 20-30% så har bolagsskatt på 26.7% dragits. Som absolut lägst i Sverige går
42-43% av "ursprungspengarna" i skatt.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-15, 21:42 #16
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av Yllas Visa inlägg
Är det inte enklare och svara på hans fråga.

DU kan spara hur mycket pengar du själv vill i bolaget. Ta ut det du önskar i lön. Låt resten stanna kvar på bolagets konto o bygg ditt pengaberg där!
Håller med. Hur svårt kan det vara att svara enkelt. Skit i om hans uträkning inte stämmer riktigt. Det viktiga svaret att ge är att man kan spara pengar i ett AB, till skillnad från EF där man "börjar om på noll" varje år.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-15, 23:08 #17
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Kim247 Visa inlägg
Tack för alla svar!

Ska titta på andra företagsformer där man kan lägga pengarna på hög inom företaget.
Då får du kolla utomlands.

Du betalar alltid bolagsskatt varje år på all vinst.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-17, 04:44 #18
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Visst är det möjligt. Men jag tyckte jag såg nåt i din första post om att du inte ville skatta.
Du får skatta pengarna som vanlig lön när du tar ut dem alternativt som aktieutdelning:

Max 120.000/år med 20% skatt, 30% på allt utöver.

Före dessa 20-30% så har bolagsskatt på 26.7% dragits. Som absolut lägst i Sverige går
42-43% av "ursprungspengarna" i skatt.
Bolagsskatten är 26,3%....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-17, 04:49 #19
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Kim247 Visa inlägg
Det var detta jag önskade svar på, om man kan spara pengar och inte ta ut allt i lön. Utan istället investera pengarna i olika aktiefonder eller spara dom som "eget kapital" i bolaget och använda pengarna till att köpa tjänster och produkter som företaget kan tänkas behöva.
Om du ska köpa tjänster eller förbrukningsartiklar så är dessa avdragsgilla kostnader (om det är till gagn för företaget och behövs i verksamheten) och då betalar man ingen skatt alls på dessa kostnader. Förutsättningen är att du har kostnaden under samma bokföringsår som intäkterna kommer.

Du kan med andra ord köpa saker och tjänster för alla intäkterna skattefritt under löpande år.

Det är endast överskottet som du ska betala bolagsskatt på (lite förenklat).

Men du betalar bara bolagsskatten en gång, sen är pengarna "eget kapital" i bolaget och du kan investera dem i exempelvis aktier eller aktiefonder.

Avkastningen från aktierna är dock beskattningsbar inkomst under nästa år.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-17, 09:14 #20
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Du kan med andra ord köpa saker och tjänster för alla intäkterna skattefritt under löpande år.
Vi kanske inte ska komplicera det hela ytterligare egentligen, men det finns undantag. Lite dyrare saker ska skrivas av på flera år, det innebär att kostnaden inte får dras av i sin helhet första året utan måste delas upp i flera delar så det blir lite skatt ändå.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017